Wie tegen jou roddelt, zal ook over je roddelen. Zeg daarom tegen je collega's dat je liever geen onwaarheden, speculatie of intimiteiten over collega's bespreekt. Vraag eens op de man af: "waarom vertel je me dit?" Zo bevorder je het ontstaan van een nieuwe norm. Praat over geruchten alsof het je niet uitmaakt.
Bij werknemers die regelmatig te laat op het werk verschijnen is het vaak mogelijk de arbeidsovereenkomst te laten beëindigen door middel van een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter. Als wettelijke ontslaggrond dient in dit geval te worden gekozen voor verwijtbaar handelen of nalaten door de werknemer (art.
Mensen nemen geen verantwoordelijkheid, kunnen niet zelfstandig werken. Mensen hebben motivatieproblemen, communiceren niet goed met elkaar of dragen onvoldoende bij aan het resultaat. Het veranderen van je mensen in je team is meestal niet de oplossing. Andere mensen veranderen is lastig en misschien wel onmogelijk.
Luister naar elkaar, spreek uit waarom je samen zit, en benoem concreet de verschillen tussen beide partijen. Zoek daarna een manier waarop de samenwerking vlotter kan verlopen ondanks de onderlinge verschillen. Acceptatie van de ander en het tonen van respect en begrip voor elkaar is cruciaal.
De baas moet vooral niet de baas spelen en vanuit hiërarchie leidinggeven, maar de medewerkers verantwoordelijkheid geven en inspireren om zelf te denken en te beslissen. Dat levert niet alleen werkplezier en betere resultaten, maar ook tijd, geld en energie.
Wat zijn de drie belangrijkste taken van een leidinggevende? Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Een goede baas moedigt mensen aan met oprechte, gerichte complimenten, maar is ook niet bang om kritiek te uiten. Ondersteun je personeel in het behalen van persoonlijke carrièredoelen. Je team zal die moeite op prijs stellen en terugbetalen in hun werk.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Zichtbaar bij een verstoorde werksfeer
Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen. Veel emoties.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Heb jij een (dreigend) arbeidsconflict? Probeer er dan eerst met je werkgever uit te komen. Meld het probleem zo snel mogelijk bij je leidinggevende of de vertrouwenspersoon van jouw afdeling. Houd ook goed bij wat er speelt en hoe jouw werkgever daar op reageert.
Door te luisteren naar je werknemers en hun grenzen, normen en waarden mee te nemen in je beslissing kom je tot een oplossing die voor iedereen werkt. Maak duidelijk hoe je graag wilt dat er met elkaar wordt omgegaan. Stimuleer een positieve werksfeer. Betrek iedereen in het vinden van een oplossing.
Duidelijke afspraken zorgen voor continuïteit
Nadat je als team met elkaar verschillende situaties hebt besproken en het met elkaar eens bent hoe het ook anders kan, is het belangrijk om daar duidelijke afspraken over te maken. Het biedt duidelijkheid en houvast voor de toekomst.
Zeg iets als: 'Dus, en nu? ' of 'En, wat spreken we nu samen af?' en laat de ander dan komen met wat hij/zij gaat doen. Als je de oplossing acceptabel vindt, maak hier aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak over.
De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden. Maar elke medewerker heeft wel degelijk zijn of haar eigen takenpakket, ook al is dat soms niet altijd even duidelijk.
Kom je meer dan een half uur te laat, dan mag de school je niet meer toelaten tot het examen. De directeur van je school beslist of je een geldige reden hebt voor het te laat komen en of je het examen mag inhalen.