Een
De snelheid van de straaljager is dan zo hoog dat hij door de geluidsbarrière gaat. De knal ontstaat doordat de straaljager in korte tijd even hard vliegt als de geluidssnelheid. Het geluid wordt zo opgehoopt, dat je een knal hoort.
Hoe ontstaat zo'n knal? Een vliegtuig gaat door de geluidsmuur als het sneller vliegt dan het geluid, ofwel meer dan 1.200 kilometer per uur. Op dat moment haalt het vliegtuig de geluidsgolven in die het zelf produceert.
Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat samen met een schokgolf. Dit is op korte afstand hoorbaar, vaak als 2 knallen omdat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Door de doorgaans korte tijd tussen de 2 knallen, wordt meestal maar 1 doffe dreun (sonic boom) waargenomen.
Sonic boom
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf, de sonic boom.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
Hoe hoger in de lucht, hoe kouder, en hoe lager de snelheid van het geluid is. Op 10 kilometer hoogte kan het wel -60 °C zijn, en een vliegtuig op die hoogte hoeft dan maar 1062 kilometer per uur te vliegen om door de geluidsbarrière te gaan.
het snelste. Het gaat om de Lockheed SR-71. De kist haalde in 1976 de recordboeken met een topsnelheid van 3.530 kilometer per uur.
Omdat een vliegtuig met hoge snelheid door de lucht beweegt, ontstaat er aerodynamisch geluid. Meer snelheid betekent meer wrijving tussen de lucht en het vliegtuig, en dus ook meer geluid. Het maakt dus voor geluid uit hoe gestroomlijnd het vliegtuig is.
Onderzoek: geluidsscherm van 4 tot 8 meter of grondwal beste oplossing voor 'herrie' A15. De aanleg van een 4 tot 8 meter hoog geluidsscherm, een grondwal of een combinatie van beide direct langs de A15 is de beste manier om de geluidsoverlast in de Ridderkerkse wijk Drievliet te verminderen.
Een F-16 kan een topsnelheid halen van 2.000 kilometer per uur. Ter vergelijking: de snelste achtbaan in Nederland haalt een snelheid van 106 kilometer per uur. Moet je nagaan hoe snel dit toestel gaat. Het vliegtuig weegt in totaal 11.000 kilo.
Wil je een zelf een geluidsscherm plaatsen, dan kun je al vanaf € 100,- per m2 een Greenwall kopen. Wil je dat wij hem voor je plaatsen, de eventuele palen zetten en de Greenwall van planten voorzien en de boel netjes voorbereiden en afwerken, dan mag je uitgaan van een m2-prijs van ca. € 250,-.
Kapitein Helt wist op een hoogte van bijna 26.000 m te vliegen en dit record werd in een aanhoudende vlucht niet verbroken. Dezelfde dag zette verschillende piloot Brian Shul in een andere Blackbird een ongelooflijk snelheidsrecord neer van Mach 3.3, wat 3.529 km/u is.
De F135-motor van de F-35A is de krachtigste die tot op vandaag in een gevechtsvliegtuig is ingebouwd. De topsnelheid bedraagt zo'n 1.900 km/u. Dat lijkt op het eerste zicht minder dan de F-16, maar de F-35 doet dat wel met bewapening en met sensoren, terwijl die in de praktijk de topsnelheid van de F-16 beperken.
Mach is een getal waarmee de verhouding wordt aangegeven tussen de snelheid van een voorwerp in bijvoorbeeld de lucht en de snelheid van het geluid in de lucht. Mach 1 is de snelheid die precies gelijk is aan de lokale geluidssnelheid.
Velen noemen de Lockheed Martin F-22 Raptor het meest capabele gevechtsvliegtuig ter wereld. De F-22 Raptor is zeker een geduchte kracht met een stealth ontwerp dat hem het radarequivalent van een "stalen knikker" geeft en ook een indrukwekkende bewapening.
Deze scramjet zou Mach 10 hebben gehaald, 11.000 kilometer per uur of tien keer de snelheid van het geluid. Nooit voorheen is die snelheid door een vliegtuig bereikt. Daarna plofte het onbemande raketvliegtuig zoals voorzien in de Stille Oceaan.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
In vloeistoffen en vaste stoffen is de geluidssnelheid meestal hoger. In water bijvoorbeeld plant geluid zich voort met een snelheid van circa 1510 m/s; in hout is dat circa 3300 m/s; in staal circa 5800 m/s. Bij de hardste metalen kan de geluidssnelheid oplopen tot 12.000 m/s.
Licht gaat sneller dan geluid
De lichtsnelheid is ongeveer 300.000 kilometer per seconde. Het licht, de bliksemflits, is dus heel snel bij je. Veel sneller dan het geluid (de donder). Want de snelheid van geluid is ongeveer 330 meter per seconde.
Voor lucht bij kamertemperatuur (20 °C) is de geluidssnelheid zo'n 343 meter per seconde, ofwel 1234,8 kilometer per uur. Bij droge lucht (met relatief weinig waterdamp) met een temperatuur van 0 °C is dat ongeveer 331 meter per seconde, gelijk aan 1194 kilometer per uur.
De pijngrens van geluid ligt voor mensen rond de 120-130 dB. Deze geluidsniveaus zijn zo hoog dat je bij blootstelling direct gehoorschade kunt oplopen. Het hardste geluid ooit gemeten is de Tunguska meteoor, die in 1908 met een geluidsniveau van maar liefst 300-315 dB in Rusland terechtkwam!
En dan zijn er nog de zogeheten 'operationele kosten': de prijs om de vliegtuigen te onderhouden en te laten vliegen. Duidelijk is al dat de F-35 een stuk duurder is dan de F-16. De oude straaljagers kosten zo'n 12.000 euro per uur om in de lucht te houden. Zelfs in voorzichtige schattingen kost de F-35 het dubbele.