De kosten van een zakelijke leaseauto liggen tussen een paar honderd tot duizenden euro's per maand. Wat dat maandbedrag wordt hangt ten eerste af van het type auto dat u gaat leasen. Andere kosten die komen kijken bij het zakelijk leasen van een auto bestaan uit: Leasekosten die zijn opgenomen in het leasecontract.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Nadelen van een auto van de zaak
Bij verkoop van de auto realiseert uw onderneming mogelijk een belaste winst. Het kan echter ook dat u een aftrekbaar verlies realiseert. Als u de auto van de zaak ook privé gebruikt, krijgt u in de meeste gevallen te maken met een bijtelling privégebruik auto.
Het grootste voordeel is dat je alle kosten van de auto kunt boeken als zakelijke kosten. Denk hierbij aan brandstof, verzekering, onderhoud, APK, motorrijtuigenbelasting, afschrijvingen, parkeerkosten etc. Als je privé meer dan 500 kilometer in je zakelijke auto rijdt, dan heb je wel te maken met de bijtelling.
De brandstof wordt niet door de werknemers zelf betaald. De werkgever (BV) betaald de brandstofkosten, maar met een vooraf vastgesteld maximum op basis van woon-werk kilometers. Per saldo komen deze branstofkosten (met een maximum) ten laste van het resultaat van de werkgever (BV).
5. Wie mag er in de auto rijden? Let op dat de autoregeling geen beperkingen oplegt wie er in de auto mogen rijden. Sommige ondernemingen leggen vast dat uitsluitend de partner en thuiswonende kinderen (minimaal 23 jaar) de auto mogen gebruiken.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Als u met de auto van de zaak ook privé de weg op gaat, moet u wel rekening houden met een bijtelling in uw inkomstenbelasting. Het gaat hierbij om een percentage van de cataloguswaarde. Dus hoe duurder uw bolide, des te zwaarder wegen de fiscale lasten. Rijdt u minder dan 500 privékilometers én kunt u dit bewijzen?
Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. Is de auto ouder dan 60 maanden, dan is in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 25% van toepassing.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen.
Je betaalt maandelijks een vast bedrag voor het gebruik van de auto. Hierin zitten de kosten voor afschrijvingen, een allrisk-autoverzekering, motorrijtuigenbelasting, reparatie, onderhoud, pechhulp en banden.
Je moet bijtelling betalen wanneer je de zakelijke auto gebruikt voor privédoeleinden en in een kalenderjaar hiermee meer dan 500 kilometer privé rijdt. In ons land wordt de bijtelling gezien als een soort loon in natura. En over loon dien je altijd belasting te betalen.
De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van je Co2 uitstoot. Voor auto's die in 2021 voor het eerst op naam worden gezet gelden twee percentages: 16%: volledig elektrische auto's en waterstofauto's (zonder co2 uitstoot). 22%: alle andere voertuigen.
Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Als u op jaarbasis met de auto niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen. Het privégebruik op jaarbasis rekent u uit door het privégebruik te herrekenen.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Stelt de Belastingdienst vast dat je toch over meer dan één of meer dan twee auto's moet bijtellen, dan moet de fiscus aantonen waarom. Bij het vaststellen houdt de Belastingdienst rekening met eigen auto's van de werknemer die voor privégebruik net zo geschikt zijn als één van de ter beschikking gestelde auto's.
Het aantal leaseauto's in Nederland nam in 2020 met 1,5 procent toe tot 1.145.000 voertuigen. Maar die groei was vooral te danken aan de stijging van het aantal bestelwagens en private leaseauto's. Private lease groeide met 14 procent naar 214.300 personenauto's.
Je werkgever is overigens niet verplicht je een eigen bijdrage te berekenen. Uit het mobiliteitsonderzoek van VZR - Wat beweegt de zakelijke rijder - is de hoogte van de eigen bijdrage gemiddeld €120, in 2021 was dit nog €117.