Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
De rode (zacht), gele (medium) en witte (hard) zijn geschikt voor droge weersomstandigheden. Hoe zachter de band, hoe meer grip een coureur op het wegdek heeft. Daar staat wel tegenover dat zachte banden sneller slijten dan harde banden. Mede hierdoor zijn er meerdere bandenwissels tijdens een Formule 1-wedstrijd.
De band waarop alle coureurs het liefst rijden is de zachte band, deze wordt voorzien van een rode wang. Op de zachte band hebben de Formule 1-wagens het meeste grip. Keerzijde van de medaille is echter dat het rubber verhoudingsgewijs veel sneller slijt.
Hoe zwaar weegt een Formule 1 band? Dit heeft ook met het gewicht te maken van de nieuwe auto's, die in 2022 minimaal 798 kg moeten wegen – 46 kg meer dan de auto's van het voorgaande jaar. De banden hebben een aandeel in deze stijging: de voorwielen zijn per stuk 2,5 kg zwaarder, de achterwielen 3 kg per stuk.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Een set banden voor een Formule 1-auto kost ongeveer €2.500. Dit betekent dat elk team tijdens een raceweekend minimaal €20.000 uitgeeft aan banden alleen al.
Per helm zit er een kostenplaatje aan van 7000 euro. In een raceweekend ligt er dus voor 21.000 euro aan helmen bij Max. Maar niet alleen het geld of de veiligheid is van groot belang.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
Sterker nog, een F1 is op een circuit in principe altijd sneller dan welke motorfiets ook. Aerodynamica, een dijk aan vermogen, 4 plakkerige banden en een batterij aan elektronica om de boel in het gareel te houden dragen allemaal hun steentje bij.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Intermediate band en regenband
Heeft het geregend, dan komen de banden met blauwe en groene wang uit de garage. Dat zijn banden met extra profiel, waarmee het water op de baan beter afgevoerd kan worden. De blauwe banden zijn de zogenaamde 'full wets', de extreme regenbanden.
Wat Verstappen juist doet, is zo lang mogelijk met het rechte stuk voor de bocht bezig zijn, en zich zo snel mogelijk weer te richten op het rechte stuk na de bocht, waardoor hij dus zo kort mogelijk bezig is met de bocht zelf.
Pirelli komt met deze Limited Edition F1 Band voor de consumenten verkoop. Deze band wordt geleverd met Acryl top cover zodat deze gebruikt kan worden als tafel. De banden zijn 1:1 op de Pirelli banden die gebruikt worden in de Formule 1. De tafel is circa 71CM breed.
Er is overigens wel een maximumtijd bepaald. De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Hoe laat begint de F1 Grand Prix van Monaco? Met een lengte van 3,337 kilometer is het circuit in Monaco veruit de kortste van de kalender. Na 78 ronden bereiken de coureurs dan ook niet de minimale driehonderd kilometer, maar rijden ze slechts 260,386 kilometer.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
De Formule 1-coureurs staat in hun bolide onder immense druk, zowel mentaal als fysiek. De G-krachten kunnen in snelle bochten oplopen tot wel 6G.
In de Formule 1 heeft het stuur nog veel meer cruciale functies om de wagen met succes in de rondte te laten gaan. Het stuurwiel van wereldkampioen Lewis Hamilton beschikt in totaal over zestien knoppen, zes draaiknoppen en drie schakelaars - buiten de schakelflippers en koppeling.
Motor een van de duurste onderdelen van de F1-racewagen
De motor is een van de duurste onderdelen van de F1-racewagen. Het is gebouwd voor de prijs van ongeveer tien miljoen euro tot aan de eisen van de raceteammanagers en eigenaren.
Een Formule 1-wagen trekt makkelijk op tot 300 km/h, maar omdat de coureur wordt blootgesteld aan enorme g-krachten kan hij de bochten meestal niet met die snelheid nemen. In een bocht op de baan in Istanbul kan een coureur bijvoorbeeld te maken krijgen met 5,5 g in zeven seconden als hij de bocht neemt met 285 km/h.
De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller. Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo'n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.