Als mannen het uitstellen, dan missen ze het gezamenlijke gebed namelijk. Het is voor hen niet toegestaan om het uit te stellen en het gezamenlijke gebed te missen. Voor de vrouwen die thuis binnen geldt dat hoe langer ze het 'Ishaa gebed uitstellen, hoe beter dit voor hen is.
De eindtijd voor het verrichten van isha-gebed is in principe voordat fedjr-gebed begint. Dus tot het begin van het ochtendgebed. Dagen in de Islam beginnen en eindigen met de zonsondergang.
Het gebed kan op een later tijdstip alsnog verricht worden, zolang de tijd niet verstreken is. Als uitzondering geldt dat hierdoor het bijwonen van het gezamenlijke gebed of een andere verplichting niet misgelopen wordt. Er is namelijk niets dat een verplichting kan doen vervallen.
Het houden van anderhalf uur tussen Maghreb en Isha gebed als benadering, omdat de tijd tussen Maghreb en Isha in de zomermaanden in landen waarbij de tekenen van het gebed gedurende het hele jaar normaal zichtbaar zijn, nooit meer is dan anderhalf uur.
De tijd van het 'ishaa-gebed [het laat avondgebed] is tot het midden van de nacht. De tijd van het ochtendgebed [fadjr] is vanaf het ochtendgloren, zolang de zon niet is opgekomen.
Het is voor hen niet toegestaan om het uit te stellen en het gezamenlijke gebed te missen. Voor de vrouwen die thuis binnen geldt dat hoe langer ze het 'Ishaa gebed uitstellen, hoe beter dit voor hen is. Ze mogen het echter niet uitstellen tot na het midden van de nacht.
Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis): “Waarlijk, het gebed is voor de gelovigen op vastgestelde tijden voorgeschreven.” Het samenvoegen van twee gebeden is niet toegestaan, behalve als hier een reden voor is. Zoals door het reizen, regen of moeilijkheid.
Als men de tijd die Allah (swt) heeft aangegeven voor een bepaald gebed laat verstrijken zonder te bidden, dan heeft men het gebed gemist. Het verrichten van de rak'aa van dit gebed op een later moment, na de tijd die Allah (swt) heeft aangegeven voor het gebed, verandert hier niets aan.
Sheikh al-Islaam Ibn Taymiyah zei: “Wat betreft degene die verplicht is om te bidden wanneer de tijd voor het gebed aanbreekt, maar die op dat moment niet in staat is te voldoen aan de voorwaarden of noodzakelijke onderdelen van het gebed, voor hem is het niet toegestaan om het gebed uit te stellen tot de tijd ervan ...
Antwoord: Alle lof zij Allah. Volgens de meerderheid van de geleerden is het verplicht om de gemiste gebeden op de aangegeven volgorde te verrichten. Ibn Qoedaamah zegt: “Het is essentieel de gemiste gebeden in volgorde in te halen.”
Hier zien we dus nogmaals: als iemand het gebed moet inhalen als hij het onopzettelijk heeft gemist, laat staan diegene die het opzettelijk mist.
Het dodengebed
Het is gebruikelijk dat daar veel mensen bij zijn. Het gebed is uitsluitend voor en door moslims en het is vereist dat alle deelnemers in staat van reinheid zijn (wudu). Het dodengebed duurt maar enkele minuten en wordt meestal gedaan door een imam of een zoon van de overledene.
En de tijd voor het maghrib gebed duurt totdat de schemering (de rode gloed) verdwenen is. En de tijd voor het 'ieshaa-e (ishaa) gebed duurt tot middernacht.
Antwoord: Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Profeet, diens familie en metgezellen. De geleerden verschillen van mening over het oordeel van het inhalen van de niet verrichte gebeden, nadat men berouw heeft getoond.
Hij las hardop tijdens het ochtendgebed, de eerste twee gebedseenheden van het Maghrib- en het cIshaa'-gebed, het Djoemcah-gebed, het cIed-gebed, het Istisqaa'-gebed (gebed voor regen) en het Koesoef-gebed (gebed tijdens zons- of maansverduistering).
Een rakaat is één gebedseenheid. Elk gebed heeft meerdere rakaats: twee bij fadjr, vier bij dhuhr, vier bij asr, drie bij maghrib, en vier bij isha. Elk gebed begint met een intentie waarin genoemd wordt welk gebed wordt verricht.
Assalamu `alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh
Vrede zij met u, O profeet, en Gods genade en zegen. Vrede zij met ons en met de rechtvaardige dienaren van God. Vrede zij met u [allen], en Gods genade en zegen. Zeg daarna de Takbir drie keer (optioneel).
De geleerden zijn het er unaniem over eens dat een persoon die niet kan staan, zittend mag bidden.
Hij (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) zei (Nederlandstalige interpretatie): “Bid staand, en als je dat niet kunt, dan zittend, en als je dat niet kunt, dan op je zij liggend.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, 1117.)
Het doen van het gebed buiten de privésfeer ligt in Nederland echter gevoelig. De Advies Commissie Gelijke Behandeling zegt hierover dat een werkgever niet verplicht is een gebedsruimte in te richten, maar het gebed doen ook niet mag verbieden.
Het samenvoegen van gebeden betekent dat twee gebeden – Dohr en cAsr of Magrib en cIshaa' –samen worden verricht gedurende de tijd van het eerste of tweede gebed. De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het de voorkeur verdient voor de reiziger om de gebeden in te korten.
Het niet verrichten van het fadjr-gebed op tijd is daarmee een eigenschap van de hypocrieten. Weet ook dat er in het Hellevuur een rivier loopt die el wayl heet. Deze is speciaal voor degenen die het gebed niet op tijd bidt of de ene keer wel en de andere keer niet.
Het Witr-gebed begint wanneer een persoon het ʿIshaa' gebed heeft verricht, zelfs als het ʿIshaa' gebed op het tijdstip van het Maghreb gebed is samengevoegd. Het Witr-gebed loopt tot het aanbreken van de dageraad.