Stuur je een betaalopdracht op werkdagen vóór 15.00 uur: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag dezelfde dag. De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger.
Hebben beiden een rekening bij een verschillende bank, dan krijgt de bank één werkdag de tijd om te zorgen dat het geld op de rekening van de begunstigde staat.
De reden dat een overboeking naar een andere bank langer duurt dan een overboeking binnen dezelfde bank is dat interbancaire overboekingen gecontroleerd en afgehandeld moeten worden door de Europese Centrale Bank (ECB).
Als u geld overschrijft naar een rekeninghouder bij dezelfde bank, dan moet de bank ervoor zorgen dat het geld dezelfde bankwerkdag aankomt. Heeft de begunstigde een rekening bij een andere bank, dan krijgt uw bank één bankwerkdag om de overschrijving uit te voeren (twee bankwerkdagen voor een papieren overschrijving).
Voor 17 uur voert de bank de overschrijving direct uit en dan krijgt de ontvanger het bedrag de bankwerkdag erna op zijn rekening. Als je na 17 uur overschrijft heeft hij het bedrag na 2 bankwerkdagen. Het bedrag gaat wel direct van jouw rekening.
op werkdagen vóór 14.30u: zelfde dag. op werkdagen tussen 14.30u en 15.00u: zelfde dag of eerstvolgende werkdag. op werkdagen na 15.00u: eerstvolgende werkdag. op zaterdag en zondag: eerstvolgende werkdag.
Bij de meeste banken in Nederland staat het overgemaakte bedrag direct op de rekening van de ontvanger, ook tijdens weekenden en feestdagen.
Is je geld wel overgeboekt, maar niet aangekomen bij de ander? Dit is helaas lastiger zelf op te lossen. Neem contact op met de bank waar je het geld naar hebt overgemaakt om informatie op te halen.
Dit doet de bank om te voorkomen dat je het geld "dubbel" uitgeeft en zo ongewenst met een negatief banksaldo komt te zitten. Dit levert vaak hoge boeterentes op en dat moet natuurlijk zoveel mogelijk worden voorkomen.
Wil je geld overboeken naar een bekende rekening? Dan kan dat tot een maximum bedrag van € 2.000 per dag. Een bekende rekening is een rekeningnummer waar je in de laatste vijftien maanden al eens geld naar hebt overgemaakt met de Rabo Scanner. Voor bedragen hoger dan € 2.000, heb je de Rabo Scanner nodig.
De standaardlimiet voor een overboeking is in april 2023 verlaagd van € 50.000 naar € 5.000.
Gereserveerd: deze status komt voor bij een spoed betaalopdracht. Die verwerken we op werkdagen tot 16.30 uur. Doe je de spoed betaalopdracht na dat tijdstip of in het weekend, dan krijgt de betaling tot de volgende werkdag 08.00 uur de status 'Gereserveerd'.
Geld overmaken naar een andere bank duurt meestal een dag. Een overboeking naar het buitenland duurt iets langer. Binnen de EU gemiddeld drie dagen en buiten de EU gemiddeld vijf werkdagen. Op de onafhankelijke vergelijkingssite Geld.nl lees je alles over hoelang geld overmaken naar een andere bank duurt.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
De maximumlimiet voor betalingen met de geheime code (in KBC Touch en/of KBC Mobile) is 2.500 euro per dag. Wil je een groter bedrag overschrijven? Dan heb je je debetkaart en kaartlezer nodig.
Waarom blijft mijn geld in de tussentijd? Tussen het moment van overboeken en het moment van verwerking wordt het geld op een tussenrekening van uw bank geparkeerd. U kunt de overboeking dan niet meer terugdraaien; het is alleen nog wachten op de ECB-controle.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Neem dan contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Je eigen bank kan meedenken over vervolgstappen en eventueel optreden als bemiddelaar.
Banken zijn wettelijk verplicht om rekeninginformatie van klanten te delen met binnen- en buitenlandse belastingdiensten. Voor u als consument betekent het dat u makkelijker aangifte kunt doen, vanwege de vooraf ingevulde aangifte (VIA).
Op officiële feestdagen en in het weekend is er geen betalingsverkeer mogelijk. Dit zijn Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Eerste Paasdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid, Eerste Pinksterdag, Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag en Oudejaarsdag.
Betaal je op werkdagen na 15.00 uur of in het weekend: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag de volgende werkdag.De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger.
Stuur je een betaalopdracht op werkdagen vóór 15.00 uur: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag dezelfde dag. De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger.
Cliëntenonderzoek bij aankoop boven € 10.000
Dan moet de verkoper een cliëntenonderzoek doen. Deze controle is verplicht om witwassen en financieren van terrorisme te voorkomen.