Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Wat de piloten dan doen? Kletsen, een stukje uit de krant lezen, of een spelletje spelen op hun telefoon. En om de zoveel tijd controleren ze de metertjes. Op een lange vlucht doet een van de twee soms even heel kort een dutje, zodat ze daarna weer op en top alert zijn.
In dit geval spreken de piloten van een „Ground Stop“. Voordat vliegtuigen mogen landen, moet de toren het groene licht voor de landing geven met de stem van de piloot.
Commerciële vliegtuigen landen standaard op de automatische piloot, maar dat kan alleen op grote luchthavens. Een nieuwe techniek geeft een vliegtuig echter zulke goede 'ogen' dat ook op kleine vliegvelden de piloot niet meer in actie hoeft te komen.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Het vergt veel van je sociale leven om als piloot te werkzaam te zijn. Je werktijden zijn flexibel, je bent veel weg van huis en hebt wekelijks te maken met andere tijdzones wat resulteert in jetlags. Voor je gezin en familie is dit ook zwaar. Je kunt immers lastiger afspraken maken.
Zo ben je drie dagen achtereenvolgens weg van thuis. Maar soms kan dit ook een week zijn. Vlieg je alleen binnen Europa dan kan het zijn dat je 2 tot 3 vluchten op een dag uitvoert van 3 a 4 uur.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Naast bovenstaande kwalificaties, moeten kandidaten ook voldoen aan de volgende toelatingseisen om piloot te worden: Minstens 17 jaar oud om een aanmelding op te sturen, en minimaal 18 jaar oud bij het begin van de opleiding. Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter.
Bij de landing van een groot vliegtuig is er een wolk verbrand rubber. Als nu de wielen op landings snelheid gebracht worden, wordt dit vermeden. De aandrijving kan gebeuren door een elektrische motor in het wiel.
Luchtvaartcommunicatie is aan strenge regels gebonden en maakt gebruik van geprotocolleerde communicatie; Dat zijn vast korte zinnetjes, die door de piloten of de verkeersleiders worden uitgesproken en door de andere partij letterlijk herhaald, zodat alle betrokkenen weten waar zij het over hebben.
De piloot dient de klaring van de ATC altijd te bevestigen door de klaring te herhalen (readback), bijvoorbeeld: Vliegtuig: Cleared to Bestemming, LOPIK 1Sierra departure, Runway 24, Squawk 4522, vluchtnummer. De ATC zal dan zeggen: Delivery (ATC): Vluchtnummer, readback is correct, report fully ready.
In de Tweede Wereldoorlog werd radio ingevoerd en omdat het makkelijker te zeggen en te horen was gebruikten piloten gebruikten in plaats van het woord 'Received' het woord 'Roger' om aan te geven dat het bericht ontvangen.
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Piloten hebben een klein slaapvertrek achter de cockpit. Boordpersoneel slaapt gewoon in de zetels. Maar dat is er enkel bij de XLR vliegtuigen. Waarom moeten KLM piloten geld inleveren om de KLM-steun te krijgen?
Bij Ryanair krijg je ook betaald per vlucht, als je veel op standby staat dan kan het zijn dat je per maand minder dan €1000 netto overhoudt. Gemiddeld zit je daar, afhankelijk van je vlieguren, op €1200 tot €1500 netto per maand. Bij KLM begin je als stewardess met een salaris van €1960 bruto per maand.
Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2023. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
Piloot in de burgerluchtvaart
Je bestuurt een verkeersvliegtuig of een helikopter en bent gezagvoerder in de cockpit. Vaak werk je samen met een copiloot en in sommige gevallen zelfs met meerdere copiloten.
Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Een F-16 piloot verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot. Daarnaast kun je rekenen op verschillende toeslagen en zijn er goede secundaire arbeidsvoorwaarden .
Bij Ryanair verdien je gemiddeld genomen €90.000 bruto per jaar aan salaris, als je een ervaren, zelfstandige piloot bent. Een piloot bij KLM op een kleiner vliegtuig daarentegen verdient bruto gemiddeld €120.000 per jaar aan salaris.