Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
CO2-fabricage voertuig is inclusief onderhoud en recycling/sloop. Uit de analyse blijkt dat een volledig elektrische auto bij gebruik van overwegend grijze stroom een 30% lagere CO2-uitstoot heeft ten opzichte van een gemiddelde benzineauto. Bij gebruik van groene stroom is een CO2-uitstoot reductie van 70% mogelijk.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Rijdend op groene stroom komt een elektrische auto uit op een gemiddelde CO2-uitstoot van 10 g/km, terwijl dit voor een auto die op benzine rijdt zo'n 200 g/km is. TNO heeft hierbij gekeken naar de uitstoot in de gehele keten, inclusief het produceren en transporteren van de brandstof of stroom.
Elektrisch groener in gebruik
Elektrische auto's stoten indirect broeikasgassen uit. In de regel geldt: hoe zwaarder en groter, hoe meer uitstoot. Die gassen komen vrij bij de productie van elektriciteit om op te rijden, maar ook bij het produceren van auto's.
De productie van de accu's voor elektrische machines en apparaten is net als voor elektrische auto's erg vervuilend. Bij de productie van een accupakket voor een elektrische auto wordt 9 ton meer CO2 uitgestoten dan voor een conventionele auto (bron: ANWB).
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
CO2-uitstoot door opwekken elektriciteit
Opwekken van elektriciteit brengt CO2 met zich mee. Hoeveel dat is hangt af van hoe 'groen' de elektriciteitscentrale is. Een elektrische auto stoot dus nog steeds CO2 uit. Maar over de hele levensduur van de auto is dat wel zo'n 35 tot 55% minder dan bij een brandstofauto.
De twee auto's die steevast hoog op de lijst prijken met de meest duurzame auto's zijn ironisch genoeg auto's op aardgas. Het zijn de Volkswagen Polo en de Golf TGI.
Op sociale media gaat een bericht rond over de accu's van elektrische wagens. Er staat dat hiervoor “in totaal 200.000 kg grond uitgegraven wordt, 10.000 kg zout verwerkt moet worden voor lithium, 15.000 kg erts voor kobalt, 2.000 kg erts voor het nikkel en 12.000 kg erts voor koper”. Een batterij zou 500 kg wegen.
Door de digitalisering en de elektrificatie neemt het aantal verschillende grondstoffen alleen maar toe. Zo zijn kobalt, nikkel en lithium zeldzame aardmetalen die allemaal nodig zijn voor de productie van moderne auto's. De productie van één nieuwe auto geeft een CO2-uitstoot van 7 ton CO2.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Nu steeds meer EV's 350 tot 450km echte kilometers kunnen rijden, is het ook niet meer nodig om dagelijks (volledig) op te laden. Volgens onderzoekers van PwC zijn de ambities voor 2030 haalbaar. In 2030 zou nog steeds 80 procent van de auto's rijden op fossiele brandstoffen.
Elektrische auto's hebben doorgaans maar drie soorten vloeistoffen die bijgevuld moeten worden: koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof. Voor sommige elektrische auto's geldt een uitzondering – zo heeft de Tesla Model S op zijn tijd ook nieuwe versnellingsbak olie nodig.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Gemiddeld genomen is een elektrische auto nog wel goedkoper dan een benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. In 2021 lag volgens de ANWB de gemiddelde 'Total Cost of Ownership' van een elektrische auto voor het eerst onder die van een benzineauto. In 2022 was dat ook weer zo, stelt de ANWB.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Stopcontact leidt tot extra laadverlies
Je elektrische auto laden aan het stopcontact wordt vaak afgedaan als een noodoplossing. Dat is niet per se het geval. In sommige situaties voldoet het ouderwetse stopcontact namelijk prima. Wie thuis oplaadt, heeft twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact.
Recycling materialen accu elektrische auto
Dankzij recycling worden waardevolle materialen opnieuw verwerkt in accu's, batterijen of andere toepassingen. Voor het recyclen gaan de accu's op transport naar andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden.
Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
Volgens een schatting van Wall Street Journal die een Tesla Model 3 vergeleek met een Toyota RAV4, wordt de Tesla duurzamer na zo'n 33.000 km en stoot hij na 160.000 km 77 procent minder CO2 uit.