Bijtelling is een bedrag dat de belastingdienst berekend over het gebruik van je auto als je er meer dan 500 privé kilometers per jaar mee rijdt. Een eigen bijdrage is een bedrag wat de werkgever vraagt voor het privégebruik van je auto. De hoogte van dit bedrag spreek je met je werkgever af.
Kortom; een eigen bijdrage is een vergoeding die in rekening wordt gebracht voor privé gebruik van de leaseauto of als u een duurdere leaseauto wilt rijden dan in het budget past. Bij MKB Lease kunt u op basis van uw eigen bijdrage een netto bijtelling berekenen.
De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde - eigen bijdrage. Lees er meer over op deze pagina. Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar.
Een eigen bijdrage voor het privégebruik van een leaseauto kan fiscaal aftrekbaar zijn. Een eigen bijdrage is bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of een vast bedrag per gereden privékilometer. Het is belangrijk dat het gaat om een bijdrage 'voor privégebruik'.
Misschien verkoop je je eigen auto, omdat je die niet meer nodig hebt. Of denk eens aan de kosten die je bespaart aan onderhoud, reparties en brandstof. Je werkgever kan je daarom vragen om een eigen bijdrage te betalen. Dit wordt van je bruto salaris afgetrokken.
Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag. Waar staat bijtelling voor? Bijtelling staat voor de fiscale kosten van het privégebruik van een zakelijke auto.
De eigen bijdrage is niet aftrekbaar. Het bedrag dat u daarnaast nog extra uitgaf aan hulp of ondersteuning is wel aftrekbaar, als extra gezinshulp. Daarbij geldt een drempel, afhankelijk van uw inkomen.
Dus, ben je werknemer en gebruik je de auto ook privé? Dan is het voordeliger om te kiezen voor een auto van de werkgever in plaats van de auto in privé aanschaffen. Dit geldt voor een DGA. Na een jaar of 3 kan het fiscaal voordeliger zijn om de auto privé over te nemen, deze mogelijkheid is er voor de DGA.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Het bedrag van de autokosten bijtelling
In het algemeen geldt dat je 22 of 25% van de cataloguswaarde inclusief btw en bpm van de auto moet verrekenen. Dit wordt de forfaitaire bijtellingsregeling genoemd. Daarnaast is het mogelijk dat een korting geldt op het basistarief. Deze korting geldt enkel voor zuinige auto's.
De bijtelling kan nooit negatief zijn. Is je eigen bijdrage hoger dan de bijtelling, dan wordt de bijtelling dus €0. Leg deze afspraken schriftelijk vast, zodat er achteraf geen onduidelijkheden over zijn. Bijvoorbeeld bij het inleveren van je leaseauto bij beëindiging van je diensterverband.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar. Dat is € 204,05 per maand.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
Kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
En hebt u een (bestel)auto van uw werkgever die u ook privé gebruikt? Dan geldt de regeling 'Privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Dat bedrag is de zogenoemde bijtelling.
Bijtelling is een inkomstenbelasting en betaalt u aan de belastingdienst. Om hoeveel bijtelling het gaat, is voor iedereen anders. De uiteindelijke bijtelling bestaat uit de cataloguswaarde van de auto, de belastingschijf waarin u zit, het bijtellingspercentage en een eventuele eigen bijdrage.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
De auto staat volledig op balans van de zaak en alle kosten, behalve brandstofkosten worden door de BV betaald. De brandstofkosten gaat als volgt: Alle brandstofkosten worden betaald door de werknemer.
Hoe hoog is de bijtelling van mijn lease auto? Het bijtellingspercentage kan 16% voor een100% elektrische auto met een fiscale waarde van € 30.000,- en voor elk bedrag daarboven is de bijtelling 22%. Voor een auto met een verbrandingsmotor geldt ook een bijtellingspercentage van 22%.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Een auto van de zaak is vaak een leaseauto, maar kan ook gekocht zijn. Voor jou als werknemer maakt het geen verschil of de auto eigendom van je werkgever is of dat hij voor je wordt gehuurd of geleased. In beide gevallen is de auto in de eerste plaats bedoeld voor zakelijk gebruik, maar mag je er ook privé in rijden.
Als het gaat om bijtelling, kan gerust worden gesteld dat het fiscaal relatief gunstig is om een elektrische auto te rijden. Het wordt echter wel steeds minder gunstig. De lage bijtellingen dienden als een stimulans om de Nederlandse burger in elektrische auto's te krijgen.
Dat betekent dat u een deel van de kosten zelf betaalt totdat uw eigen risico op is. Pas daarna gaat uw zorgverzekeraar alle kosten vergoeden. Er is geen verplicht eigen risico in de aanvullende verzekering.
De eigen bijdrage is iets anders dan het eigen risico. De eigen bijdrage betaalt u alleen voor de zorgkosten uit de tabel hierboven. Het eigen risico is het bedrag dat u eerst zelf betaalt op bijna alle zorgkosten uit de basisverzekering. De resterende kosten worden vergoed uit de basisverzekering.
Eigen bijdrage auto
Uw werkgever kan een eigen bijdrage aan u vragen als u de auto van de zaak ook privé gebruikt. De werkgever houdt dan een eigen bijdrage in op uw nettoloon. De eigen bijdrage gaat af van de fiscale bijtelling als die bij uw brutoloon is opgeteld. Uw sv-loon wordt dan lager.