Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
Snelheid op de vluchtstrook
Daarom is de regel voor de brandweer aangepast en gelijkgetrokken met die van politie en ambulance: men moet een snelheid van maximum van 50 km/uur hanteren, ongeacht de snelheid van het overige verkeer.
In 2017 reed een motoragent met meer dan 100 kilometer per uur over de Nobelstraat, waar je 30 kilometer per uur mag.
Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
Hoe hard mag een ambulance rijden? Als een ambulance een spoedrit heeft, ook wel een A1-rit genoemd, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden.
Op de snelwegen geldt 40 Km/h. Uitgezonder Observatie en arrestatie teams. Deze regel is voornamelijk om het aantal gewonden en doden per jaar door ongelukken met een politie voertuig te verminderen.
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren).
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
Vluchtstrook Een vluchtstrook wordt bereden met een snelheid van maximaal 50 km per uur. Maximumsnelheid De rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid voor voertuigen ≤ 5000 kg TMM.
De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde. Deze kent een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Mede vanwege het toenemende verkeer is het minimale volume verhoogd van 100 naar 110 dB.
286 PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/h): 5,6 seconden. Topsnelheid (km/h): 250 km/u.
Aan het quattro-plaatje te zien (en de CO2-uitstoot) heeft de auto nog wel vierwielaandrijving. Dat betekent dat de SIV Light van 0-100 km/u accelereert in 7,8 seconde en een topsnelheid kan bereiken van 241 km/u.
De topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur. Daarbij is de politie getraind om zo veilig en snel mogelijk door het verkeer te rijden.
Volgens de richtlijnen moet de brandweer in Nederland binnen 8 minuten ter plaatse zijn (de opkomsttijd). Die norm werd in 2006 nog maar in 30 procent van de gevallen gehaald.
Daarbij voerden tot 2009 voertuigen van politie en brandweer veelal een tweetonige hoorn met de tonen b–e en ambulances een drietonige hoorn met de tonen g–e2–c2–e2.. Met ingang van maart 2009 zijn nieuwe regels vastgesteld, waarbij alle voorrangsvoertuigen een tweetonige hoorn voeren met frequenties 375 Hz en 500 Hz.
Het aantal ongewenste en onechte meldingen (loos brandalarm) verschillen dus per bedrijf. Als u het vastgestelde aantal nodeloze meldingen overschrijft, kan de brandweer u een boete opleggen. Boetes kunnen oplopen van € 1.000,- tot € 2.000,-.
Volgens de officiële regels is voorrang geven aan een politieauto met alleen zwaailichten aan, niet verplicht. De agent in het voertuig mag echter wel gebruik maken van zijn vrijstellingen, zoals door rood rijden, voorrang nemen (als dit kan) of bijvoorbeeld op de andere weghelft rijden.
Je kan in de praktijk dus gerust 128 km/u rijden zonder dat er een geregistreerde overtreding bij komt kijken.
Prio 2: Geen gebruik van optische en geluidssignalen. Wel heeft de eenheid bepaalde vrijstellingen (zoals tegen het verkeer in rijden, parkeren op de stoep, etc.) Zie hiervoor de brancherichtlijnen per dienst. Prio 3: Geen gebruik van optische en geluidssignalen.
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken. Bijvoorbeeld als zij hulp moeten verlenen in een noodsituatie.
Zwaailichten van hulpdiensten in Nederland en België, zoals politie, brandweer en ambulancediensten zijn blauw.
Blauwe en gele zwaailichten
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Als je door een oranje licht rijdt terwijl je dat eigenlijk niet mocht, dan bega je een verkeersovertreding. Je riskeert een boete van 110 euro te moeten betalen.
Daarom komen er ambulances met verschillende basiskleuren: gele voor dringende hulpverlening en witte voor niet-dringend ziekenvervoer.
Het antwoord is simpel: Nee!