Het risico van parkeren in eerste versnelling
Heb je geparkeerd met de auto in versnelling, dan zal die vooruitschieten wanneer je de koppeling niet intrapt bij het starten. Daarom is het verstandig om buiten de winter steeds te parkeren met de handrem opgetrokken.
Veel auto's hebben tegenwoordig rondom schijfremmen en een elektrische handrem. Als een auto is uitgevoerd met een conventionele handrem en achter trommelremmen heeft kunt u het beste, bij langdurig parkeren, de auto in de versnelling zetten.
In principe heb je je handrem niet eens nodig, als je hem in zijn eerste versnelling zet heuvel af, dan moet er heel veel bij komen kijken wil hij verder de heuvel af rollen. De weerstand is te groot om hem door zijn " eerste " versnelling heen te laten rollen..
Parkeer dichtbij een muur
Door deze zo dicht mogelijk bij een muur te parkeren, wordt de kans op een bevroren voorruit door de stralingswarmte verkleind. Wist je dat het slim is om je auto nu onder een boom of in een smalle steeg te parkeren? Zo bevriezen de ruiten minder snel en dat scheelt weer krabben.
Zet de auto liever in de eerste versnelling. Om een auto in beweging te krijgen die in de eerste versnelling staat is veel meer kracht nodig dan een auto die in z'n vrij staat. Hoe komt u van die bevroren handrem af? Het antwoord hierop is simpel: Door de motor aan te zetten en geduld te hebben.
Blijven wachten voor een inrit of garage terwijl je partner boodschappen doet, mag echter niet. In dat geval spreken we namelijk over parkeren en dat is verboden voor een inrit of garage, zelfs al blijf jij in de wagen zitten. Je kunt er dus een boete voor krijgen.
Ga je rijden met een volledig aangetrokken handrem, dan kun je na verloop van tijd een brandlucht gaan ruiken door de remschoenen die aanlopen. Bovendien rolt de auto minder makkelijk en wordt het weggedrag vrij onnatuurlijk. Dat komt omdat de achterwielen geblokkeerd blijven en niet meerollen met de voorwielen.
Bij auto's zonder ABS kunnen de wielen bij hard remmen blokkeren. De auto reageert dan niet meer op stuurbewegingen en wordt dus onbestuurbaar. Mocht dat gebeuren, probeer bij remmen én uitwijken tegelijk wat remdruk terug te nemen, zodat de wielen weer gaan draaien en de auto weer bestuurbaar wordt.
Een handrem is een rem op een voertuig die met de hand wordt bediend. De handrem van een auto wordt gebruikt als parkeerrem en is dus niet geschikt om de auto mee af te remmen. De handrem zit vaak tussen de 2 voorstoelen en kan worden geactiveerd door de hendel van de handrem omhoog te trekken.
Te strak aantrekken kan bijna niet, of er moet al wat stuk zijn, maar je kan hem bijna helemaal tot het einde onhoog trekken en dan nog is er normaal niets aan de hand.
P vervangt de handrem
Dan schakel je de P-stand in en zet je de motor uit. Het is ontzettend belangrijk dat je je auto nooit geparkeerd laat staan in de N-stand, maar altijd de P-stand gebruikt. De P-stand blokkeert namelijk de versnellingsbak en vervangt in feite de handrem die je bij handgeschakelde auto's ziet.
parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive). Deze functies zijn in alle automaten hetzelfde, al kan de bedieningshendel op verschillende plekken zitten, aan het stuur of op de plek van de versnellingspook.
Het beste schakel je altijd in de juiste volgorde, zonder versnellingen over te slaan. Doe dit zo soepel mogelijk, zodat de mechaniek in de versnellingsbak zijn werk kan doen en je voorkomt dat je dure onderdelen van je auto hoeft te vervangen.
Bij het terugschakelen is het ook geen probleem
Ook hier geldt: doe je het te lomp (en zonder tussengas) dan slijten de synchromesh-ringen harder. De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast.
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Bij veel auto's, uitgerust met een elektrische (automatische) handrem, kan dat niet. De elektrische systemen kunnen weliswaar worden uitgezet maar dat vergt enige studie van het instructieboekje. Veel auto's met gerobotiseerde versnellingsbakken kunnen niet in de versnelling worden gezet.
Net als bij een ouderwetse handrem, trek je de moderne parkeerrem aan door het knopje omhoog te trekken. Door het knopje omlaag te drukken, gaat de elektrische handrem los.
Heel gemiddeld moet u die ongeveer 6 klikjes omhoog kunnen trekken en met ingedrukte ontgrendelingsknop na een rukje omhoog weer gemakkelijk kunnen ontgrendelen. De slag van de handrem, dus het aantal klikjes, kan je afstellen.
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Remschoenen, of remvoering, is het remmend materiaal wat gebruikt word bij een trommelremsysteem. Op het moment dat u op het rempedaal trapt ontstaat er in de hoofdremcilinder een hydraulische druk die de wielremcilinders bedienen. De remschoen loopt in de remtrommel die tijdens het remmen tegen elkaar gedrukt worden.
De scanauto komt dagelijks meerdere keren langs, terwijl boa's veel minder vaak te zien zijn, en bovendien in moeten schatten of het een 'verkeersonveilige situatie' is voordat ze een bekeuring uitdelen. De gemeente krijgt graag meldingen van inwoners (en van lezers van de Orkaan).
Waar je voorheen soms nog wegkwam met een niet aangemelde parkeerbeurt, is die kans nu zeer klein. Met de komst van de scanauto kan je er bijna van uitgaan dat je een parkeerboete ontvangt. Dan betaal je natuurlijk liever maar een paar euro voor de daadwerkelijke parkeertijd.