Stel doelen voor jezelf Herinner jezelf waarom je bent begonnen. Door doelen te stellen en te visualiseren wat je wilt bereiken, zal je meer motivatie krijgen om je taken uit te voeren. ...
Maak een planning Bij het stellen van doelen, hoort het maken van een planning. ...
Het probleem ontstaat als de momenten van verveling structureel worden, dat wil zeggen: je bent voortdurend gefrustreerd of verveeld. Je hebt dan een motivatieprobleem. Letterlijk: een probleem om in beweging te komen (motivatie is niet voor niets verwant met het Engelse 'to move'). Je maakt meer fouten.
Van Hooff legt uit dat er drie belangrijke oorzaken zijn waardoor je niet gemotiveerd bent om aan het werk te gaan: de inhoud van het werk, te weinig werk en gebrek aan externe druk. “Het kan zijn dat je taken niet leuk zijn, of ronduit saai. Je kunt kijken of je je takenpakket kunt aanpassen.
Bij fysieke oorzaken kun je denken aan te weinig slaap, een ongezond voedingspatroon, of misschien een gezondheidsprobleem. Mentale en emotionele problemen als onrust thuis, moeite op werk, veel piekeren of sub-assertiviteit kunnen ook erg veel energie kosten die jou op termijn lusteloos maken.
Motivatie is een drijfveer die jou doelen doet behalen. Op het moment dat je voldoende actiegericht bent en ook de overtuiging hebt dat je die doelen wil behalen, spreken we van motivatie. Of eigenlijk, dan spreken we van 'intrinsieke'motivatie. Deze motivatie verschilt wezenlijk van 'extrinsieke' motivatie.
Als je vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden en het idee hebt hier effectief in te zijn, ontstaat intrinsieke motivatie; Verbondenheid met anderen: de behoefte om jezelf verbonden te voelen met andere mensen. Het opbouwen van positieve relaties, voor anderen zorgen en jezelf geliefd voelen.
Moeite om ergens mee te beginnen komt vaak doordat we sterke gevoelens of gedachtes ervaren die ons tegenhouden. Wat maakt het ook zo belangrijk om eerst goed voor jezelf vast te stellen wat er nu bij jou op dit moment plaatsvindt. Want hoe langer je ergens mee wacht, hoe zwaarder je het voor jezelf maakt.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Intrinsieke motivatie: die komt uit jezelf. Je doet iets omdat JIJ het heel graag WIL, niet omdat het is opgelegd. ...
Extrinsieke motivatie: de basis van de motivatie ligt buiten jezelf. Je MOET iets doen, of je krijgt een (externe) beloning als je het doel bereikt, of je wil straf vermijden.
Scholen kunnen de motivatie van leerlingen monitoren met de app van de Motivatiespiegel. Het doel van de Motivatiespiegel is een open standaard voor het meten van motivatie te ontwikkelen en een brug te bouwen tussen onderwijs en onderzoek. Wanneer genoeg scholen meedoen kunnen benchmarks bijgehouden worden.
Innerlijke leegte duidt op gemis. Het is gebrek aan richting, aan zingeving, aan levenslust, aan doelstellingen, aan houvast. Wanneer je je innerlijk leeg voelt kan dat ook wijzen op de energiebalans die niet op orde is. Misschien zit je zelfs in de buurt van de burn-out.
Alles is urgent, je ziet niet altijd helder meer waar de prioriteiten liggen en je blijft maar doorgaan. Je zit in de over-drive en bent constant aan het doen. Je bent ervan overtuigd dat je tijd te kort komt en onmisbaar bent. Me-time inplannen, een dag vrij nemen of taken aan iemand anders geven….
Maar motivatie blijkt geen simpel beestje. Er zijn véél factoren die motiveren. Erkenning, waardering, afwisselend en uitdagend werk, zinvol bezig zijn, het sociale aspect van werken, verantwoordelijkheid hebben, leermogelijkheden, loopbaanmogelijkheden, ... Een goed loon?
Motivatie is de drive die zorgt voor volharding in de activiteit. Het is belangrijk dat kinderen gemotiveerd zijn voor hun taak. Een tekort aan motivatie is een belemmerende factor bij het presteren.