Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien. Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Laden via stopcontact met zonnepanelen
Laad je je elektrische auto voornamelijk op op het werk of onderweg? Dan kan het zijn dat je thuis geen slimme laadpaal nodig hebt. Je kan je ev zelfs dan gewoon bijladen met gratis en groene energie van je zonnepanelen.
Een Tesla die 18.1 kWh per 62.13 mijl verbruikt, heeft gemiddeld 8 zonnepanelen van elk 400 watt nodig om op te laden. De gemiddelde jaarlijkse afstand voor Amerikanen is 13,476 mijl, dus 3.2 kW DC-productievermogen is voldoende.
Een systeem van 10 zonnepanelen en 4.000 watt-piek kost ongeveer € 7.500. De panelen gaan zo'n 25 jaar mee en in die tijd wekken ze voor zo'n € 26.000 aan stroom op. De omvormer is na ongeveer 12 jaar aan vervanging toe. Bij een set van 10 panelen kost dat zo'n € 1.200.
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Auto moet geschikt zijn voor V2G
Er is nog maar een klein aantal auto's af fabriek geschikt om aan het net terug te leveren. Dat betreft dan vooral de Mitsubishi Outlander PHEV en Mitsubishi Eclipse Cross PHEV die een ChadeMo (snellaad)stekker hebben. Deze kunnen 300v terugleveren aan de (huis)aansluiting.
Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
De prijzen voor een set van 8 zonnepanelen liggen ongeveer tussen de € 3.600 (bij een vermogen van 295 Wp) en de €4.400 (330 Wp).
Heb je een full-electric warmtepomp nodig, dan zal je ongeveer 7 tot 9 extra zonnepanelen nodig hebben om het extra energieverbruik op te wekken. Heb je een hybride warmtepomp nodig, dan zal je ongeveer 5 tot 7 extra zonnepanelen moeten gebruiken om het verbruik van de hybride warmtepomp op te wekken.
Als iedereen elektrisch zou gaan rijden, is er dan voldoende duurzame energie beschikbaar om al die auto's op te laden? Op dit moment niet. Als iedereen morgen elektrisch zou gaan rijden, dan kan ons stroomnet dat inderdaad niet aan.
Thuisbatterij is zwakker
Is het niet mogelijk om overdag stroom van de zonnepanelen in de batterij van je elektrische auto op te slaan, dan is een thuisbatterij mogelijk wel interessant. Je kunt dan met de stroom van de thuisbatterij deels je elektrische auto opladen als er geen of weinig zon is.
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig voor 3500 kWh? Dit is afhankelijk van het vermogen een zonnepaneel met een vermogen van 390 Wattpiek heeft een jaaropbrengst van circa 332 kWh per jaar. Voor 3.500 kWh aan energie zou je dus 11 zonnepanelen nodig hebben.
Laat jouw airco 'lopen' op zonnepanelen
Goed, een airco met 4 units verbruikt gemiddeld zo'n 3.000 kilowattuur per jaar. Dan heb je een kwalitatief goede airco, maar het kost wel heel wat stroom. Onze tip: laat je airco compleet lopen op zonnepanelen. Voor 3.000 kilowattuur per jaar heb je zo'n 12 zonnepanelen nodig.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
E-auto's kunnen niet terugleveren
Geen enkele elektrische Tesla, Volkswagen of Audi kan dit. Zelfs de nieuwste Nissans zijn de truc van hun voorganger Leaf verleerd. Uitzondering zijn enkele modellen van Kia en Hyundai.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul. Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Laden als commerciële troef? Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Als je meer stroom opwekt dan je zelf verbruikt, krijg je een terugleververgoeding van je energiemaatschappij. Dit heet ook wel een kale vergoeding. De terugleververgoeding ligt tussen de 4 en 9 cent per kWh. Hieruit wordt zo weinig winst gemaakt dat dit ook niet aantrekkelijk genoeg is voor de consument.
Wanneer je te veel zonnepanelen hebt geplaatst of van plan bent veel panelen te plaatsen, kan een thuisaccu een goede oplossing zijn. Met een thuisaccu kun je de energie die je (te veel) opwekt opslaan en later gebruiken wanneer de zon niet schijnt.
Deze ketels verbruiken minder gas en juist extra elektriciteit om water op de goede temperatuur te houden. En als je elektriciteit 'over' hebt door overcapaciteit van je zonnepanelen dan is dat een mooie investering.