Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
De aanbevelingen zijn onder andere het verminderen van de vliegdienstperiode 's nachts van 11 uur en 45 minuten naar 11 uur, terwijl piloten nog altijd streven naar een limiet van 10 uur.
Zo speelt ook hier je werkervaring een rol, maar maakt het type vliegtuig waarin je vliegt, hoe lang de vluchten zijn en hoeveel vlieguren je maakt ook een verschil. Bij de KLM werk je gemiddeld 80 uur over twee weken. Een startsalaris als steward(ess) bij de KLM is 1960 euro bruto per maand.
Hoeveel verdient een Piloot bij KLM? Het standaardsalaris voor de functie Piloot bij KLM is € 8.333 per maand. Salarissen voor de functie Piloot bij KLM kunnen uiteenlopen van € 1.245 tot € 23.032 per maand.
Gemiddeld verdient een piloot bij KLM tussen de 100.000 en 150.000 euro per jaar, maar dat loopt op tot wel 250.000 euro per jaar, zegt de maatschappij. Daarmee behoren de piloten van KLM tot de best betaalde in Europa. Bij prijsvechters als Ryanair en Easyjet verdienen piloten een stuk minder.
Je vliegt bijvoorbeeld naar Atlanta en bent dan een goede 9 à 10 uur onderweg. Je hebt daarna een rustdag en vliegt dan weer terug naar Amsterdam. Zo ben je drie dagen achtereenvolgens weg van thuis. Maar soms kan dit ook een week zijn.
Je privé brevet haal je met minstens 45 uur. Je kunt en mag dan zelfstandig vliegen. Om daarna aan je commerciële brevet te kunnen beginnen moet je 100 uur zelf gevlogen hebben. De opleiding voor je CPL/ATPL is dan nog 30 uur.
Een F-16 piloot, ook wel jachtvlieger, is in dienst bij de luchtmacht. Een F-16 piloot verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
“De gemiddelde levensverwachting van een piloot is 62 jaar. Als we pas met zestig jaar met pensioen kunnen, blijft er niet zoveel over van je oude dag.” Maar om nou te zeggen dat hij zo ontzettend dol is op de vliegeniers in de grotere kisten.
Besluit: De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Piloten hebben een klein slaapvertrek achter de cockpit. Boordpersoneel slaapt gewoon in de zetels.
Zoals gezegd ligt het start salaris van een piloot tussen de 27.00 en 43.000 euro bruto per jaar. Een piloot met 5 jaar ervaring op een Boeing 737 verdiend zo'n 100.000 euro bruto per jaar. Dat is ongeveer 4500 euro netto per maand.
Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter. Vloeiend in Engels (spreken en schrijven). Mensen die Engels niet als moedertaal hebben moeten tenminste level 5.5 halen op elke IELTS of een equivalent ICAO level 4 halen voordat de opleiding begonnen kan worden.
Goedemorgen/-middag/-avond dames en heren. Mijn naam is ### en ik vandaag uw purser op vlucht ### naar ### (en ###). Namens ###, gezagvoerder ### en zijn/haar bemanning heet ik u van harte welkom aan boord in deze ### ###. De verwachte vluchtduur bedraagt ### uur en ### minuten.
Het vergt veel van je sociale leven om als piloot te werkzaam te zijn. Je werktijden zijn flexibel, je bent veel weg van huis en hebt wekelijks te maken met andere tijdzones wat resulteert in jetlags. Voor je gezin en familie is dit ook zwaar. Je kunt immers lastiger afspraken maken.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
De meeste piloten wonen in Spanje, gevolgd door een scala aan andere landen binnen Europa waaronder België, Italië, Frankrijk, Duitsland en Malta en buiten Europa zoals het Verenigd Koninkrijk, de Antillen, de Verenigde Staten en Canada.
De piloot voert daarom alle benodigde gegevens uit het vluchtplan in, zoals de vliegroute, beoogde vlieghoogte en informatie over windrichting en windsnelheid. Op basis hiervan kan de automatische piloot onder andere berekenen welke koers, hoogte en snelheid moeten worden aangehouden.
Salaris en andere voordelen
De luchtvaart is een veelbelovende carrière die veel mogelijkheden biedt voor persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Piloten verdienen een goed salaris, met mogelijkheden om hun loopbaan verder te ontwikkelen in de cockpit, of te verbreden naar luchtvaartmanagement.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Gemiddeld zit je daar, afhankelijk van je vlieguren, op €1200 tot €1500 netto per maand. Bij KLM begin je als stewardess met een salaris van €1960 bruto per maand.