Een automaatbak kost meer dan een handmatige versnellingsbak. Heb je les gehad in een automaat? Dan mag je niet zomaar in een auto met handmatige versnellingsbak stappen. Voor sportieve rijders onder ons zal dat automatisch schakelen net iets minder stoer voelen, maar dat is gewenning.
Een automaat heeft maar twee pedalen, een rem- en gaspedaal, de koppeling is niet nodig omdat er niet geschakeld hoeft te worden. Bij het rijden in een automaat hoef je daarom alleen je rechtervoet te gebruiken.
Conventionele automaat
Een conventionele automaat heeft geen gewone koppeling, maar een vloeistofkoppeling, ook wel koppelomvormer genoemd. Deze koppelomvormer zorgt voor een hele soepele overgang van de ene naar de andere versnelling.
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
Let op! Het is wel zo dat als je examen doet in een automaat, je een rijbewijs krijgt met een beperking voor de automaat, oftewel: je mag daarna alleen een automaat besturen en niet een schakel- auto. Besluit je daarna alsnog voor je schakel-rijbewijs te gaan dan hoef je niet opnieuw theorie te doen.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
"Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen.
Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Op zich is het rijden in een automaat doodsimpel. Toch is het, als je niet gewend bent om met een automatische versnellingsbak te rijden, belangrijk dat je weet hoe dit in zijn werk gaat. Als je gewend bent om met een handgeschakelde auto te rijden kan het overstappen naar een automaat best even wennen zijn.
Een automaat beschikt dus ook niet over een koppeling, maar heeft enkel een rem- en gaspedaal. Een automaat beschikt over een deze standen: parkeren, achteruit rijden, neutraal (ofwel stilstaan), en drive. In sommige gevallen is de auto voorzien van extra standen, zoals berg rijden of een sportstand.
Wel is het van belang dat het onderhoud aan de automatische versnellingsbak, zoals het verversen van de olie, volgens voorschrift is uitgevoerd. Let bij een proefrit ook op het schakelgedrag. Een automaat hoort niet te bokken tijdens het schakelen en er mogen geen geluiden uit de transmissie komen.
Het goede nieuws is: het is mogelijk om in een auto met een handbak te schakelen zonder koppeling. Het koppelingspedaal is overigens geen leugen van de grote boze autoconglomeraten met als doel om jou koppelingsplaten en dure onderhoudsbeurtjes aan te smeren.
Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT’s is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept.
Het is niet wettelijk verplicht om de handrem te gebruiken bij het parkeren van een automaat, maar bij schade kun je moeilijkheden krijgen met de verzekeringsmaatschappij. Zo verplichten verzekeraars in Duitsland bestuurders van bedrijfswagens om bij automaten de handrem te gebruiken bij het parkeren.
Een automaat schakelt door koppelingen met bepaalde assen te verbinden. Deze assen zijn bevestigd op een zogenaamd planetair tandwielstelsel, iedere as heeft daarin een andere overbrenging. Het schakelen tussen de verschillende overbrengingen gaat in veel gevallen met een oliedruk.
#3 Een automaat is duurder dan een handgeschakelde auto
De oorzaak hiervan is het verbruik van de auto's. Doordat de auto's zuiniger zijn geworden, worden de prijzen ook goedkoper en dit heeft tot gevolg dat een automaat vaak even duur is als een handgeschakelde auto of zelfs goedkoper.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
Wat je moet om het systeem in te schakelen is de motor laten afslaan. Bij een automaat doe je dit heel gemakkelijk door de rem in te houden. Bij een handgeschakelde auto zet je de auto in zijn vrij en laat je de koppeling opkomen. De motor zal afslaan en je kunt het lampje zien branden.
De zuinigste auto's
De meest energiezuinige auto's, zijn de kleinere auto's. Ze zijn licht en compact en rijden met gemak 1 op 22.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom. Engineering Explained legt het hieronder uit in een video.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
Voor wie autorijden geen hobby is, is het vaak prettiger om automaat te rijden. De automaat schakelt rustig en op het beste moment, zo wordt de motor minder belast, daardoor rijdt een automaat ook zuiniger.
Automaat rijlessen zijn in het algemeen duurder dan schakelauto rijlessen. Later als je naar de auto's gaat kijken zul je merken dat automaat auto's ook duurder zijn dan handgeschakeld auto's. De slimste beslissing om met een schakelauto rijles te nemen.