Welke kosten mogen in rekening worden gebracht? De enige kosten die de leverancier in rekening mag brengen, zijn de retour verzendkosten van het product. De verkoper dient dus de verzendkosten van de verzending heen en het bedrag van de bestelling terug te storen.
In de basis moet je als consument met het volgende rekening houden: Je hebt altijd recht op de wettelijk garantie indien je de auto bij een dealer koopt, zelfs als je hebt getekend voor aankoop zonder garantie.
Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Wel kunnen we aangeven wat niet onder de garantie valt: Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
Voor een product dat je wilt laten repareren, heb je geen verpakking nodig. Een reparatie valt namelijk binnen een bepaalde termijn onder garantie. Als een verkoper wel om de verpakking vraagt, is dat vaak omdat ze de serienummers of streepjescodes nodig hebben.
Sinds april van dit jaar (2022) is de wettelijke garantie verlengd van 6 naar 12 maanden. De wettelijke garantie is in het leven geroepen zodat jij, wanneer je een auto koopt, er vanuit mag gaan dat je normaal en veilig kan deelnemen aan het verkeer. Wanneer dit niet kan, spreken we ook wel van non-conformiteit.
Een particuliere verkoper moet je wel garantie geven voor verborgen gebreken. Je moet dan kunnen bewijzen dat het gebrek voldoende ernstig is en dat het al aanwezig was bij de verkoop. Je moet het ook binnen een korte termijn inroepen.
Kocht u de auto zonder garantiebewijs? Dan heeft u mogelijk recht op reparatie of vervanging. Als de auto te snel kapot gaat, moet de verkoper meestal het probleem oplossen. Hij moet de auto repareren of voor een andere auto zorgen.
Besef dat je eigenlijk alleen over de prijs zelf kunt onderhandelen. Die kan dus maar beter zo laag mogelijk zijn. Je kunt immers niks inruilen, je kunt niet afdwingen dat er garantie op de auto komt, je kunt niet terug als er iets niet blijkt te functioneren aan de auto, etc.
De garantie van Autogarantie.nl is niet gebonden aan één bedrijf of keten. Bovendien is de garantieverzekering heel gemakkelijk online af te sluiten binnen zeven dagen na tenaamstelling van de nieuwe occasion. En tegen de kosten (vanaf 10,69 euro per maand) wordt er zekerheid geboden.
Sommige consumenten verwachten dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis is. Maar dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, geen verplichting.
U hoeft niet te betalen
En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.
Webwinkel mag geen kosten in rekening brengen voor een retour. De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
Garantie is een toezegging van de verkoper dat het product bepaalde eigenschappen heeft. Als er een gebrek ontstaat of er ontbreken onderdelen, dan kun je een beroep doen op de garantie en de verkoper moet dan in principe kosteloos herstellen.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
“Zonder bon geen reclamatie”
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.
Je telefoon laten vallen kan leiden tot schade aan het toestel; de verbinding tussen verschillende onderdelen in het toestel wordt dan verbroken. Het kan voorkomen dat er van de buitenkant geen schade zichtbaar is, maar dat de telefoon toch valschade heeft. Valschade valt buiten de fabrieksgarantie.
Wanneer een verkoper van een product een garantie geeft op de kwaliteit van het product, betekent dit dat hij ervoor instaat dat het product voldoet aan de beloofde eisen. Een garantie is daarmee een sterke belofte die ook de nodige juridische gevolgen kan hebben.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Sinds April 2022 is de wettelijke garantie verlengd van 6 naar 12 maanden. Dit geldt niet alleen voor de aanschaf van een auto, maar op elke koopovereenkomst die je als consument sluit. Deze garantie is niet uit te sluiten. Je hoeft hiervoor niet expliciet te tekenen of te betalen.