Vliegtuig met 132 inzittenden gecrasht in China, beelden lijken aan te geven dat toestel loodrecht naar beneden stortte. In de buurt van de Chinese stad Wuzhou in het zuidwesten van China is een vliegtuig met 132 inzittenden neergestort. Het gaat om een Boeing 737 van de maatschappij
Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt.
Hoe vaak per jaar stort een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Ongelukken met vliegtuigen gebeuren vaak tijdens de landing. Als je dan ongeveer 250 km/u vliegt, en je raakte de grond, sta je binnen een paar seconden stil. Door deze klap vlieg je hard vooruit omdat je lichaam deze snelheid nog wel heeft. Door deze klap breekt vaak je nek, de kans om dat te overleven is klein.
Door een samenloop van omstandigheden botsen twee vliegtuigen in 1977 op de luchthaven van Tenerife op elkaar. Een paar tellen later worden de toestellen verzwolgen door een vlammenzee. De grootste vliegramp ooit is een feit.
Afgelopen zaterdag is een klein Nederlands vliegtuig om nog onbekende reden neergestort. Inmiddels is duidelijk dat alle drie inzittenden om het leven zijn gekomen. Het gaat om een Cirrus SR20, registratie PH-YMC. Het toestel vloog woensdag van Rotterdam naar Oostenrijk.
Het beste antwoord. De Boeing 737 Family staat met 60 fatale crashes sinds 1943 stipt op nummer 1. Nummer 5: Airbus A320: 8 crashes. De Boeing 777 en de Embraer zijn nog crash-vrij!
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Achterin het toestel
Veel mensen zitten het liefst voorin het vliegtuig, omdat ze dan het eerst uit kunnen stappen, maar dat is toch niet zo verstandig. De veiligste plek is namelijk achterin het toestel. Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68% om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62%.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
Dat Duitse centrum deed onderzoek in opdracht van Aero International, een Duits maandblad over luchtvaart. Emirates staat volgens het Jacdec wereldwijd op de eerste plaats. Het bedrijf uit de Verenigde Arabische Emiraten was in het jaarlijkse onderzoek in 2020 ook al het veiligste.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
AMSTERDAM - Vliegtuigongevallen waarbij een vliegtuig noodgedwongen een landing maakt op het water komen relatief weinig voor, maar hebben vaak dodelijke slachtoffers tot gevolg. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Een vliegtuig is erop voorzien turbulentie op te vangen
Meer nog: een vliegtuig is gebouwd om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie te weerstaan. Als dat geen geruststellend cijfer is.
Het aantal sterfgevallen in 2019 lag op 257. In dat jaar werden 86 ongelukken geregistreerd, waarvan 8 met fatale gevolgen. Het gaat in 2020 om 0,27 dodelijke ongelukken per miljoen vluchten of één fataal ongeluk per 3,7 miljoen vluchten. In 2019 vonden voor iedere miljoen vluchten, 0,18 dodelijke ongevallen plaats.
Een rustige plek
Een plek aan het raam is altijd rustiger dan de andere stoelen, omdat je daar niet gestoord wordt door anderen die naar het toilet gaan precies terwijl jij ligt te slapen of werken. Extra bonus: je kunt je hoofd laten rusten tegen het raam.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten.
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
Maar in de praktijk kan het met een passagiersvliegtuig slechts tien seconden. Dat heeft met de brandstoftoevoer te maken, dat kan niet ondersteboven. ' In de film vliegt het toestel iets langer dan 10 seconden ondersteboven.
Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is. Hoogte en snelheid moeten dus voortdurend worden gecorrigeerd. Maar op enige afstand kan het lijken alsof een vliegtuig stil hangt. Een verkeersvliegtuig, dat kan niet.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen. 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Alaska Airlines
In het onherbergzame Alaska is het beste om met het vliegtuig te reizen. Alaska Airlines zet zich erg in op het gebied van veiligheid.
KLM was in 2021 Europa's veiligste luchtvaartmaatschappij. Dat stellen experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC).