Je geheugen neemt het minste op in de eerste twintig minuten dat je leert. In deze twintig minuten vergeet je dus relatief de meeste kennis. In het eerste uur dat je leert, vergeet je ongeveer de helft van de nieuwe kennis. Na circa een dag vlakt de vergeetcurve af.
In de eerste twintig minuten nadat je hebt geleerd, vergeet je relatief gezien het meest. In het eerste uur nadat je iets hebt geleerd, vergeet je ongeveer de helft. Na ongeveer een dag neemt hetgeen je vergeet af. Na ongeveer een week vergeet je een stuk minder.
Wie iets nieuws leert, herhaalt de leerstof dus eerst en vooral de dag erna. Daarna laat je 3 dagen tussen, een week, 2 weken, een maand… Wie een maand na de laatste studiesessie de leerstof nog altijd kent, zal er zeker van zijn dat die de leerstof ook zal kennen op het examen!
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Hét antwoord, voor eens en altijd. Kijken we naar wetenschappelijk bewezen informatie, dan zien we dat je minimaal 21 dagen nodig hebt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Minimaal, dus. Pas na zo'n 66 dagen wordt iets pas écht automatisme.
Je kan bijvoorbeeld de 50/10 methode gebruiken. Hierbij leer je 50 minuten lang ijverig zonder enge vorm van afleiding. Daarna neem je een korte pauze van 10 minuten. Deze manier dwingt je als het ware om veel productiever te zijn in een korte tijd.
Wanneer je informatie wilt onthouden door herhalen dan herhaal je het in je kortetermijngeheugen net zo vaak totdat de hersenen er een chemische verbinding van maken. Je zult alles wat je dan voor de rest van je leven wilt onthouden minimaal 300 keer moeten herhalen; Dit moet je verdelen over 7 verschillende momenten.
De deelnemers aan de test die met een rode achtergrond werkten, scoorden hoger bij opdrachten waarbij oog voor detail en concentratie belangrijk was, zoals het onthouden van woorden.
Het antwoord op de vraag “hoe onthoud je dingen beter” is: “Door het hardop tegen jezelf te zeggen.” Gebruik je alleen je interne stem, dus door wat stilletjes in je hoofd te zeggen wat je leest of wil onthouden, dan komt er weinig van dat onthouden terecht.
Je onthoudt 90% van de informatie die jij een ander leert óf wanneer je direct de informatie toepast die je leert. Neem je informatie tot je en pas je dat op een later moment toe, dan onthoud je 75% van de stof. Ga je met anderen in discussie over het onderwerp, dan onthoud je 50% van de informatie.
Er is veel herhaling nodig om te zorgen dat leerlingen onthouden wat ze hebben geleerd. Door te herhalen wordt de leer- stof in het langetermijngeheugen opgeslagen, zodat het niet meer vergeten wordt en over een maand, jaar of decennium nog steeds kan wor- den opgehaald en gebruikt.
Cone of Experience van Edgar Dale:
10% van wat we lezen. 20% van wat we horen. 30% van wat we zien. 50% van wat we horen en zien.
Gewone geheugenproblemen zijn vaak tijdelijk en kunnen worden veroorzaakt door spanningen, drukte, depressie, somberheid, narcose of ouderdom. Maar geheugenproblemen kunnen ook het gevolg zijn van een hersenaandoening.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Er bestaat geen maximum aantal toetsen dat toegestaan is op een dag.
Pas een dag van tevoren starten met leren is absoluut te kort dag, maar mocht dit voorkomen: leer alleen de belangrijkste dingen, denk na over de voor de hand liggende onderdelen van de test, schrijf een samenvatting en neem deze door. Laat je ook overhoren.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.
En het beste is minimaal 1 week voor aanvang van de toetsweek te starten met leren, maar 2 weken van tevoren is ideaal. Voordat je überhaupt kunt starten met je planning moet je weten wat er geleerd moet worden (welke stof wordt er getoetst) en op welke dag krijg je welke toets.
Landelijke regels over de maximale hoeveelheid huiswerk en proefwerken zijn er niet. Maar in de leerlingenstatuten, regels van de school zelf, staat er wel vaak dat er maximaal een of twee proefwerken per dag mogen worden opgegeven.