De Rijksoverheid wil het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals aardgas, steenkool en aardolie, sterk verminderen. Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komt het broeikasgas CO2 vrij. Dat is slecht voor het klimaat.
Fossiele brandstoffen zijn aardgas, aardolie en kolen. Deze brandstoffen zijn vervuilend en hebben veel CO2 uitstoot. Hierdoor zijn ze slecht voor het milieu en klimaat. Omdat de bronnen uitgeput raken, zal de prijs gaan stijgen.
De relatief makkelijk bereikbare voorraden aardolie en aardgas zijn over ongeveer 50 jaar op. Met de moeilijk bereikbare voorraden meegerekend, zijn er nog voor iets langere tijd fossiele brandstoffen beschikbaar.
Zon, wind en aardwarmte zijn duurzame energiebronnen. Ze raken nooit op, veroorzaken geen luchtvervuiling en hebben zelf geen CO2-uitstoot. De verbranding van kolen, olie en gas draagt sterk bij aan klimaatverandering.
Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld. De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen.
Aardolie
Aardolie is een fossiele brandstof waar voornamelijk producten als benzine en diesel van gemaakt wordt. Het wordt gewonnen uit olievelden en vervoerd naar raffinaderijen, waar het wordt verwerkt tot bruikbare producten.
Bij het gebruik van steenkool komen veel CO2 en vervuilende stoffen vrij, hierdoor draagt het sterk bij aan de klimaatverandering en aan verzuring. De uitstoot is ongeveer tweemaal zo hoog als bij het gebruik van aardgas voor de elektriciteitsvoorziening.
'Aardgas is betrouwbaar, beschikbaar, betaalbaar en de schoonste van alle fossiele brandstoffen', zo stond op de website van de NAM.
Aardgas is een fossiele brandstof, dat betekent dat er bij de verbranding CO2 vrijkomt, maar wel veel minder dan bij de verbranding van kolen of olie. Het is dus de minst vervuilende fossiele brandstof.
Fossielen vinden we in afzettingsgesteenten. Het kunnen resten van een organisme zelf zijn, zoals botten, of een afdruk, zoals fossiele bladeren. Ook sporen als pootafdrukken en graafgangen worden tot de fossielen gerekend. Deze laatste categorie noemen we sporenfossielen of ichnofossielen.
Op den duur raken ze op. Fossiele brandstoffen zijn dus niet duurzaam en worden ook wel grijze energiebronnen genoemd.
Behalve benzine, LPG en diesel zijn er alternatieve brandstoffen die het milieu minder belasten. Elektriciteit, waterstof, aardgas en groengas zijn van die 'schone' brandstoffen. Ze zijn in Nederland gewoon - in meer of mindere mate - verkrijgbaar.
Er moet nog veel gebeuren om de brandstof in de mobiliteit te veranderen voor 2050, maar als we allemaal veranderen dan is het wellicht haalbaar. Volgens Erik Büthker is zon een belangrijke energieleverancier. We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV.
Ruwe aardolie is Nederlands belangrijkste importproduct. Afgelopen jaar werd voor 36 miljard euro olie ingevoerd, waarvan bijna de helft afkomstig was uit Noorwegen en Rusland. Een groot deel daarvan wordt verwerkt tot geraffineerde olieproducten om te dienen als brandstof of grondstof voor wegenbouw.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
De aard en structuur van onze samenleving blijkt nauw verbonden te zijn met de eigenschappen van die opgeslagen zonne-energie. Met als gevolg dat de samenleving zoals we die nu kennen niet in stand kan worden gehouden zonder fossiele brandstoffen.
De zes grootste uitstoters zijn: China, Verenigde Staten, EU27, India, Rusland en Japan [1]. De daaropvolgende acht landen met de grootste broeikasgasuitstoot zijn Brazilië, Indonesië, Iran, Canada, Saoedi-Arabië, Australië, Mexico en Zuid-Korea.
Tata Steel
Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft de twijfelachtige eer om Neerlands grootste vervuiler te zijn, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit. Vorig jaar stootte het bedrijf ruim 5,7 miljoen ton CO2 uit.
De meest vervuilende industrieën, gemeten naar de impact op klimaatverandering, zijn de chemische en petrochemische industrie, ijzer en staal, cement, pulp en papier, en aluminium.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Brandstofauto's en -bestelbussen in 2035 verboden
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe auto's en bestelbussen op benzine, diesel of lpg worden verkocht. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto's met 55 procent zijn verlaagd (in vergelijking met 2021).
Voor de grootste bestelwagens (categorie N1 klasse II en III) en minibussen zal de geleidelijke afschaffing van verbrandingsmotoren (benzine en diesel) in 2035 plaatsvinden, met almaar strengere beperkingen in de tijd. In 2025 moeten diesels minstens Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d.