Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
De meeste elektrische auto's laden binnen twee uur, terwijl de Tesla modellen met 5 -7 uur laadtijd de auto's met de langste laadtijd zijn.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
Het opladen van een elektrische auto aan een regulier stopcontact is zeker niet zonder gevaar. Zeker bij het gebruik van een Mode 1 oplaadkabel is er brandgevaar aanwezig. Maar zelfs wanneer een stroombegrenzer wordt toegepast (een Mode 2 kabel) is het opladen niet zonder risico.
Wie thuis oplaadt, heeft twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Dat laatste wil overigens niet zeggen dat je je elektrische auto zomaar met een simpel kabeltje aan het eerste de beste stopcontact moet hangen. Zeker niet als er ook andere stroomverbruikers op dezelfde groep zijn aangesloten.
Een lader die niet aan het opladen is verbruikt continu ongeveer 1 watt in het stopcontact. 'De vuistregel was ooit dat een apparaat dat 1 watt verbruikt, 2 euro op jaarbasis aan elektriciteit kost. Tegen de huidige tarieven zal dat nu zo'n 5 euro zijn. '
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Snelladen tot 80% is efficiënter
De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen. Over je hele reis gerekend is je totale laadtijd dan ook korter als je twee keer stopt bij een snellaadstation en tot 80% oplaadt dan één keer tot 100%.
Een laadpaal van 11kW is ideaal om bij je thuis of werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage en 16 ampère maar heeft wel een 3-fase aansluiting nodig. Meeste elektrische auto's kunnen tot 11 kW AC laden en daarom is dit de beste laadpaal voor thuis.
De laadpaal of wandlader thuis
Gemiddeld betaal je tussen de € 500,- en € 1.200,- voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur. Laadpaal 22kW: 6,6kW >totale laadtijd 7 uur.
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Als je batterij heet wordt tijdens het laden (dus niet een heel klein beetje warmer, maar echt heet), is het slecht. Als hij een normale temperatuur houdt, is er niks aan de hand. Snel laden is dus niet per definitie slecht voor je batterij.
De elektriciteit wordt door de omvormer direct omgezet in gelijkstroom, ofwel DC-stroom. De laders met een 22kW vind jij steeds vaker in parkeergarages of andere openbare plekken, waardoor een gemiddelde accu in slechts 2 uur al op kunt laden en al 80% van de accu in een half uur kunnen laden.
Aan een gewoon stopcontact reken je best 6 tot 10 uur om uw wagen volledig op te laden. Aan een laadpunt gaat het meestal sneller en bij snelladers kan het al op een halfuur, als de wagen het toestaat.
Gemiddelde prijs
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Ga je jouw EV thuis opladen, dan ben je momenteel zo'n 0,40 euro kwijt per kWh. Een volle accu kost je dan 30 euro. Dat is dus meer dan de helft goedkoper! Daarentegen moet je thuis langer wachten voordat je accu is opgeladen.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Overlaad de batterij niet
Uw batterij leeg laten lopen kan schade veroorzaken, maar hetzelfde geldt voor het maximaal opladen tot 100%. Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar u moet voorkomen dat uw batterij volledig wordt opgeladen, omdat dit de batterij overbelast.
Als u eigen grond heeft, kunt u uw laadpaal plaatsen op een plek die uw voorkeur heeft. Dit kan op uw oprit zijn, maar ook in uw garage. Als u uw laadpaal in uw garage wilt plaatsen is een wandmodel de beste optie.