WordPress is de #1 CMS op het internet en ondersteunt miljoenen blogs en websites. Het is overduidelijke leider van alle populaire blogplatforms die je in dit artikel tegen zal komen. Of je nu een blog of een zakelijke website maakt, wij zijn 100% van mening dat WordPress je beste optie is.
Het liefst elke week of zelfs vaker. Uit onderzoek van Hubspot blijkt namelijk dat elke week bloggen gemiddeld een 2,5 keer beter resultaat behalen vergeleken met maar één keer per maand bloggen. Ook is het belangrijk om voor regelmaat te gaan. Als je elke week blogt, kan dat bijvoorbeeld elke maandag zijn.
De minimale lengte voor een blog is daarom 300 woorden. Als tekstbureau adviseren we zelf vaak minimaal 500 woorden, omdat je dan ook écht iets informatiefs kunt schrijven. Maar als je een supergoed verhaal hebt van 350 woorden, dan is dat ook prima.
Een blog is hét medium om relevante, up-to-date en unieke informatie te plaatsen. Bovendien is iedere blogpagina binnen je website weer een extra mogelijkheid voor bezoekers om op te landen. Als je deze goed invult met relevante informatie kan het aantal bezoekers via bijvoorbeeld Google stevig toenemen.
Hoe ziet een blog eruit? In tegenstelling tot een whitepaper, hoeft een blog niet opgemaakt te worden door een grafisch vormgever. Er moet alleen een leuke afbeelding bij gemaakt of gevonden worden, de rest doet het CMS van uw website. Wel is het van belang dat u veel tussenkopjes en korte zinnen gebruikt.
Er zijn tegenwoordig talloze manieren om je blog te plaatsen. Met de gratis opties van WordPress en Blogger bouw je in een handomdraai een professionele blogsite, maar ook op Facebook en LinkedIn kun je direct je blog plaatsen.
Ja! Er zijn tal van blogging platforms waarmee je gratis een blog kunt maken, waaronder veel van de websitebouwers op deze lijst, maar platforms als Medium of Tumblr kun je ook gebruiken. Het voordeel van het maken van je eigen blog is dat je de volledige controle houdt over je content.
1 – Wát, een website zonder blog???
Het is absoluut waar dat er nog steeds veel content bijkomt. Er zijn wereldwijd meer dan 1,7 miljard websites en dat aantal neemt alleen maar toe (hoewel het lang niet alleen maar actieve websites zijn).
Hoewel bloggen al een tijdje bestaat, is het nog steeds een populaire manier om informatie te delen. Eén ding is zeker: bloggen is niet dood, en er zijn veel redenen om een blog te beginnen. Je kunt een blog beginnen als hobbyist, als freelancer of als bedrijf.
Bloggen is goed voor je SEO en vindbaarheid
Met elk blogbericht afzonderlijk kun je dan weer goed gevonden worden in Google en andere zoekmachines. Je kunt dit heel slim aanpakken door onderdelen van je werk in blogs uit te lichten waarop je goed gevonden wilt worden.
Afhankelijk van het onderwerp, het aantal reacties en het moment van posten, varieert dit aantal van 100 tot ruim 25.000 keer (zie ook de lijst van topartikelen). De ervaring leert dat een gemiddelde posting op Marketingfacts toch al snel 250 tot 750 keer wordt gelezen.
Voor zoekmachines geldt een minimum van 300 woorden. Vanaf 1000 woorden wordt een artikel als verdiepend gezien en dan is je blog nog waardevoller. Houd een maximum van 3000 woorden aan.
Een blogger kan tussen 70€ en 3.000€ per maand verdienen
Lees er het rapport van Nicole op na en je merkt direct hoe verscheiden het bloglandschap is. Er zijn mensen die van bloggen hun beroep kunnen maken en er zijn bloggers die inderdaad wat verdienen, maar lang niet elke maand evenveel.
2) Zo'n 77% van de internetgebruikers leest blogs
Er zijn wereldwijd momenteel zo'n 4,6 miljard internetgebruikers. Als 77% daarvan regelmatig een blog leest, zijn er dus zo'n 3,5 miljard mensen die blogs lezen.
Je kan altijd beginnen met een gratis blog met het gratis abonnement van WordPress.com, waarbij je ook gebruik maakt van de beste hosting. Onze verschillende betaalde abonnementen bevatten extra functies die ideaal zijn voor persoonlijk gebruik, freelancers, kleine bedrijven en online winkels.
Een blog of weblog is een persoonlijk dagboek of verslag op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt een logboek van informatie aan aan zijn publiek, de bezoekers van zijn blog.
De titel is de belangrijkste zin van jouw hele blog. Het is de eerste (en mogelijk enigste) indruk die je op een lezer achterlaat. Wat is een goede paginatitel? De titel moet beknopt en accuraat vertellen waarover jouw artikel gaat en daarbij de toegevoegde waarde benadrukken.