Je kind heeft behoefte aan meer onafhankelijkheid en wil zo veel mogelijk zelf bepalen, zelf dingen kiezen en dingen zelf gaan doen. Peuters laten zien dat ze een eigen persoon zijn met een eigen wil, bijvoorbeeld door eigenwijs gedrag, driftbuien, niet luisteren, en 'nee' zeggen.
Tip 3: 'Nee is nee'
Soms mag iets gewoon niet en is er ook geen alternatief. Houd dan voet bij stuk en vertel je peuter rustig waarom je het hem of haar verbiedt. Als je consequent blijft, weet je kind op een gegeven moment dat het de grenzen echt niet mag overtreden en zal het dit ook minder vaak proberen.
Uw kind gaat de wereld om zich heen echt ontdekken en gaat leren dat alles een naam heeft. Tegelijkertijd kan hij/zij steeds meer woordjes begrijpen en zeggen, maar nog niet alle klanken goed uitspreken. Een tweejarig kind zegt minimaal vijf tot tien woordjes.
Omgaan met koppig gedrag
Het omgaan met een koppige peuter vraagt veel geduld en begrip maar ook duidelijke grenzen en een consequente aanpak. De ouders moeten er naar streven zo min mogelijk boos te worden en het kind moet leren dat het met huilen of een driftbui niet zijn zin kan krijgen.
Toon begrip voor de frustraties en gevoelens van je kind
Daardoor kan je peuter wel eens gefrustreerd zijn: Je peuter wil iets zeggen, maar kan nog niet precies uitdrukken wat hij of zij bedoelt. Je peuter krijgt de deur van een kast niet open. Je peuter mag niet aan het leuke speelgoed van grote zus komen.
Kinderen zijn over het algemeen gelukkiger als ze een goed contact hebben met hun ouders, en als ze genoeg mensen hebben bij wie ze terecht kunnen met problemen. De juf of meester speelt ook een belangrijke rol. Als de juf of meester zelf gelukkig is, straalt dat af op de kinderen.
'Pittige kinderen' zijn snel verdrietig of flink boos, komen vaak in 'opstand', hebben moeite met nee' en 'moeten'. Deze kinderen kunnen bazig, koppig en dwingend zijn.
Als je kind niet luistert, ga dan dicht bij hem staan. Roep niet naar hem vanaf de andere kant van de kamer. Raak hem even aan, maak oogcontact en vertel kort en duidelijk wat je wilt: 'niet aankomen' bijvoorbeeld. Steeds als hij het weer doet, zeg je hetzelfde.
Frida Koopmans: 'Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een kind van 2 jaar nog niet praat. Soms heeft het een medische oorzaak, soms ligt het aan het aanbod (veel taalaanbod is belangrijk om taal te leren) of het kind heeft een bredere ontwikkelingsachterstand waardoor het praten niet op gang komt.
Ieder kind heeft een eigen tempo. Er zijn kinderen die al snel hun eerste woordjes zeggen en geleidelijk aan steeds beter leren praten. Andere kinderen beginnen later met praten, maar praten dan al meteen behoorlijk goed. Wanneer een kind twee jaar is kan het meestal twee woorden achter elkaar zeggen.
Erover praten
Laat weten dat je wilt helpen. Probeer rustig te blijven als je kind heel bang is. Laat merken dat je veel vertrouwen hebt in je kind, zonder dat je dat steeds zegt. Vertel op school over de angst van je kind.
Peuters willen de wereld ontdekken en gaan meer en meer hun grenzen verkennen. Ze willen steeds meer zelf doen en van alles uitproberen. Je kind heeft behoefte aan meer onafhankelijkheid en wil zo veel mogelijk zelf bepalen, zelf dingen kiezen en dingen zelf gaan doen.
Gillen helpt kinderen te leren communiceren met de wereld: hoe kan ik iets duidelijk maken aan de ander? En door te gillen ontdekken ze hun eigen stem. Naarmate kinderen ouder worden, leren ze dat ze ook op andere manieren iets duidelijk kunnen maken of gevoelens kunnen uiten.
Signalen van slechthorendheid
Het kind reageert niet, vooral als er geen oogcontact is. Het kind zet de televisie of muziek hard. Het kind heeft een vertraagde taal- of spraakontwikkeling. Het kind reageert net iets later (kijkt eerst naar de anderen).
Het ene kind vertoont misschien meer dwars gedrag dan het andere kind. Het is een normaal verschijnsel en hoort bij het opgroeien. Sommige kinderen ontdekken hun eigen wil en zitten midden in een identiteitsontwikkeling. Andere kinderen nemen niet zonder meer aan wat volwassenen tegen hen zeggen.
Kinderen met ODD (opstandig gedrag) zijn met regelmaat ongehoorzaam, driftig, zoeken ruzie en zijn snel gefrustreerd. Kinderen met CD (normoverschrijdend gedrag), pesten, bedreigen en intimideren en hebben een gebrek aan respect voor anderen. Bij iedere peuter en kleuter kennen we de zogenaamde koppigheidsfase.
draai je hoofd om en maak geen oogcontact. laat geen boosheid blijken door je manier van doen of je gebaren. doe alsof je druk met iets bezig bent of loop de kamer uit. zorg ervoor dat het ongewenste gedrag van je kind geen materiële beloning of een beloning in de vorm van een activiteit oplevert.
Geen manipulatie totdat je baby minstens 18 maanden oud is!
Laat het voor eens en voor altijd worden gezegd: de hersenen van peuters zijn niet genoeg ontwikkeld om te manipuleren, tenminste voor de eerste 18 maanden.
Een kind met een eigen wil, een eigen weg en weinig boodschap aan autoriteit.
Temperamentvolle kinderen zijn vaak beweeglijker, extraverter, reageren intenser op prikkels en hebben meer moeite om zich aan te passen aan nieuwe situaties.