Let op: je dient de doos van jouw aankoop minimaal twee weken te bewaren voor het geval de aankoop niet naar wens is of er eventuele defecten optreden. Heb je gevonden waar je naar op zoek was?
Het is wettelijk niet toegestaan voor webwinkels om een originele of ongeopende verpakking te eisen. Daarnaast is het niet toegestaan voor ondernemers om een vergoeding te vragen voor een beschadigde verpakking.
We raden aan om de originele fabrieksverpakking twee maanden te bewaren, anders is het waarschijnlijk dat sommige fabrikanten de uitvoering van de garantie met betrekking tot retouren of omruilen vanwege een storing niet accepteren.
Kassabon als garantiebewijs
Je kassabon bewaren is belangrijk. Vaak is het ook je garantiebewijs. Ben je de bon toch kwijtgeraakt en is het product dat je hebt gekocht niet goed? Ook zonder kassabon heb je rechten.
Bewaartermijn administratie
Dat is de verplichte bewaartermijn. Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u 10 jaar bewaren. Als u u goederen of diensten verkoopt in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen én u heeft gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop) is de bewaartermijn ook 10 jaar.
De basisgegevens uit uw administratie, zoals bijvoorbeeld de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en het grootboek, moet u altijd 7 jaar bewaren. Voor de overige gegevens kunt u afspraken maken over kortere bewaartermijnen.
Op zeer bederfelijke producten, zoals vlees en vis, staat een TGT-datum ('te gebruiken tot'). Na deze datum mag het product niet meer gegeten worden. Na het eten kun je ziek worden. Op minder bederfelijke producten staat een THT-datum ('tenminste houdbaar tot').
Verpakkingen beschermen producten en kunnen zo de houdbaarheid van het voedsel verlengen. Producten kunnen langer veilig bewaard blijven. Een verpakking die het voedsel goed beschermt, kan bederf verminderen en zo ook voedselverspilling voorkomen.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
Wel kunnen we aangeven wat niet onder de garantie valt: Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Wettelijke garantie: recht op goed product
Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Bedenktijd via internet of telefoon
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten.
Rechten bij een koopovereenkomst
een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.
Wat is het probleem? Plastic maakt niet alleen een vuilnisbelt van de kusten, maar schaadt ook de levensomgeving van zeedieren. Dieren raken verstrikt in grotere stukken plastic, en verwarren kleinere stukjes voor voedsel. Het inslikken van plastic deeltjes kan de vertering van voeding verhinderen.
Papier is bijvoorbeeld minder sterk dan plastic. Voor een papieren tas is dus meer materiaal nodig dan voor een plastic tas waar hetzelfde gewicht in kan. Allebei de materialen kunnen goed gerecycled worden. Plastic heeft wel één groot nadeel: als het als zwerfafval in zee belandt, draagt het bij aan de 'plastic soep'.
Verpakkingen hebben een beschermende functie. Zonder verpakking verdwijnt die functie, met het risico dat het product sneller bederft, waardoor de voedselverspilling toeneemt. Een goede verpakking verlengt de houdbaarheid van producten en voorkomt bederf.
Tandpasta heeft doorgaans een houdbaarheid van twee jaar vanaf de productiedatum, die te vinden is aan het einde van de tube. Dit is vooral gericht op tandpasta's die fluoride bevatten, omdat het het belangrijkste ingrediënt is voor het voorkomen van gaatjes en het versterken van verzwakt glazuur.
In de koelkast is roomboter ongeveer een maand houdbaar. Meestal kan het echter nog wel langer wat bewaard worden. Let er dan vooral op of het nog goed ruikt, eruit ziet en smaakt. Een beetje geel is geen probleem.
Yoghurtverpakkingen geven een uiterste consumptiedatum (TGT) aan, vastgesteld op 30 dagen na de productie. Een uiterste consumptiedatum geeft gewoonlijk de datum aan waarna het product een gevaar voor de gezondheid kan opleveren.
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
– Banken zijn wettelijk verplicht gegevens over rekeningmutaties minimaal 10 jaar te bewaren. En meestal is het mogelijk om op een later tijdstip afschriften van uw rekeningen te laten afgeven. De meeste banken rekenen hiervoor echter een vergoeding.
Bewaartermijnen van documenten van een overledene
Een testament, schenkingsaktes en andere notariële akten en gerelateerde documenten die te maken hebben met erfopvolging, houd je best levenslang bij.
Fysieke winkel: geen wettelijke eisen
Anders dan vaak gedacht wordt, bestaan er geen rechten op retour bij fysieke winkels. Hoewel bijna alle fysieke winkels de mogelijkheid aanbieden om een product te ruilen, zijn ze hier niet toe verplicht.
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.