Hierboven staat een lijst met locaties van de nieuwe flitsers. De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie. De flexflitsers staan op wegen met een maximumsnelheid van 50, 70 of 80 kilometer per uur.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig.
Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie. Deze moderne flitspalen gebruiken infrarood om foto's te maken. Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig.
De camera's van de smartphone flitsers zijn schuin naar beneden gericht, zodat de illegale handeling, de chauffeur en het kenteken goed zichtbaar zijn. Het gezicht van de overtreder wordt meestal niet in beeld gebracht, maar wel de handen die de smartphone vasthouden.
De flitscamera zendt geluidsgolven uit richting de voertuigen die passeren. Er wordt gemeten hoe lang het duurt vooraleer de geluidsgolven worden teruggekaatst en aan de hand daarvan kan jouw snelheid worden berekend. Op die manier kan een flitspaal een gebied van twee of drie rijvakken meten.
Richtgetal : Diafragmawaarde = Flitsbereik in meters (bij ISO 100). In de praktijk betekent dit dat een flitser met een richtgetal van 32 meter, bij diafragma f/8 een afstand van 4 meter kan overbruggen.
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig. Op deze website van de overheid kunt u aangeven dat u de berichtenbox wilt gebruiken. En dat u hierin ook post van het CJIB wilt krijgen.
Soms komt het voor dat iemand twee boetes krijgt voor hetzelfde feit. Dit is in strijd met het 'ne bis in idem-beginsel' ofwel het “het verbod op dubbele bestraffing''. Iemand mag niet tweemaal bestraft worden voor hetzelfde feit. In geval van het krijgen van een dubbele boete is een van de boetes vernietigbaar.
Geflitst worden met 85 km per uur op een plaats waar je 50 mag, en toch nooit een boete in de bus krijgen: het kan. Het is de tolerantiemarge die een openbaar ministerie in ons land hanteert om een overrompeling aan te versturen verkeersboetes te voorkomen.
15 km/h: € 136. 20 km/h: € 196. 25 km/h: € 261. 30 km/h: € 334.
Ondergrens voor bekeuren
Er geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd.
Wist je dat: een roodlichtcamera pas flitst wanneer het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. De camera flitst evenmin als je minder dan 30 km/u rijdt.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Het gebied dat de camera in de gaten kan houden is twee of drie rijstroken breed. Als er een (vracht)auto het gebied inrijdt dat de radar bestrijkt, dan worden dus alleen voor dat gebied de radargolven teruggekaatst en wordt de snelheid berekend.
Voor de meeste mensen is het antwoord nee. Voordat hackers toegang krijgen tot je camera moet je smartphone eerst geïnfecteerd worden met een virus, zoals malware.
De toepassingsgebieden voor een slimme camera zijn legio: de telling van het aantal personen in winkels, discotheken, pretparken, enz. telling van voertuigen op parking, gesorteerd per land en tijdstip van aankomst en vertrek. nummerplaatherkenning.
Een van de grote voordelen van de nieuwe flitspalen is immers dat ze met een infraroodcamera uitgerust zijn en dus niet flitsen. Wanneer je voorganger wordt betrapt, zal je dus geen felle flits zien zodat je zelf nog snel in de remmen kan. Bovendien kunnen ze ook zonder problemen meerdere wagens tegelijk 'flitsen'.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig. Tenzij er natuurlijk andere fouten in het P.V.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69. Bij 15 km/u te hard rijden is de boete al boven de honderd euro en dat kan oplopen tot bijna driehonderdvijftig euro bij 30 km/u te hard binnen de bebouwde kom.