Slimme netwerkwissel zorgt er namelijk voor dat je telefoon automatisch overschakelt op 4G als het Wi-Fi signaal wat zwakker wordt. Als je die uitzet, blijft je telefoon verbonden met je Wi-Fi netwerk.
Automatisch wisselen tussen wifi en 4G
Als de wifi-verbinding zwak is, kan de telefoon automatisch overschakelen naar 4G. Dat is handig, want zo hebt u altijd een goede verbinding. Internetten via 4G gaat wel van de databundel af.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Internet en netwerk
Als de wifi-router en modem van u zijn, probeert u deze uit en weer in te schakelen. Trek de stekker van de router en modem uit het stopcontact en wacht vijftien seconden. Sluit de stekkers weer aan. Controleer of alle snoeren en kabels aan beide uiteinden stevig zijn aangesloten.
Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Als u iOS of iPadOS 14 of lager gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Ten eerste kun je proberen om je Samsung telefoon uit- en aan te zetten. Daarnaast is het resetten van de netwerk instellingen een mogelijke oplossing. Soms kan een update of nieuwe app ervoor zorgen dat de netwerkinstellingen aangepast worden. Een reset kan de problemen verhelpen.
Herstart je modem
Probeer eerst het modem opnieuw te starten. Werkt dat niet, doe dan hetzelfde met je mobiele telefoon. Heb je geen wifi op 1 apparaat (maar op de rest wel)? Kijk dan of je op het apparaat de wifi wel aan hebt staan.
Als je telefoon geen verbinding maakt met een 5G-netwerk, ook al ondersteunt deze 5G, is 5G-service mogelijk niet inbegrepen in je data-abonnement. Je kan de dienst alleen gebruiken als je geabonneerd bent op een 5G-abonnement van een netwerkprovider.
Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland. Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Ga naar Instellingen > Netwerk & internet > Mobiel netwerk. Stap 2. Tik op Gegevens over app-gebruik om te zien welke apps veel data gebruiken.
Werk uw iPhone of iPad bij naar de nieuwste versie van iOS of iPadOS. Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk'. Vervolgens: Tik op een iPhone op 'Opties mobiele data' en activeer vervolgens 'Schakel LTE in'.
Ga in het beginscherm naar 'Instellingen' > 'Wifi'. Schakel wifi in. Het apparaat gaat nu automatisch op zoek naar beschikbare wifinetwerken. Tik op de naam van het wifinetwerk waarmee u verbinding wilt maken.
Wifi is gevoelig voor verstoringen. Bepaalde materialen in huis, zoals metaal, beton en glas beïnvloeden het wifi-signaal. Net als andere wifi-netwerken, zoals die van je buren en sommige 'slimme apparaten'.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.