Verkooptechnieken zijn technieken of strategieën die worden toegepast in een verkoopgesprek met het doel: Interesse te wekken voor het product of de dienst; Waarde te creëren voor het product of de dienst; Zoveel mogelijk producten en diensten te verkopen (met een zo hoog mogelijke waarde).
Een sales strategie, of verkoopstrategie, is een concreet stappenplan van een individu of een bedrijf om producten of diensten te verkopen met het doel inkomsten te genereren en te verhogen. Het is het plan waarmee u uw product of dienst keer op keer succesvol kunt verkopen.
Je omzet is dus het totale bedrag wat je verdient in een bepaalde periode. Stel je hebt €750 betaald aan verkoopkosten. Dan haal je die €750 af van het bedrag dat je verdient hebt. Dat is dan €7.500 – €750 = €6.750.
Je kunt jouw bedrijf financieel gezond noemen als er meer eigen vermogen dan vreemd vermogen in het bedrijf zit. Het kengetal dat we hierbij gebruiken, noemen we solvabiliteit. Het geeft aan of je schulden op de lange termijn zal kunnen afbetalen. Dit is een belangrijk meetinstrument voor kredietverstrekkers.
omzet. Je ziet al snel of de personeelskosten niet te zwaar op je bedrijf drukken, als je deze deelt door de totale omzet. De globale norm is tussen de 40 procent en 60 procent: minder dan 40 procent redt eigenlijk niemand, meer dan 60 procent is te veel.
Onvoorziene kosten zijn de belangrijkste reden waarom mensen afhaken. Dat zijn bijvoorbeeld prijzen die exclusief BTW vermeld worden, maar meestal gaat het om de verzendkosten.
Niet alleen de reviews tellen hierbij mee. Ook persoonlijke aanbiedingen, een goede verzend/ontvang service, promoten op sociale media, een nieuwsbrief, snelle communicatie met de klant en het hebben van een uniek concept ten opzichte van de concurrentie zijn belangrijk.
Klanten willen systemen en producten die voor iedereen toegankelijk zijn en óók toekomstbestendig zijn. Een product, een ontwerp of een service moet dus niet alleen goed zijn voor de individuele gebruiker, maar ook voor het collectief. En het liefst moet het goed zijn voor de hele planeet nu en in de toekomst.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Als zzp'er betaal je inkomstenbelasting over de winst die je met je bedrijf maakt. Je winst bestaat uit de omzet minus de kosten. De inkomstenbelasting wordt hier dan over berekend. Jaarlijks moet je aangifte doen voor de inkomstenbelasting.
Cashflow is niet hetzelfde als winst of verlies. Het is belangrijk om dat goed te beseffen. Je hebt net kunnen lezen dat winst het bedrag is dat overblijft nadat de kosten zijn verrekend. Daarbij wordt niet gekeken of het geld ook al daadwerkelijk op je eigen rekening staat.
Het netto inkomen is wat je uiteindelijk overhoudt. Je berekent dit door je bruto inkomen te verminderen met de inkomstenbelasting. Wat je overhoudt noem je ook wel de 'winst na belasting' of 'nettowinst'.
Een goed salesplan legt onder meer vast wie je doelgroep is en welke omzet je wilt realiseren. Zo biedt het jou en je salesteam een concrete leidraad voor de richting die je uitgaat met je bedrijf, met duidelijke doelstellingen en verantwoordelijkheden.