De volgende werkdag is uw verhuizing verwerkt in de BRP.
En gaat u verhuizen? Dan hoeft u uw nieuwe adres alleen aan de gemeente door te geven. De gemeente geeft het binnen 5 werkdagen na de verhuizing aan ons door.
U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid. Hiervoor moet u gebruik maken van DigiD. Een wijziging kunt u doorgeven aan de gemeente waar u woont.
Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Automatische adreswijziging
Het gaat om: overheidsinstellingen zoals de Vlaamse Belastingdienst, Kind en Gezin, OCMW,... sociale zekerheidsinstellingen. kinderbijslagfonds.
Het makkelijkste is om je verhuizing bij de gemeente en overheid door te geven via DigiD. Dit doe je door naar de website van je (nieuwe) gemeente te gaan. Op de website van de gemeente kun je je verhuizing doorgeven. Ook kun je via mijn.overheid.nl je adreswijziging doorgeven.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen.
De aangifte van een adreswijziging is gratis.
Een adresonderzoek duurt in de meeste gevallen maximaal 3 maanden. Na afloop van het onderzoek krijgt u een brief over de resultaten. Als blijkt dat de persoon inderdaad niet meer op het adres woont, dan wordt hij of zij uitgeschreven.
Meestal krijgt u binnen 4 tot 5 weken bericht als u uw aanvraag, wijziging of stopzetting via Mijn Belastingdienst hebt verstuurd. Maar soms duurt het 8 weken. Hebt u een papieren formulier gebruikt? Ook dan duurt het maximaal 8 weken.
Daarnaast is op Prinsjesdag aangekondigd dat de huurtoeslag vanaf 2023 wordt verhoogd. Dit wordt vandaag voor de maand januari al uitbetaald. Dat betekent dat nagenoeg alle huurtoeslagontvangers een verhoging van hun huurtoeslag krijgen van € 16,94 per maand. Dit komt door een verlaging van de eigen bijdrage.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Kan iemand zonder vast woon- of verblijfadres wel een zorgverzekering afsluiten? Ja dat kan. Maar dan moet hij of zij wel een briefadres hebben dat is vastgelegd in de Basisadministratie Personen (BRP). De gemeente kan de mensen zonder vast verblijfadres helpen aan het verstrekken van een tijdelijk briefadres.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Dit geldt ook als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland verhuist.
Wanneer komt de wijkinspecteur langs? De eerste woonstcontrole gebeurt in normale omstandigheden binnen de 15 dagen na de aangifte.
Woonstcontrole. Nadat de stedelijke administratie de politie op de hoogte heeft gebracht van je adreswijziging, komt de wijkagent langs op je nieuwe adres. Hij zal controleren of je werkelijk daar woont en er dus geen sprake is van domiciliefraude. Hang daarom onmiddellijk je naam op je nieuwe brievenbus en deurbel.
Als u verhuist, verhuist uw energiecontract met u mee. U moet wel uw energieleverancier zo snel mogelijk op de hoogte brengen van uw verhuis. Maak hiervoor gebruik van het energieovernamedocument. Dit document is erg belangrijk en zorgt ervoor dat er na de verhuis geen betwisting kan ontstaan over meterstanden.
Via de Verhuisservice kun je bedrijven selecteren aan wie je de verhuizing wilt doorgeven. Dit is gratis. De aanvraag moet je uiterlijk 7 dagen voor je verhuizing doen.
Je kan gewoon een brief opstellen die onder meer aan de huisarts wordt gericht waarin het nieuwe adres alsook de datum van verhuizing wordt opgenomen.