Registratie van uw boot vraagt u aan bij het Kadaster.
Koop je de boot van iemand over en heeft het vaartuig al een registratie? Dan moet de verkoper de registratie op jouw naam overschrijven. Je kunt Via 'Mijn RDW' inloggen om te zien om het vaartuig op jouw naam staat. Hiervoor heb je wel de DigiD-app nodig of een DigiD met sms-controle.
Wat kost het registreren (teboekstelling) van een boot of schip? Als uw boot of schip in Nederland ligt, betaalt u € 460,- voor de registratie. Daarvoor inspecteert een inspecteur van het Kadaster het schip en brengt een brandmerk aan.
De naam van de boot staat op de romp of ergens anders aangegeven. Als er ook een brandmerk te zien is dan weet je dat de boot bij het kadaster een registratie heeft. Met deze gegevens kunt u eenvoudig de gewenste kadastrale informatie van de boot opvragen.
Een boot overschrijven doe je met het registratiebewijs. Vul alle gegevens in op de site van het RDW en doe een aanvraag om de motorboot op jouw naam te laten zetten. Als de aanvraag wordt goedgekeurd krijg je een nieuw registratiebewijs de op jouw naam staat. De vorige eigenaar ontvangt een vrijwaringsbewijs.
Via de website of app stopheling.nl kun je controleren of het (op een verkoopsite maar ook offline) aangeboden goed als gestolen staat geregistreerd bij de politie. Je hebt daarvoor het serienummer van het aangeboden product nodig. Vaak staat dat unieke serienummer aan de achterkant of onderkant van een product.
Maar is je boot verzekeren verplicht? Dat is afhankelijk van je situatie en dus is een eenduidig antwoord niet te geven. In de basis is het zo dat er in Nederland geen wet bestaat die je verplicht om een bootverzekering af te sluiten. Maar verstandig is het zeker wel.
Het registratiebewijs moet u tijdens het varen aan boord hebben. Op het registratiebewijs staat een registratieteken. Dit registratieteken moet u aan beide kanten van de snelle motorboot midscheeps (in het midden van het schip) aanbrengen. Dit kan ook aan de boeg.
Verkoop van het pleziervaartuig
Als verkoper hoeft u niets te doen. Als koper moet u online een registratie voor het vaartuig aanvragen. Wordt het vaartuig na verkoop in het buitenland geregistreerd? U moet een schrapping aanvragen voor het vaartuig.
Het gaat er dus om: kan de boot harder dan 20 km per uur en doet de boot dat ook? Dan is vaarbewijs en registratie als snelle boot nodig.
Vraag eerst bij de ILT een nationaliteitsverklaring en zeebrief aan met het formulier: Aanvraag registratie pleziervaartuigen. De ILT geeft vervolgens een nationaliteitsverklaring af. Met deze nationaliteitsverklaring laat u de nieuwe eigenaar registreren in het Kadaster. Hierna geeft de ILT de zeebrief af.
Deze 'snelle motorboten' zijn wel verplicht om een registratieteken op de buitenzijde van de boot te plaatsen. Als u geen naam op uw boot heeft, riskeert u een boete van €90. Een behoorlijk bedrag wat u uiteraard wilt voorkomen.
Bent u exploitant (eigenaar) van een boot en wilt u een boot verhuren of rondvaren met passagiers? Dan hebt u een exploitatievergunning nodig. Deze vergunning is nodig voor alle soorten rondvaart- en verhuurboten.
Je hebt geen vaarbewijs nodig voor roeiboten, zeilboten tot 7 meter lang en ook niet voor open motorboten tot die lengte, als die maximaal 13 kilometer per uur kunnen varen. Om zulke motorboten te besturen moet je wel minimaal 12 jaar oud zijn .
Of je officieel op een jachthaven mag wonen is afhankelijk van de bestemming van de jachthaven. Als de bestemming “wonen” is, mag je legaal op de jachthaven verblijven. Je bent dan ook in bezit van een officieel woonadres. Als de bestemming “recreatie” is, mag je officieel niet wonen op de jachthaven.
Voor het besturen van een open motorboot moet je minimaal 12 jaar zijn. Aan het besturen van een zeil- of roeiboot zit geen minimale leeftijd verbonden. Ben je nog onder de 16 jaar? Dan mag je boot niet sneller varen dan 13 kilometer per uur.
Doe aangifte! Op het moment dat u aangifte doet (onderaan deze pagina), wil de politie zoveel mogelijk van de gestolen boot/ buitenboordmotor weten. Dat verhoogt de kans dat de boot of buitenboordmotor getraceerd kan worden.
Craft Identification Number (CIN-code)
Dit is een fabrikantencode die de productiewerf en de opleverdatum weergeeft. Deze moet u aanbrengen aan stuurboordzijde (rechts) op de spiegel van een schip.
Als een schip een lange tijd niet gebruikt wordt en geen onderhoud krijgt, zal deze snel verouderen. Er ontstaan gaten in de romp en water stroomt langzaam naar binnen. Uiteindelijk zinkt de boot en kunnen er schadelijke stoffen in het water lekken.
Naamgeving van een boot
Zeevarenden geloven dat een schip een ziel heeft en daarom gedoopt moet worden en een naam moet krijgen.
De naam wijzigen bij het Kadaster is kosteloos. Als je schip niet in het Kadaster geregistreerd staat, kun je de wijziging van de scheepsnaam eenvoudig doorgeven bij het Agentschap Telecom. Dit doe je door te mailen of bellen, waarna je een formulier ondertekent en instuurt.