Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent). Van de mensen die hier eerder over klagen bij PostNL is maar liefst 80 procent niet tevreden over de afhandeling van hun klacht.
Klacht indienen als ontvanger post
En heeft u die niet of te laat ontvangen? Vraag de verzender dan om een klacht in te dienen bij het postbedrijf. U kunt ook zelf een klacht indienen bij het postbedrijf. Hiervoor kunt u gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als ontvanger op Consuwijzer.nl.
Wat gebeurt er met onbestelbare post? Brieven of pakketten die we niet kunnen bezorgen, komen terecht op de afdeling Onbestelbare Stukken in Den Haag. Wij mogen van de rechter de brief of het pakket openen om de bestemming of de herkomst ervan te achterhalen. Lukt dit niet, dan wordt de brief of het pakket vernietigd.
Ongeacht of het een verzekerde, aangetekende of gewone zending is die is kwijtgeraakt, kun je als verzendende partij een klacht indienen, met het verzoek om een onderzoek in te stellen. Consuwijzer heeft hiervoor een aantal voorbeeldbrieven om je te helpen.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons best om je pakket of post vandaag nog te bezorgen (uiterlijk 22.00 uur).
Ja, briefpost en pakketpost worden over het algemeen op verschillende momenten bezorgd. Het kan dus dat je twee keer op een dag een PostNL-bezorger aan de deur krijgt. Je kunt zelfs 3 verschillende postNL bezorgers per dag aan je deur krijgen. Normale briefpost wordt in de meeste wijken bezorgd door een postbezorger.
57 procent van de respondenten zegt post te krijgen die niet voor hen bestemd is. Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent).
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. Maak je gebruik van speciale verzendopties? Dan kan de bezorgtijd afwijken.
Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen. De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
Een brief gaat trouwens niet zomaar verloren, maar het kan natuurlijk wel. Soms is er een fout adres of is de enveloppe verscheurd. Maar het kan ook met het personeel te maken hebben."
Vinden we toch geen adres? Dan bewaren we het pakket maximaal 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender gehoord hebben, dan vernietigen we het pakket.
Door internet, e-mail en sociale media neemt de hoeveelheid post al jaren af. Daarom bezorgt PostNL op maandag alleen maar post die echt spoed heeft: rouwkaarten en medische pakketten. Dat zijn relatief weinig poststukken, gemiddeld zo'n 35.000 per maandag, tegenover 8 miljoen per dag op andere dagen.
Als een pakket of brief niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webwinkel waar u iets hebt besteld. Hebt u zelf iets verstuurd wat niet is aangekomen? Neem dan contact op met het postbedrijf.
Wanneer legen we de brievenbus? Straatbrievenbussen legen we dagelijks om 17.00 uur, behalve op zaterdag en zondag. Heb je na 17.00 uur nog post die zo snel mogelijk bezorgd moet worden? Kijk dan op de locatiewijzer bij welk PostNL-punt je nog terecht kunt.
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur.
Welke post is onderweg? Bekijk het in de PostNL-app. Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is.
In Nederland bezorgen we standaard van dinsdag t/m zaterdag. Uiteraard bezorgen we uw pakketten ook graag op zondag. Hiervoor geldt een toeslag.
Op bezorgdagen (dinsdag t/m zaterdag) bezorgen we de post voor 20.00 uur. Hieronder vind je een overzicht van de bezorgdagen.
Je plakt binnen Nederland een postzegel met het cijfer 1 op brieven tot en met 20 gram. Het cijfer 2 gebruik je voor brieven vanaf 20 tot en met 50 gram. Voor zwaardere post (350 gr - 2 kg) en/of enveloppen groter dan C4 formaat (32,4 x 22,9 cm) gebruik je de XL-zegel.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
Niemand thuis bij het bezorgen van je pakket? Dan geven we het af bij de buren of bij een PostNL-punt. Met de track & trace-code zie je waar je het pakket kunt ophalen. Als we je e-mailadres hebben ontvangen van de verzender, dan krijg je een bericht over waar je pakket is bezorgd.
In de PostNL-app was het al mogelijk om de bezorgstatus van je pakket te volgen. Daarvoor kon je in de app inloggen in het 'Mijn Post'-gedeelte. Deze nieuwe functie zorgt dat je tot in meer detail kunt zien waar je pakket zich op een bepaald moment bevindt. Helemaal live is de locatie van jouw pakket niet.