Uitvragen. Wanneer ik in de intakefase vraag naar de hulpvraag, doe ik dat op een open manier: “Wat zou u in deze behandeling willen bereiken?” Het letterlijke antwoord schrijf ik op mijn blad, voor ik verder ga concretiseren in de richting van concrete en specifieke behandeldoelen.
Een hulpvraag is een vraag waarmee de ander om hulp vraagt: om assistentie, om medewerking, om zorg e.d. Hulpvragen zijn (ook) ideale vragen om een goed gesprek te starten. Voorbeelden van hulpvragen zijn: Wil je me even helpen met ...? Kun je me uitleggen hoe je ... Mij lukt dit niet...
Je kunt je hulpvraag vollediger maken door de volgende deelvragen te stellen: Wie, Wat , Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. Zo krijg je een beeld van de stappen die je moet zetten om van je beginpunt (huidige situatie) naar je eindpunt (gewenste situatie) te komen.
Een concrete hulpvraag is een duidelijke, gedetailleerde vraag. “Zou je wanneer je boodschappen doet ook een net mandarijnen en een pak houdbare halfvolle melk voor me willen meenemen?” is een voorbeeld van een concreet geformuleerde hulpvraag.
Er zijn verschillende soorten hulpvragen: onderkennend, verklarend en indicerend.
Een hulpvraag is een vraag waarmee jij de ander(en) om hulp vraagt over: inzet, kennis, expertise, (onder)steun(ing), assistentie, medewerking, zorg, middelen, etc. Het is de start van een gezamenlijke dialoog en mogelijk aanvullende actie die jou en daarmee de organisatie verder helpt.
Bij complexe aanvragen is het functioneel advies dat je samen met je ergotherapeut of revalidatieteam hebt opge- steld leidend. In dat gesprek komt van alles aan bod. Zo bespreken ze wat je nodig hebt aan hulpmiddelen, of je nog kunt werken, hoe je woont en of je naasten hebt.
Pedagogische hulpvragen kunnen gaan over huil-, slaap-, eet-, gedrags- of zindelijkheidsproblematiek. Maar ook over omgaan met een ziekenhuisopname of ziekte en angst. De medisch pedagogisch zorgverlener coacht, begeleidt en adviseert ouders en kinderen. Zij zijn gespecialiseerd in gedrag en ontwikkeling van kinderen.
Voorbeelden van veel voorkomende hulpvragen:
Verwerken van overlijden, echtscheiding, traumatische ervaringen, schuld, levenscrisis, ernstige terminale ziekte, … Zelfbeeld, zelfvertrouwen, geaardheid, handicap en onvruchtbaarheid.
Diagnostische hulpvragen zijn vragen waarbij iets uitgezocht moet worden. Ze vallen uiteen in drie typen: onderkennend (wat is er aan de hand), verklarend (waarom is dit aan de hand) en indicerend (hoe is het op te lossen). De eerste stap van de probleemonderkenning is het genereren van vermoedens.
Vragen aan de cliënt wie hem inspireert en wie hij bewondert helpt om te ontdekken wat belangrijke waarden voor hem zijn. Daarna kan de cliënt samen met u als hulpverlener dit inzicht vertalen naar doelen waar hij aan wil werken. Het is de kunst de verlangens en doelen te vertalen naar plannen en concrete acties.
Wanneer vraagverheldering? We zetten vraagverheldering in wanneer de hulpvraag niet helemaal duidelijk is. Bijvoorbeeld wanneer er wel zorgen zijn over de kinderen of het gezin, maar het nog onduidelijk is wat er precies aan de hand is.
Explorerende vragen zijn per definitie “open vragen”: ze zetten aan tot vertellen in plaats van een ja/nee reactie uit te lokken. En ze zijn niet suggestief. Dus niet: “Heb je al eens aan een dagcentrum gedacht?”, maar wel: “Hoe sta je tegenover het dagcentrum?”
Samenvatting. De pedagogische cirkel is een dynamisch en praktijkgericht model om pedagogisch beleid te ontwikkelen en te implementeren. De heldere relatie tussen visie, houding en gedrag geeft het model een kwalitatieve basis en maakt het model tot een waardevolle aanvulling voor het kwaliteitsbeleid in de organisatie ...
We bevorderen positieve contacten tussen kinderen
Samen doen en samen spelen is leuk en ondersteunt de ontwikkeling. Ook botsen en voor jezelf opkomen horen daarbij. Kinderen leren van en met elkaar. We stimuleren onderling positief contact en samenspel.
Voorbeelden van complexe begeleidingsvragen: begeleide omgang tussen ouder en kind in een veilige setting, afgestemd op de wensen en mogelijkheden van ouder en kind. ondersteuning bij gesprekken met verschillende instanties, bijvoorbeeld over financiën. ondersteuning bij huishoudelijke taken.
· Hulpvraag patiënt De hulpvraag is 'een verhelderende fysiotherapeutische omschrijving van de contactreden van de patiënt die een oplossing zoekt voor zijn functioneringsprobleem; dit kan in de woorden van de patiënt en, indien noodzakelijk, aangevuld met een passende professionele omschrijving.
Een veelgebruikte definitie van multiprobleemgezinnen is die van Baartman: 'een multiprobleemgezin is een gezin van minimaal één ouder en één kind dat langdurig kampt met een combinatie van sociaal-economische en psychosociale problemen'.
Ouders/verzorgers
Mijn kind vertoont onmogelijk gedrag, hoe kan dit en hoe gaan we hiermee om? Mijn kind loopt regelmatig van huis weg. Hoe kunnen we weer contact met haar/hem krijgen? Ik maak me zorgen over mijn kind en zie dat ze niet met plezier naar school gaat.
Welkom bij Prodia
Het project protocollering diagnostiek (Prodia) streeft naar een meer gestandaardiseerde en kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding binnen een continuüm van zorg. Onze focus ligt op handelingsgerichte diagnostiek.
Typen vragen
Diagnostische vragen: onderkennend of verklarend: Wat is er aan de hand? Een diagnostische vraag kan onderkennend (om welk type probleem of stoornis gaat het?) of verklarend zijn (waarom zijn deze problemen er? Welke factoren houden ze in stand?).
Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) is een kwaliteitskader met een geheel van uitgangspunten en fasen. Pameijer en van Beukering vullen het in met relevante inzichten vanuit de wetenschap en de praktijk.