Aantal polissen/deelnemers * kans op schade (in %) * het gemiddelde schade bedrag Dus hier een voorbeeld: Als er 20.000 mensen een verzekering afsluiten voor hun fiets. 1 op de 1.000 fietsen wordt gestolen. Gemiddelde schade per geval is 200 euro. 1 op de 1.000, 20 op de 20.000.
Het bedrag schadelast is de som van alle schade bij verzuimmeldingen waarbij de schade wordt berekent door het aantal uitkeringsdagen x dekkingspercentage x dagloon x AO% te doen.
Een onderneming heeft een verwachte afzet van 60 producten. De verkoopprijs bedraagt € 3.750 en de kostprijs is gelijk aan € 3.000. Het verwachte verkoopresultaat voor deze onderneming is gelijk aan: 60 x (3.750 - 3.000) = € 45.000.
Risico is volgens economen de verwachte schade van een onzeker voorval. Stel je voor dat de kans dat je fiets wordt gestolen 1 op 10 is, dit betekent dat 1 op de 10 fietsen wordt gestolen. Een nieuwe fiets kost gemiddeld €400, dit is de schade die je hebt wanneer je fiets wordt gestolen.
Hoe wordt de premie berekend? Verzekeraars berekenen de premie op basis van verschillende zaken. Denk aan je leeftijd, de schadevrije jaren, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en je woonplaats. Sommige autoverzekeraars kijken naar je huisnummer voor de autopremie (en zelfs naar de huisnummertoevoeging).
De prijs van je premie stijgt naarmate het vermogen van je auto stijgt. De risico's op een ongeval nemen toe bij wagens met een groter vermogen waardoor een premietoeslag mogelijk is. Kies je voor een auto met een lager vermogen, dan ga je ook een lagere premie betalen.
Welke factoren tellen om je autoverzekering te berekenen? Verzekeraars zullen het risico op schade inschatten. Hoe hoger dat risico, hoe meer je betaalt voor je autoverzekering. Daarbij wordt vooral gekeken naar je leeftijd, het aantal ongevallen dat je gehad hebt, je woonplaats, het vermogen van je auto enz.
Na een schadeclaim op je autoverzekering daal je direct een aantal treden en stijgt de premie. Het maakt geen verschil of je bijvoorbeeld €500 claimt of €5000. De premie stijgt even hard, ook als je maar voor 50% van de schade opdraait.
De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
We spreken van schade wanneer je niet meer kunt rijden met je auto door schade die is veroorzaakt door een invloed van buitenaf. Iets of iemand heeft er dus voor gezorgd dat jouw auto niet verder kan rijden. Denk hierbij aan een eenzijdig ongeluk of een ongeluk met iemand anders.
Risico is de verwachte schade van een gebeurtenis. Je berekent het risico = kans op gebeurtenis x de schade als gevolg van die gebeurtenis. De omvang van een gebeurtenis word beïnvloed door twee onderdelen: de kans op- en de schade van een gebeurtenis.
Een rendement van 5%, betekent bijvoorbeeld dat je het oorspronkelijk ingelegde bedrag plus 5% op je rekening hebt staan.
In dit geval schat je in hoeveel je gemiddeld per klant aan omzet denkt binnen te halen. Je vermenigvuldigt de gemiddelde omzet met het aantal klanten. Is de omzet bijvoorbeeld gemiddeld € 30 per klant op een avond? Met gemiddeld 20 klanten zal je omzet gemiddeld € 600 per avond zijn.
De verwachte opbrengst is de opbrengst die u volgens PVGIS berekeningen over een volledig jaar gaat behalen. PVGIS is een Research Centrum van de Europese Unie die aan de hand van de ligging en hellingshoek van uw dak de instraling heeft bepaald.
De premie is het bedrag wat je aan jouw verzekeraar betaalt voor je verzekering. Het is als het ware het prijskaartje van bijvoorbeeld een ANWB autoverzekering, een motorverzekering, een fietsverzekering of een reisverzekering.
Definitie. Er is sprake van premiedifferentiatie als een verzekeraar voor dezelfde verzekering een verschillende premie vraagt aan verschillende risicogroepen.
Zodra de schade definitief is vastgesteld, keert de autoverzekeraar de schade binnen 14 dagen uit. Is er ook sprake van letselschade? Dan kan het langer duren voordat het schadebedrag uitgekeerd wordt, omdat dat vaak complexe zaken zijn.
De Wet Vergoeding Affectieschade regelt smartengeld voor naaste familieleden van slachtoffers. Deze familieleden kunnen schadevergoeding krijgen als het slachtoffer is overleden of ernstig en blijvend letsel heeft. Dit overlijden of letsel moet dan zijn veroorzaakt door iemand anders. Die persoon is aansprakelijk.
Hoe wordt bepaald wanneer je in fout bent bij een ongeval? Je bent in fout bij een ongeval wanneer je als bestuurder een ongeval hebt veroorzaakt en aansprakelijk bent gesteld voor de schade. Je zal dan geen schadevergoeding ontvangen via jouw BA autoverzekering.
Hoeveel minder hangt samen met het soort schade, maar ook de leeftijd en kilometerstand van de auto tellen mee. Er kan waardevermindering optreden bij een auto tot drie à vier jaar oud. Deze schade wordt niet vergoed door de eigen cascoverzekering, maar kan wel geclaimd worden bij een aansprakelijke tegenpartij.
Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief. In deze waarschuwingsbrief staat welke maatregelen de verzekeraar neemt bij een nieuwe schadeclaim.
Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een ongeluk? Je raakt schadevrije jaren kwijt door een schade te claimen bij jouw verzekeraar. Voor elke schade die je claimt, raak je 5 schadevrije jaren kwijt. Wanneer je meer dan 15 schadevrije jaren hebt, val je na een schadeclaim altijd terug naar 10 schadevrije jaren.
De premie voor een autoverzekering hangt van een aantal factoren af. Daaronder vallen onder andere het merk en bouwjaar van de auto, je leeftijd, woonplaats en het aantal schadevrije jaren. Deze factoren zorgen voor een hogere autopremie zonder dat je het in de gaten hebt.
Gemiddeld genomen, betaal je als Nederlander voor een autoverzekering al gauw 60 euro qua maandpremie. Dit ingeschatte gemiddelde premiebedrag staat in de praktijk echter ALTIJD in verhouding tot dekkingsgraad, eigen risico, bestuurdersleeftijd én te verzekeren auto.
Bij het beoordelen van een autoverzekering kijken verzekeraars altijd naar het vermogen, uitgedrukt in pk óf kW, van de auto. Hoeveel pk/kW je maximaal kunt verzekeren, verschilt per verzekeringsmaatschappij. Over het algemeen kun je als 18- tot 24-jarige bestuurder auto's tot 100 kW oftewel 136 pk vermogen verzekeren.