Strafbaar. Het leeg laten lopen van banden valt onder vernieling. Daarvoor geldt een straf van maximaal 22.500 euro boete of maximaal twee jaar gevangenisstraf.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Je kunt het ventiel openen door het pennetje in drukken: zo kun je de band leeg laten lopen. Het Schraderventiel zit in 99,99% van alle autobanden en dat zorgt ervoor dat je ook eenvoudig thuis de bandenspanning kunt aflezen via een bandenspanningsmeter.
Hoe lang is de houdbaarheid van autobanden en wat kunt u eventueel zelf doen om de levensduur te verlengen? De gemiddelde houdbaarheid van een autoband ligt op circa 6 jaar. Daarna raden wij u sterk aan om uw banden te (laten) vervangen. De kans op een klapband neemt na 6 jaar flink toe met alle gevolgen van dien.
Er is wettelijk geen maximale leeftijd voor banden dus ook geen leeftijd waarop deze vervangen moeten worden.
De bandenbranche organisatie Vaco gaat zelf uit van een maximale leeftijd van 3 jaar en adviseert zijn leden oudere banden niet als nieuw te verkopen. De ANWB is zelfs van mening dat een band met een productiedatum van 2 jaar of meer niet als nieuw aangeboden én als zodanig gefactureerd zou mogen worden.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Hoeveel lucht in mijn autobanden? Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Uit elke band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk om maandelijks de bandenspanning te controleren. Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik, maar ook voor de wegligging. Bovendien wordt een zachte band sneller heet, waardoor er meer kans is op een klapband.
Een klapband schuilt vaak in een klein hoekje. U raakt de stoeprand, uw rijdt over een oneffen wegdek of u vliegt roekeloos over een verkeersdrempel. Meer heeft uw band vaak niet nodig om het te begeven. We vallen in herhaling maar wees dus altijd en overal voorzichtig.
Zodra je een lekke band hebt, zal de auto je waarschuwen met een mededeling of brandend lampje op het dashboard. Maar ook bij auto's zonder zo'n systeem weet je al snel of het foute boel is. Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'.
Bij bijvoorbeeld een kleine spijker of schroef in uw band op het loopvlak, repareren wij uw lekke band met een prop. Bij grotere lekkages van binnenuit met behulp van een manchet. De kosten hiervan liggen tussen de € 15,- en € 35,- inclusief btw.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
1 bar is 1 atmosfeer en dat is de druk van de buitenlucht. De bandenspanning van “normale” personenauto's varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
In de auto is een sticker te vinden met deze bandenspanningstabel. Deze zit meestal aan de binnenkant van het brandstofklepje, in de deurpost of achter de zonneklep. De bandenspanningstabel is ook te vinden in het instructieboekje van uw auto.
De belangrijkste oorzaak op een klapband van uw auto is een te zachte band. Als u door blijft rijden met onderspanning vervormt de band continu waardoor de bandlagen losraken en er uitstulpingen ontstaan. In deze uitstulpingen gaat lucht zitten waardoor de temperatuur van de band enorm oploopt.
De luchtdruk in de band daalt dus ongeveer met 0.2 bar per maand, bij normaal gebruik. Het beste is daarom om maandelijks je bandenspanning te controleren. Als je dit moet aanvullen kun je dit ook zelf, verderop leggen we uit hoe. Je kan ook bij vrijwel elk tankstation je bandenspanning controleren en aanvullen.
Hoeveel bar in een autoband dient te zitten is eenvoudig op te zoeken in het instructieboekje van de auto. Daarnaast is er in de auto vaak een sticker te vinden waarop de juiste bandenspanning weer wordt gegeven. Deze sticker zit in de deurpost, achter op de zonneklep of aan de binnenkant van de tankdop.
Leeftijd autoband
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd.
Als na 6 jaar de minimale profieldiepte van de band nog niet bereikt is, raden wij aan de band in ieder geval jaarlijks te laten controleren door een bandenspecialist. Banden moeten in ieder geval 10 jaar na aankoop vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien.
Profiel banden zomer en all-season-banden
Bij de aanschaf is de profieldiepte van nieuwe zomerbanden gemiddeld zo'n 7,5 millimeter. Hoewel de minimale profieldiepte van banden 1,6 millimeter is, wordt bij zomer en all-season-banden vanaf 2 millimeter aangeraden de banden te vervangen.
Dat consumenten hiermee op kosten worden gejaagd, maakt het nog erger'', zegt Per de Vries, manager productmarketing van Michelin Benelux. De Vries: ,,Veel garagebedrijven adviseren om de banden te vervangen ruim voordat de door de wet bepaalde grenswaarde van minimaal 1,6 millimeter profieldiepte is bereikt.
Er blijken Europese statistieken te zijn die aangeven dat het gemiddelde ligt tussen 25.000 en 50.000 km voor bestuurders met een normale rijstijl. Heb je een rustige rijstijl, zijn pieken tot 75.000 mogelijk. Maar met een sportievere rijstijl kan dat ok dalen tot onder de 10.000 km.