Bestuurders mogen zwakke weggebruikers niet in gevaar brengen en moeten hun in de meeste gevallen voorrang verlenen.
De regel 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer' geldt voor iedereen in het verkeer. Hier vallen voetgangers dus ook onder. Sla jij af? Dan moet jij iedereen –en dus ook voetgangers – voorrang verlenen.
De voorrangs- regel van haaientanden is iets tussen bestuurders, zoals aangegeven is de voetganger geen bestuurders. Dus heeft de haaientand, en de daarbij behorende voorrangsregel heeft geen invloed op de voetganger.
De algemene regel is: op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan bestuurders die van rechts komen. Dit geldt ook voor fietsers. Wil je weten wie wanneer voorrang heeft? In dit overzicht worden de voorrangsregels nog eens uitgelegd.
Voorrangsregels fietsers als voetgangers
Een fietser heeft géén voorrang bij een zebrapad tenzij deze afstapt. Op het moment dat de fietser afstapt, wordt deze persoon gezien als een voetganger.
Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer voor laten gaan dat hun op dezelfde weg tegemoetkomt of dat zich op dezelfde weg naast, links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Regels voor voetgangers
Is er geen oversteekplaats, dan zijn bestuurders niet verplicht je voor te laten gaan. Uitzondering hierop zijn blinden en slechtzienden met een blindengeleidestok en personen die zich moeilijk voortbewegen.
Geen voorrang
Een fietser heeft voorrang op een fietspad. Hij heeft integendeel geen voorrang op oversteekplaatsen die fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken.
Als de automobilist schuldig is aan het ongeval, dan ligt de zaak helder: de automobilist is 100% verantwoordelijk voor de schade aan fiets en fietser en eventuele schade aan de eigen auto. De verplichte Wettelijke Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (WAM-)verzekering van de eigenaar van de auto betaalt de schade.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Een stopstreep bestaande uit omgekeerde driehoeken (de zgn. "haaientanden") vergezeld van een verkeersbord B 1 (omgekeerde driehoek) betekent dat je voorrang dient te verlenen aan bestuurders die uit de dwarsrichting komen. Hier zijn geen uitzondering voor fietsers voorzien in de wegcode.
Als voetganger heb je op een zebrapad voorrang bij het oversteken. Ook heb je voorrang bij een uitrit of een inrit, omdat andere weggebruikers dan een bijzonder manoeuvre uitvoeren. In andere situaties heb je geen voorrang bij het oversteken en moet je dus goed uit je doppen kijken.
Veel mensen weten het niet maar haaientanden hebben ook een wettelijke betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Haaientanden worden ook wel eens voorrangsdriehoeken op de weg genoemd.
Voorrang bij wegversmalling als er borden staan
De bestuurder (van de groene auto) die rechts van hem het ronde rode bord ziet staan, moet voorrang verlenen. De bestuurder van de blauwe auto ziet rechts van hem het blauwe bord staan en weet dat hij voorrang heeft en mag dus als eerste verder rijden.
U heeft op deze weg voorrang op alle bestuurders van de zijwegen. Ondanks dat u voorrang heeft, moet u wel opletten of aan u voorrang verleend wordt. Het voorrangsbord staat in deze foto voor de zijweg.
Als fietser loopt u meer risico op zwaarder letsel als u een aanrijding krijgt met een auto dan de automobilist. De wet beschermt daarom zwakke verkeersdeelnemers zoals fietsers. Dit betekent niet dat u altijd recht heeft op vergoeding van uw schade.
Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
Fietser veroorzaakt schade aan de auto
Dit komt omdat fietsers beschermd worden door de wet, omdat ze simpelweg meer risico lopen op zwaar letsel dan een automobilist. Ook als de fietser schuld heeft aan de aanrijding.
Een fietser heeft voorrang op het fietspad. Een fietspad is het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer.
Fietsers moeten altijd hun stuur vasthouden en hun voeten op de pedalen houden. Fietsers mogen tijdens het rijden geen gsm gebruiken die ze in de hand houden. Fietsers mogen zich niet laten voorttrekken. Je hond uitlaten terwijl je zelf op de fiets zit, is verboden.
Voorrang buiten de bebouwde kom, zo werkt het
Hierbij uitgelegd hoe voorrang buiten de bebouwde kom is geregeld voor alle bestuurders, inclusief de fietser en de lijnbus. Kom je bij een kruispunt en is voorrang niet aangegeven door borden of verkeerstekens? Dan geldt de algemene voorrangsregel: rechts heeft voorrang.
De voorrangsregels voor bestuurders gelden niet voor voetgangers. Je mag als voetganger voorgaan in situaties waarop je rechtdoor gaat op dezelfde weg of als je blind, slechtziend of moeilijk ter been bent. Als er geen stoep of voetpad is, mag je gebruikmaken van het fiets- of bromfietspad.
Bent u als voetganger aangereden door een fietser? Dan bepaalt de verkeerssituatie wie aansprakelijk is voor de schadevergoeding. Volgens de wet zijn voetgangers en fietsers namelijk gelijk aan elkaar in het verkeer. Dit geldt ook als een voetganger wordt aangereden op het fietspad.
Een voetganger is een weggebruiker die geen bestuurder is van een voertuig.