Deze instanties moet u zelf even op de hoogte stellen van uw nieuwe adres: Telefonie- en internetprovider; zoals Ziggo, UPC of KPN. Gemeente (nieuw) Vrienden, familie, kennissen en buren.
Melden van adreswijziging bij de gemeente
U kunt een adreswijziging persoonlijk melden bij de gemeentediensten, maar u kunt het ook schriftelijk, per fax of per e-mail doen. Na uw melding komt de wijkagent op bezoek, om uw verhuis effectief vast te stellen.
Wat van het grootste belang is, is dat je de verhuizing doorgeeft aan de gemeentelijke basisadministratie van de nieuwe woonplaats. Dit zorgt erg gelijk voor dat het volgende rijtje aan instanties ook een bericht ontvangt en jouw verhuizing tijdig en goed wordt doorgegeven: – Zorgverzekeraars. – Duo.
Gratis verhuisservice van PostNL
Denk hierbij aan bijvoorbeeld internetproviders, verzekeringsmaatschappijen, maar ook huisartsen en kinderdagverblijven. Je kunt de door jou gewenste bedrijven en instanties aanklikken in hun online tool en zo wordt jouw adreswijziging automatisch voor je doorgegeven.
Maak een lijst met instanties en mensen die moeten weten dat je gaat verhuizen, zoals je huisarts, tandarts, bank, pensioenfonds, verzekeraar en sportclub. Vergeet ook het abonnement op de krant of tijdschriften niet. Tip: je kunt ook gebruikmaken van een Verhuisservice, bijvoorbeeld van PostNL.
Hoelang duurt het
De gemeente verwerkt uw verhuizing binnen 3 weken.
Doe je aangifte van adreswijziging binnen de 8 dagen nadat je verhuisd bent.
Een verhuizing aangeven bij de gemeente kan gebeuren door: Een meerderjarig persoon voor zichzelf. Een minderjarig persoon met de leeftijd van 16 of 17 jaar (uitsluitend voor zichzelf) Samenwonenden of geregistreerde partners voor zichzelf en elkaar.
Als u uw verhuizing niet op tijd doorgeeft, kunt u een boete krijgen. Dit kan ook gebeuren als u een valse aangifte doet. Of als u geen informatie doorgeeft waarmee de gemeente uw persoonsgegevens bijhoudt. Ook als iemand ten onrechte op uw adres staat ingeschreven, kunt u een boete krijgen.
Zelf adresregistratie controleren of wijziging doorgeven
U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid. Hiervoor moet u gebruik maken van DigiD. Een wijziging kunt u doorgeven aan de gemeente waar u woont.
Hoelang duurt het? Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.
Normaal gesproken heb je standaard 2 verlofdagen voor de verhuizing. Het zijn verhuisdagen, die zijn opgenomen in de CAO. Houd er rekening mee dat niet iedere CAO hier op dezelfde manier mee omgaat. Er kan sprake zijn van een groter aantal verhuisdagen, maar dit aantal kan ook lager liggen.
Zelf controleren
Op MijnOverheid.nl kunt u zien dat uw verhuizing is verwerkt en dat u bent ingeschreven op uw nieuwe adres. Heeft u de verhuizing persoonlijk aan de balie doorgegeven, dan ontvangt u een brief op uw nieuwe woonadres.
Stop zwaardere spullen onderaan in een doos en lichtere spullen bovenin. Probeer de dozen niet te zwaar te maken (maximaal 20 kilo), dit vergemakkelijkt het verhuizen. Een vuistregel: hoe zwaarder de voorwerpen, hoe kleiner de doos moet zijn. BUREAULADEN Stop hier niet te veel in, want dat kan schade veroorzaken.
Je post door laten sturen door PostNL kost €5,90 voor 2 weken. Gebruik je de service langer, dan wordt de prijs per week lager. Zo betaal je voor een half jaar €1,70 per week.
Log in op Mijn PostNL. Ga naar 'Mijn Account', en klik vervolgens op 'Klantinformatie' Op deze pagina kun je je gegevens wijzigen.
Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.
We nemen uw adreswijziging binnen 10 werkdagen in behandeling. Is uw nieuwe adres een postadres? Dan kunnen we u vragen om uw postadres te bevestigen. U krijgt daarover van ons een brief op het woonadres of vestigingsadres dat we nu van u hebben.
Gaat u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Bijvoorbeeld als u vanuit het buitenland terugkeert naar Nederland of als u voor het eerst in Nederland gaat wonen. Dan moet u zich inschrijven bij de Nederlandse gemeente waar u gaat wonen.
U moet de adreswijziging melden aan de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is: U kunt de adreswijziging online melden via het digitaal loket van uw (nieuwe) gemeente. U kunt langsgaan bij de dienst Burgerzaken van uw (nieuwe) gemeente.
Waar moet ik op letten bij de sleuteloverdracht
Dit betekent dat u samen met de huurder de gehele woning naloopt en aanwezige schades en/of gebruikerssporen noteert. Ook is het belangrijk dat u foto's maakt van deze al aanwezige schades. Als extra tip fotografeer ik zelf ook altijd de gehele ruimte.