Goedemorgen [naam van je manager], Ik stuur je deze e-mail om je te laten weten dat ik vandaag, [datum], niet kan werken vanwege [ziekte]. Als er iets dringends aan de hand is, [afspraak die je maakt over bereikbaarheid].
U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden. Vaak wil een zieke werknemer best vertellen wat er aan de hand is, maar dan nog mag u deze (medische) informatie niet vastleggen.
De werkgever moet de zieke werknemer uiterlijk binnen een week ziek melden bij de arbodienst of bedrijfsarts. De werkgever moet de regels voor ziekmelding bekendmaken bij de medewerkers. De werkgever mag aan de werknemer vragen wanneer deze weer denkt te kunnen werken.
Je moet je eigenlijk ziek melden op het moment dat je weet dat je ziek bent. Maar meld je in ieder geval ziek, zo lang mogelijk voordat je op je werk wordt verwacht. Word je bijvoorbeeld op maandagavond ziek en moet je dinsdagmiddag werken, bel dan dinsdagochtend. Je kan altijd onverwacht ziek worden.
Bent u weer helemaal beter? Als u een werkgever heeft, meldt u zich weer beter bij hem. Als u geen werkgever heeft of vrijwillig verzekerd bent dan meldt u zich beter via de Betermelder op Mijn UWV.
Op het moment dat je het wél uit jezelf vertelt, mag het antwoord niet geregistreerd worden. Wat moet je dan wel vertellen? Op het moment dat je ziek bent, moet je dat zo snel mogelijk aan je leidinggevende melden. Dat is handig, want dan kunnen ze snel vervanging regelen.
Dit kan op verschillende wijzen, bijvoorbeeld door een mailtje (opgesteld in overleg tussen werknemer en leidinggevende) maar ook door het re-integratieplan (in grote lijnen) in een vergadering te bespreken.
Als je echt geloofwaardig over wilt komen, kun je volgens het onderzoek het beste kiezen voor smoezen als griep en koorts. 42 procent van de ondervraagde werkgevers vindt dat een goede reden. Daarnaast scoren ook rugpijn en een (verkeers)ongeluk erg hoog, met beide zo'n 38 procent.
Wat is een telefonische ziekmelding? Telefonisch contact op initiatief van de medewerker waarin hij aangeeft dat hij niet in staat is om te komen werken wegens ziekte. In de regel doet de medewerker dit bij zijn leidinggevende, conform de in het beleid c.q. verzuimregels geformuleerde afspraken (tijdstippen e.d.).
Plan op tijd een gesprek
Voel je dat het niet meer gaat, wacht dan niet tot je emmer overloopt en je vol emoties het kantoor van je leidinggevende moet binnenstuiven om aan te kondigen dat je op bent. Plan liever op tijd een gesprek in. Zo kun je jouw boodschap op een kalme maar duidelijke manier overbrengen.
”Als je al het gevoel hebt dat je je moet verantwoorden, kun je het beste uitleggen dat je je te lang te zwaar belast hebt en dat je daar nu de tol voor betaalt. Je hoeft echt niet aan jan en alleman te vertellen waar die overbelasting precies uit bestond.
U hoeft de werkgever niet te vertellen wat uw klachten zijn. Uw werkgever mag geen medische informatie van u vragen. Wel mag uw werkgever vragen of u ziek bent door een bedrijfsongeval.
Als een werkgever het vermoeden heeft dat een werknemer zich onterecht heeft ziek gemeld, dan kan hij een spoedcontrole (laten) uitvoeren. Dit kan al vanaf het moment van ziek melden. Veel werkgevers voeren een ziekteverzuimbeleid waarin een procedure is opgenomen die de werknemer en werkgever moeten volgen bij ziekte.
Als werkgever kan je nu aan je werknemers vragen om voor elke dag arbeidsongeschiktheid een medisch attest voor te leggen. Vanaf 28 november 2022 zal dat niet meer voor elke ziektedag kunnen. Zodra de wet in werking treedt, moeten je werknemers je voor één dag ziekte geen medisch attest meer bezorgen.
Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
Een Nederlandse werknemer is gemiddeld 1x per jaar ziek. Met een beetje pech kan dit 2x keer per jaar zijn, maar als een medewerker zich 3x per jaar ziek meldt, dan is er vaak meer aan de hand. Het is dus zaak dit signaal serieus te nemen.
Bent u weer beter? Geef dit dan uiterlijk de tweede dag dat u weer beter bent aan ons door met de Betermelder via Mijn UWV. Doe dit ook als u gedeeltelijk weer aan het werk gaat. Als u zich niet beter meldt, dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering.
Gemiddeld duurt een burn-out negen maanden, dit wil zeggen, je bent negen maanden op ziekenkas. Van je burn-out af raken kan echter jaren duren. Het gaat hier om gemiddelden. Dit betekent dat er werknemers zijn die na een maand gaan werken en dat er mensen zijn die drie jaar van hun job weg blijven.
Vertel de dokter waar je last van hebt en wat je klachten zijn. Beperk je daartoe. Ga niet uitweiden over hoe slecht je leidinggevende functioneert en de slapeloze nachten die je daarvan krijgt. Dan denkt de dokter dat er sprake is van een arbeidsconflict en daar geldt een apart protocol voor.
Vaak duurt het herstel ongeveer een jaar, maar je kan ook langer last houden van een burn-out. Zo kan het herstel ook een paar jaar duren. Bij een actieve aanpak van een burn-out is de kans dat je sneller herstelt groter. Het kan zijn dat je dan na enkele maanden voorzichtig weer wat bezigheden kan oppakken.
Iemand met burn-out klachten heeft last van de volgende drie kenmerken: Spanningsklachten, zoals: lichamelijke vermoeidheid, concentratieproblemen, geheugenproblemen, onrustig slapen, piekeren en/of een gejaagd gevoel. Verliezen van grip op de situatie en een gevoel van machteloosheid.