Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet.
Kort gezegd bestaan er twee grote groepen: de roodlichtcamera's en de snelheidscamera's. Die snelheidscamera's bestaan dan weer in hun normale vaste vorm (de echte flitspaal), mobiel (voor in de anonieme auto's van de politie) en in de vorm van de superflitspaal (de zogenaamde LIDAR).
De snelheidscamera meet uw snelheid en de roodlichtcamera controleert of u door het rood rijdt? Laat u niet langer misleiden door de naam van de roodlichtcamera. Deze registreert immers niet alleen door het rood licht rijden maar meet ook tegen welke snelheid u dit doet.
Wat is door rood rijden? In de wet (artikel 79 RVV 1990) staat dat je verplicht bent om te stoppen voor een rood licht. Je moet gestopt zijn voor de stopstreep. Als er wordt vastgesteld dat jouw voertuig over de stopstreep is gereden terwijl het licht op rood stond ben je dus door rood gereden.
Wanneer een agent ziet dat iemand door rood rijdt, moet hij de automobilist staande houden en de boete opleggen tenzij hij geen mogelijkheid heeft gehad om u staande te houden. Op uw boete kunt u zien of de boete op basis van een flitsfoto is of op basis van de waarneming van een agent.
Een flitspaal aan een verkeerslicht controleert dus veelal zowel of je door het rode licht rijdt als of je al dan niet te snel rijdt. Je kan dus als je te snel rijdt terwijl het verkeerslicht op groen staat ook geflitst worden.
De roodlichtcamera flitst wel pas als het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. Heb je niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht, dan word je enkel beboet wanneer je dit tegen een te hoge snelheid deed. Laat je dus niet langer misleiden door de naam van deze camera!
Een verkeerslicht mag niet langer dan 2 minuten op rood staan. Wachten voor rood licht lijkt uren te duren. In de werkelijkheid is het niet langer dan 2 minuten.
Roodlichtcamera's werken in principe met twee magnetische lussen in het wegdek, net na de stopstreep. Eén van die lussen controleert de stand van het verkeerslicht bij het voorbijrijden van de stopstreep, de andere lus controleert de snelheid van je voertuig.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen.
In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie. Deze moderne flitspalen gebruiken infrarood om foto's te maken. Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt.
In de weg zitten sensoren die voelen of er een auto voor het verkeerslicht staat, en vaak ook hoeveel auto's. Dat zijn die zwarte lijnen in het asfalt, ook lussen genoemd. Als het verkeerslicht ziet dat er flink wat auto's staan, dan blijft het mogelijk langer op groen. Als er geen auto's meer zijn, dan kan ie op rood.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
De drie kleuren van het verkeerslicht hebben volgens artikel 68 van het RVV 1990 alle drie een andere betekenis: groen licht: doorrijden; rood licht: stoppen; geel licht: stoppen, maar als het verkeerslicht zo dicht is genaderd dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is mag de bestuurder doorrijden.
Roodlichtcamera's werken met twee lussen in het wegdek. Wanneer een auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Wanneer dezelfde auto ook over de tweede lus rijdt, weet de computer ook hoe snel de auto reed. Rijd je door rood, dan neemt de camera steeds twee foto's.
– Gemiddeld rijdt 27,4 procent van de fietsers door rood. – Vrouwen hebben meer respect voor het rode licht. Mannen rijden 1,32 vaker door rood dan vrouwen. – Jongeren (onder de 20) rijden het vaakst door rood: 34,7 procent.
De flitspaal verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
In de praktijk bedraagt dit meestal vier tot zes weken. Op de vraag hoe lang het precies duurt voordat u de boete binnen krijgt, is echter door niemand exact een antwoord op te geven. Ook wanneer u het CJIB belt, zullen ze u waarschijnlijk vertellen dat u nog even moet wachten.
Een hacker kan de stoplichten doen 'denken' dat bepaalde wegen heel druk zijn of juist leeg. Zo kan hij de kleur van een stoplicht of een maximumsnelheid bepalen. Hackers breken niet direct bij de stoplichten zelf in, maar via zwakke plekken in de sensoren die verkeersgegevens registreren.
Op zichzelf is het juister om te zeggen dat het verkeerslicht op groen staat, maar in de praktijk zijn stoplicht en verkeerslicht synoniemen. Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht. Bij groen licht moeten de weggebruikers immers niet stoppen, maar juist doorrijden.
Met slimme verkeerslichten wordt bedoeld dat de verkeerslichtenregelingen, aan de hand van informatie van detectoren op het kruispunt, flexibel inspelen op de diverse weggebruikers die zich op dat moment aandienen op het kruispunt.
Geflitst worden met 85 km per uur op een plaats waar je 50 mag, en toch nooit een boete in de bus krijgen: het kan. Het is de tolerantiemarge die een openbaar ministerie in ons land hanteert om een overrompeling aan te versturen verkeersboetes te voorkomen.
10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148. 20 km/h: € 209. 25 km/h: € 280.
De werking van een roodlicht camera
De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.