Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Verantwoordelijkheid nemen. Overleggen en afstemmen, waaronder afspraken maken (en nakomen) Anderen respecteren. Zorgen voor vertrouwen en veiligheid.
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
de groepsleden elkaar en elkaars deskundigheid respecteren. Ze praten positief over elkaar en maken optimaal gebruik van elkaars deskundigheid en coachen elkaar. Iedereen heeft respect voor de ideeën en initiatieven van anderen. Pakt ze positief op en bouwt erop voort in de richting van een gemeenschappelijk doel.
Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen.
Het stimuleert de betrokkenheid en een actieve deelname van de leerlingen. Er is veel variatie in werkvormen. De leerlingen leren veel van en met elkaar. Coöperatief leren bevordert ook de sociale vaardigheden en draagt daardoor bij aan een verbeterde sfeer in de groep.
Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.
Samenwerken is een competentie.
Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben. Je respecteert de kwaliteiten van de andere teamleden maar je kent ook jouw eigen kracht en je kunt dat op de juiste waarde schatten.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Samenwerken met je collega's, samenwerken met je manager of juist als manager met je medewerkers. Er gaat zo veel net niet goed, er zijn zo veel irritaties, zo veel kleine ergernissen. Omdat afspraken worden niet nagekomen, of omdat er onduidelijkheid bestaat over wie wat zou doen.
Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
10 gedragsindicatoren van de competentie samenwerken
Helpt anderen waar nodig. Stelt gezamenlijk belang boven het persoonlijk belang. Stemt het eigen werk af op anderen. Levert een bijdrage, idee of voorstel voor een groepstaak, ook wanneer hij daar zelf geen voordeel bij heeft.
Wanneer je wilt groeien als organisatie dan kun je het best zoeken naar samenwerking met andere organisaties. Door het aangaan van partnerschappen met andere organisaties kun je namelijk elkaars publiek en middelen delen waardoor je nog sterker en effectiever een boodschap kunt communiceren richting je volgers.
Wij omschrijven samenwerking als het organiseren tussen organisaties. In essentie gaat om het aangaan van verbindingen: verbindingen tussen organisaties, verbindingen tussen mensen, verbindingen tussen gemeenschappen, verbindingen met de wereld waarin wij leven.
Voorbeelden competentie samenwerken
Stelt het belang van het team boven het eigen belang. Deelt kennis en ervaring met collega's. Is service-gericht naar zijn of haar stakeholders. Motiveert anderen om input te geven.
Wanneer je wilt groeien als organisatie dan kun je het best zoeken naar samenwerking met andere organisaties. Door het aangaan van partnerschappen met andere organisaties kun je namelijk elkaars publiek en middelen delen waardoor je nog sterker en effectiever een boodschap kunt communiceren richting je volgers.
Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.