Onthoud de stand van je voet en laat het koppelingspedaal steeds wat sneller tot hetzelfde punt opkomen om sneller weg te kunnen rijden. Natuurlijk in combinatie met een beetje gas.
Antwoord van Jos. U vraagt of het technisch kwaad kan om éérst de koppeling in te trappen en pas daarna te gaan remmen. Voor motor, koppeling of remmen is dat technisch géén probleem maar niet zoals we het bij onze rijopleiding geleerd hebben.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Wegrijden en koppelen
Bij het langzaam omhoog laten komen van de koppeling, merk je dat er een punt is waarbij de auto begint te rollen (het aangrijpingspunt). Laat de koppeling vanaf dat punt steeds verder opkomen en geef steeds wat meer gas. Laat je de koppeling te snel opkomen? Dan kan de motor afslaan.
Met de motor gebeurd niets. Met de versnellingsbak kan mogelijk iets gebeuren. Bij het schakelen grijpen pennen in een tandwiel waarin gaten voor die pennen zitten. Als het snelheidsverschil tussen de ronddraaiende pennen en het tandwiel te groot is kun je niet naar die versnelling duwen.
Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Een typische naafversnelling is uitgerust met zeven versnellingen. Dit levert namelijk de ideale combinatie van gemak en sportief rijden. Met een naafversnelling stop je met trappen om te schakelen. Je kunt dus terugschakelen als je stilstaat.
Het risico van parkeren in eerste versnelling
Heb je geparkeerd met de auto in versnelling, dan zal die vooruitschieten wanneer je de koppeling niet intrapt bij het starten. Daarom is het verstandig om buiten de winter steeds te parkeren met de handrem opgetrokken.
Van de verschillende aanvangstijden blijkt 8:55 uur voor kandidaten het meest succesvol. Dat blijkt uit CBR-cijfers van de slagingspercentages per tijdstip en per dag van de week, die werden aangevraagd door VerkeersPro. Daaruit blijkt verder dat examen doen op zaterdag of om 8.00u het minst verstandig is.
Door de koppeling in te trappen rem je in principe niet. Je ontkoppelt de versnellingsbak bak van de motor. Het enige is dat wanneer je zo langzaam rijdt dat de motor stationair sneller draait dan de aandrijving dat je zult remmen wanneer je de koppeling intrapt.
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Trek rustig op
Wanneer er sneeuw ligt en je geeft teveel gas, kun je je ingraven en vast komen te zitten. Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Door omstandigheden worden het gas- en rempedaal regelmatig tegelijkertijd aangeraakt/ingedrukt. Hierdoor worden meerdere storingen gecreëerd en komt de auto op den duur (meestal binnen een paar dagen) in storing waardoor het motorvermogen wegvalt.
– Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je maximaal vijf fouten maken om te slagen. Dit houdt in dat je vijf keer een kleine fout mag maken, bijvoorbeeld vergeten om de richtingaanwijzer uit te zetten of niet goed kijken in de dode hoek.
Wie een handmatig geschakelde auto rijdt, vindt het doorgaans fijn om tijdens het schakelen zijn hand te laten rusten op het pookje. Lijkt onschuldig, maar het blijkt dat deze gewoonte spanning kan veroorzaken in de tandwielen van de transmissie, waardoor deze eerder aan vervanging toe is.
U vraagt in welke versnelling je de auto het beste kan parkeren. In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Wanneer Terugschakelen naar 1? Het kan verwarrend zijn om te weten wanneer u precies moet terugschakelen naar de 1e versnelling. De regel is simpel: als uw snelheid onder de 10 km/u komt, is het tijd om naar de 1e versnelling te schakelen.
Als je snelheid gedaald is tot een niveau wat je bij het optrekken in de eerste versnelling ook kan halen dan kan dat wel, maar het is niet aan te raden tenzij je nog maar stapvoets rijdt. Bij hogere snelheden slijten je synchromeshes onnodig.
"Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen. Als je dat overslaat, kun je veel sneller en dus goedkoper je rijbewijs halen."