Meestal wordt uw inschrijving binnen 4 weken verwerkt. U krijgt per post een bevestiging van uw inschrijving met daarbij een overzicht van uw geregistreerde gegevens en uw Burgerservicenummer (BSN).
Hoe lang duurt het? U wordt binnen 5 werkdagen ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Heb ik een verblijfsvergunning nodig als ik voor langere tijd naar Nederland kom? U heeft een verblijfsvergunning nodig als u langer dan 90 dagen in Nederland verblijft. En als u niet de nationaliteit heeft van een land van de Europese Unie (EU), Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land (let op: geen rijbewijs) burgerservicenummer (BSN) inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP)/Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Hoelang duurt het? Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.
In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: Als u niet staat ingeschreven op het adres waar u woont. Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont. Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.
Inschrijven Basisregistratie Personen (BRP)
Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Via de BRP kan de overheid in contact komen met haar burgers. U laat zich inschrijven in de BRP op uw woonadres.
U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Dit geldt ook als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland verhuist.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
U kunt niet werken in Nederland zonder burgerservicenummer (BSN). Uw werkgever gebruikt een BSN om belastingen en premies te betalen over uw loon. U krijgt een BSN als u zich inschrijft in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
Als iemand in een gemeente verblijft maar geen vast woonadres heeft, dan is het mogelijk om een zogenoemd briefadres te krijgen. Vanaf 1 januari 2022 is een gemeente wettelijk verplicht om iemand in te schrijven op een briefadres.
Er zijn verschillende manieren om Nederlander te worden: automatisch door geboorte als bij de geboorte 1 van uw ouders Nederlander is, adoptie of erkenning. Of via een procedure (optie of naturalisatie). Buitenlanders kunnen na 5 jaar legaal in Nederland wonen het Nederlanderschap aanvragen.
> Hoeveel kost een nieuwe inschrijving? Het kentekenbewijs en de nieuwe nummerplaat in Europees formaat kosten 30 euro. Dat bedrag betaalt u aan bpost wanneer de postbode de nummerplaat aflevert.
De volgende werkdag is uw verhuizing verwerkt in de BRP.
Ook een instantie kan altijd eenvoudig uw actuele registratie online opzoeken in het BIG register. Maar u kunt ook een Uittreksel BIG-register (summary) opvragen en direct downloaden. Dit is een digitaal gewaarmerkt document dat u kunt mailen naar vragende instantie.
De gevolgen van een verkeerde inschrijving zijn bijvoorbeeld: U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering.
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Aanmelden en inschrijven zijn twee verschillende acties. Je meldt je via Studielink aan voor een opleiding. Je wordt pas ingeschreven als je alle stappen van de inschrijfprocedure hebt doorlopen.
Een zakelijk inschrijfadres kost helemaal niet zoveel. Naast eenmalige bemiddelingskosten van Euro 79,00 betaal je gemiddeld rond de 39,00 Euro tot 75,00 Euro per maand (excl. BTW) voor een professioneel zakelijk inschrijfadres.
Voor inwoning in een huurwoning is toestemming nodig van de verhuurder. Dit geldt voor sociale huurwoningen en ook voor woningen in de particuliere of vrije sector. Let wel: bij bijvoorbeeld een éénpersoonswoning zal inwoning niet worden toegestaan.
Een adresonderzoek duurt in de meeste gevallen maximaal 3 maanden. Na afloop van het onderzoek krijgt u een brief over de resultaten. Als blijkt dat de persoon inderdaad niet meer op het adres woont, dan wordt hij of zij uitgeschreven.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
Als resident ingeschreven staan in beiden landen is niet toegestaan, dus woonachtig zijn in Nederland b.v. en tegelijkertijd in bezit zijn van een “Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión” (Spaans groen kaartje of A4), waaruit blijkt dat de persoon resident is in Spanje..