Wil je snelladen dan komt je al gauw op tarieven tussen de €0,60 tot €1,-. Gemiddeld betaal je voor snelladen langs de snelweg ongeveer €0,75 per kWh. Bij een laadpaal thuis of jouw eigen laadpaal op de zaak betaal je alleen het stroomtarief per kWh dat in jouw contract staat. Het tarief verschilt sterk per contract.
Snelladen
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt.
DC-laden: de Snellader
De elektriciteit die naar de auto loopt is dus al de 'snelle' DC-elektriciteit. DC-laden is dus sneller, maar ook iets duurder omdat er meer capaciteit van het stroomnet wordt gevraagd en de laadpaal en de stroomaansluiting duurder zijn.
Het precieze prijsverschil is afhankelijk van de locatie waar je oplaadt, en of de laadpaal per minuut of per kWh rekent. De prijs van snelladen is meer te vergelijken met die van tanken, maar over het algemeen alsnog goedkoper.
Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden. De krachtigste snelladers kunnen tot wel 350 kW laden.
Een snellader levert een hoger vermogen dan een normale oplader. Hierdoor zit je batterij sneller vol. Waar je met een 12 watt oplader bijvoorbeeld 2 uur nodig hebt om je toestel op te laden, heb je met een 18 watt snellader maar 1,5 uur nodig.
Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Gemiddeld genomen is een elektrische auto nog wel goedkoper dan een benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. In 2021 lag volgens de ANWB de gemiddelde 'Total Cost of Ownership' van een elektrische auto voor het eerst onder die van een benzineauto. In 2022 was dat ook weer zo, stelt de ANWB.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader.
Laden als commerciële troef? Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Bespaar op laadkosten
Hoewel opladen van een elektrische auto al een stuk minder pijn doet dan een tank benzine van meer dan € 80 kun je ook met het opladen van je elektrische auto nog de nodige euro's besparen.
Laden bij Fastned kan tegen een tarief van €0,59* per kWH. Het is niet niet verplicht om een account aan te maken.
Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat niet.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
Restwaarde elektrische auto
Na vier jaar rijden is een elektrische auto nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzineauto. Een dieselauto is na die periode iets meer dan 40 procent van de nieuwprijs waard.
Elektrische auto
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh.
“Traag opladen is goed voor je batterij”
Sommige mensen denken zelfs dat het slecht voor de batterij is, maar waarschijnlijk is het voornamelijk irritant als je telefoon na twee uur aan de lader nog steeds op 15% zit.
Met de Apple USB‑C-lichtnetadapter van 20 W laad je snel en efficiënt je devices op. Thuis, op kantoor of onderweg. Als je hem combineert met iPhone 8 of nieuwer, profiteer je van de snellaadfunctie – 50 procent batterij in ongeveer 30 minuten.
Het kan niet veel kwaad om het toestel te gebruiken tijdens het laden, maar bij voorkeur zet je de telefoon even uit. Door de accu tegelijk te laden en te ontladen kan de maximale capaciteit sneller afnemen. De beste manier om de accu op te laden is door het toestel helemaal uit te zetten als deze aan de lader gaat.