Om de accu volledig op te laden bent u tussen de 9 en 12 uur kwijt. Beter is het om gewoon een halfuur met de auto te gaan rijden.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Wanneer de auto niet wil starten (startmotor draait niet), maar de lampjes op het dashboard branden nog wel, dan is de accu nog niet helemaal leeg, maar kan niet genoeg stroom leveren. Branden er helemaal geen lampjes op het dashboard, dan is de accu helemaal leeg.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Een 100 Ah loodzuur accu levert een stroom van 5 ampère voor 20 uur, hierbij zakt de spanning niet onder de 10,5 V. De accu heeft dan 100 Ah geleverd. Indien dezelfde accu met 100 Ampère belast wordt, dan kan de accu dit maar voor 45 minuten leveren.
Gevolgen van langdurig parkeren voor de accu
Langdurige stilstand kan schadelijk zijn voor een paar onderdelen, waaronder de accu. Die kan zonder gebruik langzaamaan leeg raken. De aansluiting van een druppellader voorkomt dat. De druppellader zorgt dat de accu opgeladen en in goede conditie blijft.
Elke accu heeft last van zelfontlading. Hoeveel ontlading in hoeveel tijd is een onbekende factor maar als vuistregel wordt zo'n 5% per maand opgegeven en een startaccu mag tot 20% ontladen worden.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Regelmatig rijden
Een auto heeft een aantal onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Een motor accu heeft een levensduur van 2 tot 5 jaar. Je kunt de levensduur van een motoraccu verlengen door deze aan een onderhoudslader te plaatsen. Veel korte ritjes kunnen de levensduur juist verkorten. Door een gebruikersfout: als je motor stil staat loopt je accu langzaam leeg.
ANWB adviseert: maak elke week een autoritje van 20 minuten om de accu te sparen. Autobezitters die hun wagen vanwege de coronacrisis niet of nauwelijks gebruiken wordt aangeraden wekelijks toch minimaal een ritje van twintig minuten te maken. Dat voorkomt dat de accu leegraakt en er allerlei storingsmeldingen opdoemen ...
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
De belangrijkste tips op een rij:
Probeer eens in de twee weken tenminste een half uurtje met de auto te rijden. Dan heeft de motor de tijd om op temperatuur te komen en kan de accu goed bijladen. Check voor je weer de weg op gaat het oliepeil, de koelvloeistof, remvloeistof en de bandenspanning.
Als het een openbare parkeerplek is, is het iedereen wettelijk toegestaan daar de auto te parkeren. Ook als dat negen weken lang is.
Indien u na 2 weken nog klachten hebt die van invloed kunnen zijn op het rijden, mag u 3 maanden niet rijden. moet u de 'Gezondheidsverklaring' van het CBR invullen. Indien u ouder bent dan 75 jaar is een uitgebreidere keuring nodig.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
Er bestaan verschillende meningen over de kilometerstand van tweedehands auto's: twee getallen worden over het algemeen als grens beschouwd: 100.000 (150.000 voor een diesel) en 200.000 km. In het eerste geval wordt aangenomen dat een technisch probleem tot zware reparatiekosten kan leiden.
De meeste leerlingen zijn bang dat ze tijdens het praktijkexamen te snel rijden. Daarom zien we vaak het tegenovergestelde gebeuren: ze gaan te langzaam rijden. Te langzaam rijden kan voor gevaarlijke situaties zorgen en je kunt daarom zakken voor je praktijkexamen.
Je loopt het risico om brand te krijgen, dit omdat als je motor aanstaat (draait) de bougies constant vonkjes afgeven, zodra jij tankt komt de damp van de brandstof in de lucht, en het is die damp die zo enorm vlambaar is.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.