Het is mogelijk om rekeningafschriften van een opgeheven betaalrekening opnieuw op te vragen. Het is mogelijk afschriften aan te vragen tot maximaal 7 jaar terug.
Ben je jouw digitale of papieren bankafschriften kwijt, dan kun je die na het verstrijken van deze periode van 15 maanden altijd nog bij je bank opvragen. Hiervoor moet je echter vaak extra betalen. De bedragen hiervoor verschillen per bank en kunnen oplopen tot € 5,- per afschrift.
U kunt een kopie van een afschrift aanvragen tot maximaal 7 jaar terug.
Helaas is de maximale historie van je betaal- en spaarrekeningen 7 jaar. Dit betekent dat je afschriften van 8 jaar en ouder niet kunt downloaden of aanvragen.
Downloaden bij- en afschrijvingen
Uw bij- en afschrijvingen kunt u tot 18 maanden terug downloaden. Er staat geen adres op uw bij- en afschrijvingen. Zo downloadt u uw bij- en afschrijvingen: Log in in Internet Bankieren.
Hoe bepalen wij hoe lang we uw persoonsgegevens bewaren? We bewaren persoonsgegevens in elk geval zolang dat nodig is voor het bereiken van het doel. De Algemene Verordening Gegevensbescherming en Uitvoeringswet (AVG) kent geen concrete bewaartermijnen voor persoonsgegevens.
Afschriften digitaal bewaren
De bij- en afschrijvingen van betaal- en spaarrekeningen blijven online 7 jaar bewaard.
De som van je bij- en afschrijvingen wordt bij iedere ondernemer bij iedere inkomstenbelasting- of vennootschapsbelasting aangifte, voor iedere bankrekening, ieder jaar gecontroleerd. Deze controle kun je niet omzeilen. Ga dit ook niet proberen, het is verspilling van je tijd.
Op de kopie van een recent bankafschrift moeten het rekeningnummer, de naam en datum zichtbaar zijn. Adres is niet altijd verplicht. Maak de andere gegevens onleesbaar. Bij een online aanvraag voegt u een scan of een foto toe.
In Mijn ING kun je afschriften over je Betaalrekening tot 10 jaar (9 jaar en de afgelopen maanden in het huidige jaar) terugzoeken. Bij een Spaar- en/of Beleggingsrekening kun je tot 2 jaar terug.
Tot hoever kan ik terugkijken? We koppelen categorieën aan alle transacties vanaf 1 januari 2019. De inzichten op basis van de categorieën kun je tot 25 maanden terug bekijken. Je vaste lasten overzicht is zo actueel mogelijk.
Bedrijven moeten hun administratie 7 jaar bewaren, particulieren in principe 5 jaar. Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag.
Het is dus voor uw eigen bestwil om een financiële administratie bij te houden van 5 jaar. De bewaarplicht van uw boekhouding is dus in feite 5 jaar. Na deze 5 jaar kan de Belastingdienst geen naheffing meer vorderen. En deze papieren, zoals jaaropgaven en loonstroken, kunt u dan gerust wegdoen.
Dat is zeker mogelijk, alleen kan een (volledig) verwerkt bankafschrift niet in het Bankboek verwijderd worden. Zowel niet via het bankbestand of in het tabblad 'Alle (verwerkte) bankafschriften'.
Rekeninguittreksels geven een overzicht van alle verrichtingen (inkomsten en uitgaven) op je bankrekening binnen een bepaalde periode. Ze laten toe te controleren of je opdrachten goed zijn uitgevoerd. Ook geven ze je de mogelijkheid te bewijzen dat je bepaalde betalingen hebt gedaan of sommen hebt ontvangen.
Wat kan iemand met mijn IBAN en naam (zonder bankpas)
Hiervoor moet je de betaalpas daadwerkelijk in het bezit hebben. Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben.
Kies onder de kop 'betalen' of 'sparen' voor 'Bij- en afschrijvingen'. Klik op 'Print/PDF' om transacties in een pdf-bestand op je computer op te slaan, onthoud de locatie waar je het bestand hebt opgeslagen. Ga naar de locatie waar je het bestand hebt opgeslagen en open het zodat je het kan afdrukken.
Efficiënter bankieren
Log in op Mijn ING Zakelijk. Als je bent ingelogd, vind je onderaan de pagina de verschillende categorieën binnen jouw adresboek, namelijk binnenland, buitenland, verzamelbetaling en incasso. Als je op een van deze categorieën klikt, kun je contacten toevoegen, verwijderen en aanpassen.
Je bent als particulier niet verplicht om bankafschriften te bewaren. De Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting vorderen. Daarom is het verstandig om je financiële administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
Artikel 33 Wwft bepaalt dat een instelling gegevens met betrekking tot het cliëntenonderzoek minimaal vijf jaar na het beëindigen van de zakelijke relatie of na het uitvoeren van de desbetreffende transactie moet bewaren.
Er is op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geen concrete bewaartermijn voor persoonsgegevens. Organisaties bepalen zelf hoe lang zij persoonsgegevens bewaren. Hierbij kijken zij naar hoe lang de gegevens nodig zijn voor het doel waarvoor deze zijn verzameld of worden gebruikt.