Om gebruik te maken van het 4G netwerk heb je een geschikte simkaart en telefoon nodig. De meeste telefoons die gemaakt zijn voor 2013 ondersteunen geen 4G.
Je simkaart is dus best belangrijk, ondanks dat je hem niet eens ziet. Ook zonder simkaart kun je je telefoon toch gebruiken. Je kunt via een wifi-verbinding gewoon op internet, spelletjes spelen en andere apps gebruiken. Alleen kun je zonder simkaart niet mobiel internetten, sms'jes versturen of bellen.
4G simkaarten
4G is de snellere en stabielere opvolger van 3G. Snelle 4G verbindingen zorgen op de achtergrond ervoor dat allerlei devices moeiteloos en zonder haperingen internet toegang hebben. U kunt gebruik maken van 4G, 4G+ of 4G++, afhankelijk van de dekking en de provider.
Een simkaart is een plastic kaartje met daarop een chip die in je telefoon gaat. SIM is een afkorting van Subscriber Identity Module. Met de simkaart maakt je telefoon verbinding met het mobiele netwerk van de provider. Zonder een simkaart kan je niet bellen, (of gebeld worden ) sms'en of mobiel internetten.
Net als de vorige gebruiker, als uw mobiele telefoon blijft melden dat er geen simkaart in de telefoon zit, kunt u niet meer sms'en, bellen of uw telefoon normaal gebruiken, wat mogelijk kan leiden tot gegevensverlies op de simkaart.
Je hebt bijvoorbeeld een nieuwe simkaart nodig als je een nieuw abonnement afsluit bij een andere provider of als je een nieuw mobiel-abonnement afsluit. Als je bij dezelfde mobiele provider blijft, kun je vaak je oude simkaart houden. Je hebt dan geen nieuwe simkaart nodig.
Wat heb je nodig voor bellen via 4G? Om gebruik te kunnen maken van bellen via 4G heb je een geschikt toestel nodig (VoLTE), een 4G simkaart en een 4G bel- en internetbundel.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom mobiel internet niet werkt. Vaak helpt het herstarten van je telefoon. Je simkaart wordt dan opnieuw aangemeld bij het netwerk. Dit lost het probleem in veel gevallen op.
Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt. De cijfer- en lettercombinatie staat namelijk op je scherm aangegeven. Staat er geen 4G maar LTE boven in je scherm? Dan is jouw toestel geschikt voor 4G.
4G is de vierde generatie van het mobiele netwerk en de opvolger van 3G. Het zorgt ervoor dat je vele malen sneller mobiel kunt internetten en is gebaseerd op een nieuwe technologie Long Term Evolution (LTE). Je kunt het zien als een aanvulling op de 2G- en 3G-netwerken, die overigens gewoon blijven bestaan.
Kan ik blijven bellen, ook als ik even geen 4G-bereik heb? Jazeker. Wanneer je even geen 4G-bereik hebt, schakelt jouw toestel automatisch terug op het 3G-netwerk, zonder dat je hier iets van merkt.
Whatsapp is zo gemaakt dat het kan werken met alleen een telefoonnummer, je hoeft dus geen simkaart in je telefoon te hebben om Whatsapp te kunnen gebruiken.
Je hebt een simkaart nodig wanneer je de router als draagbaar wifipunt gebruikt. Met een mifi router ga je online via het 4G of 5G netwerk van een mobiele provider.Je sluit hiervoor een abonnement af in Nederland of koopt een prepaid simkaart in je vakantieland. Zonder deze simkaart maakt de router geen verbinding.
Heb je bereik en staat er in de statusbalk van je iPhone dat je verbinding moet hebben met 2G, 3G, 4G of 5G, maar werkt het internet niet? Probeer dan even je iPhone even in vliegtuigmodus te plaatsen en er weer uit te halen. Mogelijk lost dit het probleem op. Je iPhone opnieuw opstarten kan ook helpen.
De gegevens die op een 4G -netwerk worden verzonden, zijn gecodeerd en veel veiliger dan een gratis openbare wifi -hotspot. Hoewel 4G -netwerken ook kunnen worden gehackt zoals al het andere ter wereld, zijn ze om een aantal redenen nog steeds veiliger dan open hotspots.
De gemiddelde abonnementsprijs voor 4G ligt rond de 40 euro per maand, dit is inclusief een smartphone en 500 MB per maand. Informeer bij je (toekomstige) provider voor de exacte kosten. Om je dataverbruik in de gaten te houden, is het handig om een goede app te downloaden die je dataverbruik bijhoudt.
LTE en 4G betekenen meestal hetzelfde, dus als je op je gsm LTE ziet mag je ervan uitgaan dat je via 4G aan het surfen bent.
Wat gebeurt er als je bundel op is? Als je 80% van je databundel bereikt hebt, krijg je een waarschuwings-sms van Tele2 en dit herhaalt zich als je bundel op is. Is de bundel op, dan kun je niet zonder meer verder internetten. Er zijn standaard geen extra kosten voor internet buiten de bundel.
Ja hoor, je kan je simkaart gewoon uit je telefoon halen en deze dan weer in een ander toestel stoppen of later weer terug in je eigen telefoon. Geen probleem! Alleen je toestel niet in fabrieksinstellingen terug zetten. Dan moet je wel eerst een backup maken voor je dat doet.
We raden je aan een simkaart via My T-Mobile te kopen. Je betaalt dan voor een enkele simkaart maar € 5,09 en ontvangt de simkaart binnen 3 werkdagen. Je kunt natuurlijk ook terecht bij T-Mobile Klantenservice of in een T-Mobile Shop. Maar dan betaal je € 10,-.
Moet ik een nieuwe simkaart aanvragen als 5G beschikbaar is? Je kan je oude simkaart gewoon blijven gebruiken. Je hebt wel een compatibele smartphone nodig met 5G-bereik en een 5G-abonnement.