Een b-merk is een merk dat goedkoper is dan een a-merk en vaak als minderwaardig wordt gezien. Deze merken worden vaak gebruikt voor goedkopere producten die minder kwaliteit hebben. B-merken kunnen ook worden gebruikt voor producten die minder bekend zijn dan andere merken, maar die dezelfde kwaliteit bieden.
Betekenis: B-merk
Een belangrijke reden waarom consumenten kiezen voor B-merken is de prijs. Doordat er minder tot geen reclame voor wordt gemaakt is de consumentenprijs doorgaans lager dan die van A-merken. Het verschil bedraagt gemiddeld zo'n 20%.
Het C-merk, huismerk of het white label begeven zich meer op het vlak van B-to-B communicatie. Zij zullen zich in eerste instantie moeten verkopen aan bedrijven. Deze merken nemen doorgaans meer risico op het vlak van innovatie. Het risico om de opgebouwde reputatie schade aan te richten is minder groot.
Het bekendst en duurst zijn de A-merken. Dit zijn de producten die op ooghoogte in de schappen liggen, in mooie verpakkingen. B-merken zijn wat goedkopere merken, die wat meer uit zicht worden gelegd. Voor deze merken wordt doorgaans ook minder reclame gemaakt.
B-merken zijn over het algemeen iets goedkoper dan A-merken. Een voorbeeld van een B-merk is chocopasta van Boerinneke. Heel veel mensen kennen het, maar het is niet dé grote naam.
Een c-merk is een merk dat bekend staat als een goedkoper alternatief voor een bekend merk. C-merken bieden vaak producten aan die vergelijkbaar zijn met die van de bekendere merken, maar tegen lagere prijzen. Het is goedkoper dan een B-merk en A-merk.
Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor. Bij huismerken is dit minder van belang. Bij deze producten wordt er meer ingespeeld op lage prijzen, wat niet altijd ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit.
"Heel veel mensen kopen graag A-merken vanwege het imago", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond tegen Editie NL. "Het is iets waarmee ze opgegroeid zijn en waarvan ze denken dat de kwaliteit beter is dan die van het huismerk." A-merken zijn producten met een grote naamsbekendheid, zoals Calvé en Ariel.
In de praktijk is het onderscheid tussen A- en B-merken niet altijd duidelijk. Voorbeelden van A-merken zijn Coca-Cola, Levi's en Douwe Egberts koffie. Voorbeelden van B-merken zijn Helaes Pindakaas en Oranjeboom bier.
“Zeker. Test Aankoop adviseert al jaren om producten van huismerken te kopen in de supermarkt , omdat die gemiddeld 51 procent goedkoper zijn dan A-merken. Je kunt wel wat besparen met de aanschaf van huismerkproducten. Zeker in deze tijden raden we mensen aan naar de prijzen te kijken.
A-merken zijn producten met een grote naamsbekendheid, zoals Calvé pindakaas en Ariel wasmiddel. Een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk. Gemiddeld blijkt het mandje met huismerken 45 procent goedkoper.
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
Huismerken zijn doorgaans eigendom van een detailhandelsconcern of distributeur, of van een inkoopcombinatie, een organisatie waarin winkeliers uit het midden- en kleinbedrijf samenwerken. De eigenaars hebben de controle over deze merken en ze worden exclusief verkocht in de desbetreffende distributieketen.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Jumbo is wel nog altijd de goedkoopste in de test. Plus is in tegenstelling tot februari nipt goedkoper dan Albert Heijn en dus de nummer twee. AD voert de prijspeiling maandelijks uit bij drie formules. AD rekende €24,98 af bij Jumbo, bij Plus €25,38 en AH €25,59.
Van goedkoop naar duur
In de meeste gevallen is de AH duurder dan Picnic en Picnic duurder dan de Lidl. Het komt wel eens voor dat Picnic even duur is als de de Lidl, of zelfs goedkoper.
Niet gek dus dat ALDI's huismerk producten opnieuw in de prijzen zijn gevallen. 13 producten van de discounter zijn als beste getest en tot winnaar uitgeroepen in de productverkiezingen 'Beste Product van het Jaar 2023' en 'Gekozen huismerk Product van het Jaar 2023'.
Hét bewijs van kwaliteit en een belangrijke erkenning voor ALDI, aangezien 90% van zijn vaste assortiment uit huismerken bestaat. Die zijn bovendien vaak meer dan de helft goedkoper dan A-merken. Zo koopt de klant steeds eenvoudig kwalitatieve producten tegen lage prijzen.
Deze zogenoemde huismerken of 'private labels' zijn goedkoper dan A-merken maar voldoen aan de kwaliteitsnormen van de betreffende winkelketen. Een B-merk daarentegen wordt door een zelfstandig fabrikant op de markt gebracht.
Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 en is daarmee op weg om het eerste merk met een waarde van een biljoen dollar te worden.
Nike. Het grootste modemerk ter wereld is Nike – en daarmee staat het Amerikaanse merk logischerwijs op de eerste plek in deze top 50.
Het beste antwoord. Zo'n merkje heeft status, en juist om dat ene woordje draait het allemaal. Sommige mensen die merkkleding dragen willen de wereld laten zien 'kijk, ik heb geld dus ik kies voor topkwaliteit'. Status is het sleutelwoord, maar merkkleding is vaak wel van beter kwaliteit en het zit lekkerder.
De Consumentenbond noteerde in april 2022 de prijzen van 175 A-merk producten bij 12 landelijke supermarktketens. Dirk is het goedkoopst voor A-merken. Die zijn daar 7% goedkoper dan gemiddeld. Spar is de duurste supermarkt.
Lidl is een supermarktketen waar je terecht kan voor je dagelijkse boodschappen. Je vindt er een uitgebreid assortiment food en non-food artikelen van kwalitatieve huismerken zoals Silvercrest, Parkside, Florabest, Crivit en Powerfix.
Tien jaar geleden gaf Jumbo het startsein voor de introductie van haar eigen huismerk en het eerste verpakkingsdesign. Dit heeft sindsdien een snelle groei doorgemaakt en telt nu bijna 9.000 producten.