Voor levering aan consumenten of particulieren bestaan geen wettelijke betalingstermijnen. Die kun je als ondernemer dus zelf bepalen. De termijn moet wel redelijk zijn. Vaak wordt als redelijke termijn een periode van 14 dagen gehanteerd.
Hoeveel tijd heeft een klant om te betalen? De normale betalingstermijn voor zelfstandigen of ondernemingen bedraagt 30 dagen, te rekenen vanaf de ontvangstdatum van de factuur. Uiteraard kunt u in onderling overleg een andere termijn bespreken.
Van een fatale termijn is sprake als er een afgesproken termijn is voor nakoming van de opdracht, maar deze wordt overschreden zonder dat de schuldenaar de overeenkomst nakomt.
Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.
Bepaal de “dagomzet” over de laatste 12 maanden (omzet laatste 12 maanden gedeeld door 365 dagen). Vervolgens deel je deze dagomzet op het actuele openstaande saldo debiteuren. De uitkomst geeft een gemiddeld betaaltermijn aan.
Wettelijke betalingstermijn voor consumenten
U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of uw algemene voorwaarden.
Regelgeving betalingstermijn
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
[wet en recht] Binnen het straf- en bestuursrecht is dit het tijdsverloop waarbinnen de overheid voortvarend en zonder onredelijke vertraging moet optreden of tot vervolging moet overgegaan.
De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Sinds 1 juli 2022 ligt de wettelijke termijn voor het betalen van facturen op 30 dagen. Lever je aan consumenten, dan zijn er geen wettelijke betalingstermijnen.
Als betaling door de consument uitblijft, mag u na de gestelde 14 dagen de incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen. U heeft ook andere middelen die u kunt gebruiken. De eerste is het eigendomsvoorbehoud.
Schuldeiser schakelt incassobureau in
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur? De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.
Een betalingsherinnering is een schriftelijke herinnering aan je klant waarmee je hem op vriendelijke toon laat weten dat hij een factuur nog niet betaald heeft. Ook verzoek je je klant hiermee om het openstaande factuurbedrag alsnog te voldoen binnen een bepaalde termijn.
Betekenis 30 dagen einde maand: 30 dagen einde maand betekent dat de 30 dagen termijn moet worden berekend vanaf het einde van de maand. Het maakt hierbij dus niet uit op welke dag de factuur is verstrekt. De betalingstermijn wordt altijd gerekend vanaf de laatste dag van de maand.
Je hebt bij klanten die niet binnen de betalingstermijn betalen namelijk recht op vertragingsrente en incassokosten, als compensatie voor de tijd en moeite die het je heeft gekost om achter jouw betaling aan te gaan.
Er zijn ook bedrijven die langere betalingstermijnen hanteren, omdat dit beter uitkomt voor hun liquiditeit. Dit kan als reden hebben dat hun leveranciers ook een lange betalingstermijn hanteren en het bedrijf hierdoor ook gedwongen is een langere betalingstermijn te hanteren.
Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.
Neem contact op met de opdrachtgever en vraag waarom de factuur nog niet is betaald. Maak vervolgens afspraken over wanneer jij de betaling kan verwachten. Is de opdrachtgever vaak te laat? Ga dan in gesprek en leg elke afspraak duidelijk schriftelijk vast.
Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.
Een betalingstermijn is de periode waarbinnen een verschuldigd bedrag betaald moet zijn.
Kort samengevat heeft de overheid een maximale wettelijke betalingstermijn van 30 dagen en bedrijven een termijn van 60 dagen. Daarnaast geldt voor de kleinere bedrijven dat zij bij wettelijke uitzondering een langere betalingstermijn mogen hanteren.