Een plug-inhybride, ook wel PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) genoemd, werkt volgens hetzelfde principe. Met twee belangrijke verschillen. Zo is de accu van deze modellen groter, waardoor je tussen de 25 en tegenwoordig soms wel 100 kilometer volledig elektrisch kunt rijden.
De Polestar 1 doet zijn naam eer aan: het is met afstand de PHEV met de grootste actieradius. Deze fraaie coupé kan namelijk 124 km rijden zonder dat er een beroep gedaan hoeft te worden op de verbrandingsmotor.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.
1: Mercedes GLC 300e: 130 kilometer
Die zou inderdaad de top vijf gehaald hebben, maar Mercedes wist de '300e'-aandrijflijn nog verder op te voeren in de gloednieuwe GLC. De Mercedes GLC 300e is namelijk de koning van PHEV actieradius: 130 kilometer kan je er mee halen!
In theorie kan een plug-in hybride ook relatief duurzaam rijden. Bijvoorbeeld als de dagelijkse ritten volledig elektrisch gereden kunnen worden. Het stroomverbruik van de plug-in hybride is daarbij wel fors hoger.
Binnen de hybride auto's kun je kiezen tussen een hybride auto met óf zonder stekker. Het verschil tussen deze auto's is vrij simpel. Hybride auto's zonder stekker (HEV) laden zichzelf al rijdend op. Hybride auto's met stekker (PHEV) kunnen worden opgeladen bij een laadpaal.
Welke auto is voordeliger? Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Het belangrijkste nadeel is natuurlijk dat u inboet aan 'milieuvriendelijkheid'. Een plug-in hybride auto verbruikt dan wel minder brandstof, maar 'minder' is nog steeds meer dan 'geen'. Daarnaast is de accu behoorlijk groot en zwaar.
Een Toyota Plug-in Hybrid kan na één keer laden tot wel 75 kilometer rijden op het accupakket. Als het accupakket leeg raakt, is dat geen probleem. Een plug-in hybride, zoals de Toyota RAV4 PHEV schakelt dan namelijk automatisch over naar brandstof.
Met de Toyota Corolla Hybrid kun je zelfs tot 115 kilometer per uur volledig elektrisch rijden.
Elektrische auto
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).
Meest betrouwbaar: Lexus CT (2011 - heden) en Toyota Yaris Hybrid (2011 - heden) - 100% betrouwbaarheid. Meest betrouwbaar: Suzuki Celerio (2015 - heden) - betrouwbaarheid 98,9%. Meest betrouwbaar: Skoda Rapid (2012 - 2019) - 99,4% betrouwbaarheid. Meest betrouwbaar: Kia Soul (2014 - 2019) - 100% betrouwbaarheid.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
Toyota Corolla
Lang heeft de hybride Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25. Geen slecht resultaat voor een van de pioniers in hybride rijden.
Verbruik van een hybride
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager.
Er zijn ook een paar nadelen: zoals we net al zeiden: de aanschafprijs van een hybride auto is hoger dan die van een 'normale' auto. ondanks dat een hybride auto niet afhankelijk is van elektriciteit, heb je wel nog steeds te maken met een beperkte actieradius (al haal je met gemak honderden kilometers)
Het Europees Parlement heeft officieel gestemd voor het einde van de verkoop van auto's op benzine, diesel en hybrides vanaf 2035. We hadden het er al enkele keren over, maar nu is het officieel: na 2035 zullen we geen nieuwe auto of bestelwagen meer kunnen kopen die rijdt op benzine of diesel.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Competitieve prijs. De prijzen van gewone hybrides zijn tegenwoordig zeer aanvaardbaar ten opzichte van diesels, waardoor ze economisch interessant worden. Vooral omdat ook hun verbruik vergelijkbaar is met dat van een dieselauto.
Gemiddeld hebben Plug-in hybride auto's 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto's moeten iets langer aan de kabel, namelijk 4 tot 8 uur laden voor een volle batterij. Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, is de accu al voor 80% opgeladen.