Je neemt van 9:00 tot 9:15 uur een kwartier pauze. Omdat je pas 2 uur hebt gereden, heb je nog 2.5 uur rijtijd. Daarom rijdt je door tot 10:45 uur om vervolgens een pauze van 30 minuten te nemen tot 11:15 uur. Zo heb je binnen 4,5 uur rijtijd voldaan aan 45 minuten rusttijd.
De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Tussen twee voldoende wekelijkse rusttijden mag u drie maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Deze verkorting hoeft u niet op een ander moment in te halen. U mag de dagelijkse rust ook in twee delen nemen.
Er zijn twee soorten wekelijkse rust: Een normale wekelijkse rusttijd chauffeur: Dit is een rust die tenminste 45 uur achterelkaar duurt; Een verkorte wekelijkse rust rusttijd chauffeur: De verkorte wekelijkse rust is korter dan 45 uur, maar tenminste 24 uur achterelkaar.
Je mag maximaal 4,5 uur ononderbroken rijden; Na die 4,5 uur rijtijd moet je een pauze nemen van 45 minuten. Je kunt ook kiezen om deze 4,5 uur rijtijd op te knippen in twee delen.
Met een dubbele bemanning kun je de totale rijtijd van een enkel voertuig maximaal verlengen. In de meest ideale situatie kunnen jullie de maximale rijtijd verlengen tot 20 uur, terwijl jullie beiden binnen 30 uur voldoen aan de dagelijkse rusttijd.
De rijtijd overschrijden mag dus alleen in situaties waardoor het voor jou plotseling onmogelijk is geworden om je aan de regels te houden. Je werkgever mag dan ook niet van tevoren met je afspreken dat je de afwijking moet gebruiken op een bepaalde route. Ook dat is geen onverwachte omstandigheid.
De maximale rijtijd in de meest ideale situatie is 20 uur, vóór de verplichte dagelijkse rust van de chauffeurs. 20 uur is alleen mogelijk als beide chauffeurs in aanmerking komen om 10 uur te rijden (de verlengde dagelijkse rijtijd).
De inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport controleert de naleving van de rij- en rusttijden met behulp van een draagbare computer en een downloadkey. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan.
U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Voor jongeren tot 18 jaar en voor zwangere en pas bevallen vrouwen gelden aparte regels. In uw cao kunnen afwijkende regels staan.
Check je salaris!
De meerderheid van Vrachtwagenchauffeurs verdient een salaris tussen € 1.597 en € 3.211 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Vrachtwagenchauffeurs varieert van € 1.597 tot € 2.216. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.964 en € 2.612 per maand liggen.
Dit is dus voor iedere persoon anders, afhankelijk van een groot aantal factoren. Maar grofweg kan je zeggen dat voor de meeste mensen 2 a 3 minuten rust tussen sets voldoende is. Voor de echt zware sets dan 3 of 4 minuten, de rusttijden tussen lichtere sets ongeveer 2 minuten (bron).
Inderdaad, ook hier zie je op zondag minder vrachtauto's op de weg, maar dat is het gevolg van een afspraak tussen werkgevers en werknemers. Die hebben afgesproken dat er in principe op zondag geen arbeid wordt verricht en dus ook niet wordt gereden met een vrachtauto. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk.
Gemiddeld is dat een afstand van 565 kilometer per dag. Maar het kan natuurlijk altijd gekker. Een chauffeur mag maximaal 9 uur rijden. Zou hij (of zij) niets anders doen dan rijden, dan is het mogelijk om met een gemiddelde snelheid van 80 kilometer per uur, ongeveer 720 kilometer te rijden.
Na hoelang mag ik weer rijden? Het duurt ongeveer 1,5 uur voordat een standaardglas alcohol uit je bloed is. Dus drink je tussen 6 en 7 uur 's avonds drie glazen wijn, dan is de alcohol om ongeveer half 11 uit je bloed. Hoelang het precies duurt, verschilt per persoon.
Vóór je gaat rijden
Slaap minimaal zes uur als je ver moet rijden. Rijd zo min mogelijk 's nachts. Je bent dan van nature minder alert.
In Nederland mag je maximaal een promillage van 0,5 hebben als je rijdt. Mannen hebben na 1 standaardglas gemiddeld een promillage van 0,2. Vrouwen een promillage van 0,3. Na 1 glas mág je dus meestal nog wel rijden.
Tijdens pauzes werkt u niet en heeft u geen recht op loon. In uw arbeidsovereenkomst of cao kunnen afspraken staan over doorbetaling van loon tijdens de pauze.
Uw reistijd tussen huis en werk (en terug) telt niet als werktijd.
Je hebt recht op de volgende pauzetijden
Werk je langer dan 5,5 uur per dag, dan heb je recht op minimaal 30 minuten pauze. Je mag dit splitsen in 2 keer 15 minuten. Als je langer dan 10 uur werkt, dan is de pauze minstens 45 minuten.
In bestaande vrachtauto's kan achteraf een digitale tachograaf worden ingebouwd. De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro.
De bestuurderskaart is uniek voor iedere bestuurder en dient te worden gebruikt voor een correcte registratie van de rij- en rusttijden. Mogelijke boetes zijn de volgende: Geen bestuurderskaart gebruiken: €1.110.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
De vrijstellingen die in Nederland van toepassing zijn, zijn: Voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de overheid voor wegvervoer dat de particuliere vervoersondernemingen niet beconcurreert.