U pakt de stekker van de auto en doet die in het stopcontact bij u thuis, waar ook de huishoudelijke apparaten hun energie vandaan halen; mode 1 opladen wordt dit ook wel genoemd. Het op deze manier opladen van uw elektrische auto thuis kan in theorie wel, maar het wordt sterk afgeraden.
Het opladen van een elektrische auto aan een regulier stopcontact is zeker niet zonder gevaar. Zeker bij het gebruik van een Mode 1 oplaadkabel is er brandgevaar aanwezig. Maar zelfs wanneer een stroombegrenzer wordt toegepast (een Mode 2 kabel) is het opladen niet zonder risico.
Stopcontact leidt tot extra laadverlies
Je elektrische auto laden aan het stopcontact wordt vaak afgedaan als een noodoplossing. Dat is niet per se het geval. In sommige situaties voldoet het ouderwetse stopcontact namelijk prima. Wie thuis oplaadt, heeft twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact.
Is er geen openbaar laadpaal in de buurt, dan kun je bij de gemeente een verzoek indienen om in de buurt een openbare laadpaal te plaatsen. Heb je een eigen oprit of parkeerplaats bij je huis, dan kun je een eigen eigen laadaansluiting laten installeren.
Wat kost een laadpaal thuis? Daarvoor tellen drie factoren mee. De gemiddelde kosten voor het installatie van een laadpaal zijn €500 tot €1.500 voor de aanschaf van de laadpaal en gemiddeld €350 voor de installatie.
Nodig: zonnepanelen
Het recept om je auto te kunnen opladen met zonnepanelen is erg eenvoudig: je hebt zonnepanelen nodig die zijn aangesloten op je huis of bedrijf. Als je de auto oplaadt terwijl de zon schijnt, dan gebruik je in feite al de zonne-energie die op dat moment wordt geleverd.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Om toch een idee te geven kan een laadpaal al vanaf €389,- inclusief btw geïnstalleerd worden. De meeste aansluitingen kosten tussen de €389,- en €800,-. Wat voor veel kosten zorgt is een zwaardere aansluiting in uw meterkast.
Ja, u kunt een elektrische auto bezitten als u geen oprit hebt. U kunt geen thuislaadpunt installeren als u geen parkeerplek hebt, maar u kunt uw auto wel opladen op het werk, bij oplaadpunten in de straat en bij openbare oplaadpunten.
ANTWOORD: Eigenlijk is er behoorlijk veel spanning nodig om een auto op te laden. De dynamo kan daarom -op dit moment- geen onderdeel zijn van de electrische auto. Wel is het theoretisch mogelijk de auto op te laden via een systeem van magnetische spoelen in het wegdek die communiceren met een spoel in de auto.
U kan eenvoudig uw auto thuis opladen via een standaard stopcontact 220V / 230V. Het laden van via een stopcontact wordt ook wel het mode 2 laden genoemd en kan zowel bij een type 1 laadstekker als een type 2 laadstekker. Mode 2 laden is een principe van het laden van uw elektrische auto.
Met een mobiele thuislader laadt u de elektrische auto op via het normale stopcontact: het stroomnet op 220-230. Het laden van de auto bij huis kan hiermee dus gewoon via het standaard Schuko stopcontact.
Als u eigen grond heeft, kunt u uw laadpaal plaatsen op een plek die uw voorkeur heeft. Dit kan op uw oprit zijn, maar ook in uw garage. Als u uw laadpaal in uw garage wilt plaatsen is een wandmodel de beste optie.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een 'gewone' auto op benzine of diesel. De wagen met een stekker, klein model, kost zo'n 36 procent meer dan de variant met een tankdop. Erg eerlijk is die vergelijking niet, want de elektrische auto is in verbruik een stuk goedkoper.
Om de laadkosten te bereken nemen we een gemiddelde elektrische auto met 60 kWh-batterij en 300 kilometer actieradius. Je betaalt dan ongeveer € 28 voor een volle batterij (€ 0,46 X 60 kWh) en 9 cent per kilometer. Rijd je jaarlijks zo'n 15.000 kilometer, dan kost laden je ongeveer € 1.380.
Thuisbatterij is zwakker
Is het niet mogelijk om overdag stroom van de zonnepanelen in de batterij van je elektrische auto op te slaan, dan is een thuisbatterij mogelijk wel interessant. Je kunt dan met de stroom van de thuisbatterij deels je elektrische auto opladen als er geen of weinig zon is.
Elektrisch rijden is beter voor het milieu en ook nog eens voordeliger. En wanneer een elektrische auto ook nog eens Vehicle-to-Home (V2H) ondersteund, kan je de auto ook als thuisbatterij gebruiken.
Wat als je zonnepanelen op je appartement wilt, of een laadpaal in de garage, en wat met schade aan het gebouw? Dit regelt een syndicus wel of niet. Woon je in een appartementsgebouw met minstens twee appartementen met verschillende eigenaars? Dan moeten de eigenaars volgens de wet een syndicus aanstellen.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden.