Het gebruik van een dergelijk apparaat is nodig als u niet zoveel met je auto rijdt. Het gebruik van een acculader zorgt ervoor dat in noodgevallen de auto probleemloos start. Een druppeloplader vult de batterij aan, zelfs wanneer deze gedurende lange tijd niet wordt gebruikt.
Ja, dit mag gewoon. Tijdens het starten kan de adapter wel even uitschakelen; dan duurt het meestal tien seconden voordat de adapter weer is gereset.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Wat betreft het voorkomen van overladen zijn druppelladers dus per definitie veilige laders. Zorgen dat de accu niet wordt overladen, is een must omdat na verloop van tijd de accu bol zal gaan staan. In het ergste geval zal de batterij dan ontploffen.
Het kiezen van de juiste druppellader
Alleen voor grote voertuigen zoals vrachtwagens of voor sommige grote boten kunt u een 24V-lader gebruiken. Een 6V-lader gebruikt u bijvoorbeeld voor een oldtimer. Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft.
Er bestaat de kans van overlading, oververhitting en in extreme gevallen zelfs explosie.
Verschil met acculader
Het verschil tussen een druppel- en een acculader is dat die laatste alleen in staat is om een accu in één keer volledig op te laden. Daarna moet de acculader afgekoppeld worden.
Een druppellader heeft doorgaans een lage stroomsterkte (meestal tussen 5 en 1.500 mA). Hij wordt over het algemeen gebruikt om batterijen met een kleine capaciteit (2 tot 30 Ah) op te laden. Ze worden ook gebruikt om accu's met een grotere capaciteit (meer dan 30 Ah) in auto's en boten te onderhouden.
Onderhoud is opladen
Zorgen dat je accu goed geladen blijft is dus het devies! Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen.
Soorten druppelladers
Daarnaast is er het voltage van meestal 6, 12 of 24. Eveneens bepalend is met name het type accu: er zijn druppelladers voor loodaccu's (NAT, MF, Ca/Ca, AGM en GEL), Lithium accu's, AGM accu's en EFB accu's.
Om probleemloos te kunnen starten, heeft de thermische motor van een wagen doorgaans een batterij (een accu) nodig die voor meer dan 75% geladen is. Koude temperaturen verminderen het vermogen van de batterij en bemoeilijken een degelijke oplading.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Kan ik een elektrische auto met startkabels starten? Als de grote hoofdaccu leeg is dan kun je die niet met startkabels opladen. Dat kan wel met de kleine startaccu, die gewone auto's ook hebben. Alleen is die niet zo snel leeg bij een elektrische auto, omdat de grote accu die steeds bijlaadt.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Een druppellader werkt op dezelfde manier en zorgt voor een lange levensduur van de accu. Het aansluiten van de druppellader is eenvoudig. Sluit de klassieke krokodillenklemmen aan op de accupolen, steek de stekker in het stopcontact en kies een laadmodus.
Wat is de beste druppellader voor motoren? Daar kunnen we kort over zijn, dat is de Tecmate Optimate druppellader. Heb je een motor zonder CAN-BUS techniek, dan is een Optimate 3 (0,8 A) prima geschikt (€ 49,95). Wil je sneller kunnen laden, dan kun je kiezen voor een Optimate 4 Dual 1A (€ 69,95).
Ziet u op uw accu de term 'gel' of 'geltechnology' staan? Dan heeft u een gel-accu. Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen.
Het gebruik van een acculader verlengt de levensduur van de accu. Door gebruik te maken van een acculader kunt u de levensduur van uw accu eenvoudig aanzienlijk verlengen. Een intelligente auto acculader zorgt er namelijk voor dat de accu niet overbelast raakt tijdens het laden. Zo voorkomt u beschadiging van uw accu.
In de periode dat de accu niet gebruikt wordt is het zeer aan te raden om een druppellader op de accu aan te sluiten. Dat verlengt de levensduur van de accu en zorgt ervoor dat de accu niet kapot gaat of diep ontladen zal raden tijdens die periode van stilstand.
De auto accu op een acculader aansluiten? Om de accu volledig op te laden bent u tussen de 9 en 12 uur kwijt. Beter is het om gewoon een halfuur met de auto te gaan rijden. Hiermee voorkomt u dat u de auto gedurende een halve dag niet kunt gebruiken.
Een druppellader is te koop in vrijwel elke shop voor onderdelen en accessoires voor je auto, boot of motorfiets. Afhankelijk van het merk, de voltage en de kwaliteit kost een druppellader tussen de 15 en 80 euro, maar er zijn ook wel zwaardere exemplaren bij die gemiddeld 80 euro per stuk kosten.
Voorbeeld: Een lege accu van 200 Ah, een acculader van 50 Ampère en een stroomverbruik van 10 Ampère. De laadtijd is dan ongeveer 200/(50-10) = 5 uur + 4 uur naladen; dus in totaal 9 uur. Indien de accu's maar voor 50 % ontladen zijn bedraagt de laadtijd 100/(50-10) = 2,5 + 4 uur; dus in totaal 6,5 uur.