Als je een auto van de zaak hebt, mag je werkgever ook de kosten voor de laadpaal bij jou thuis en de installatie hiervan onbelast vergoeden. De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
Opladen aan een openbare laadpaal
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,65 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders.
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
Een abonnement bij een slimme laadpaal helpt bij storingen op afstand en verrekent jouw stroomkosten.
Abonnementskosten: Gemiddeld betaalt u tussen de € 3,- en € 7,- per maand. Moet u vaak bij een openbare laadpaal opladen? Kies dan voor een betaald abonnement waarbij u geen starttarief hoeft te betalen.
#4 Kosten voor thuisladen: € 0,37 per kWh
Een laadpaal inclusief installatie en mogelijke graafwerkzaamheden, meterkastverzwaring en activering kost je dus tussen de 1.000 en 3.000 euro. Maar daarna kun je vanaf ongeveer € 0,37 per kWh laden (bij een vast energiecontract).
Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
Het opladen is helmaal gratis. De oplaadpunten herken je op de plaats gemarkeerd met "Plug & Charge" op elke IKEA parking. Iedereen kan er zijn elektrische auto of fiets opladen. Steek je kabel gewoon in het oplaadpunt en het opladen begint automatisch.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Supermarktketen Lidl. En dat is gelijk minder goed nieuws voor de elektrische rijders onder ons. Het heeft namelijk te maken met hun gratis laadservice.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
Om aan te haken aan de overige oplaadpunten heb je een eigen laadpas nodig. De kosten voor het opladen zijn € 0,22 per kWh zonder starttarief (exclusief eventuele gebruikerskosten van je laadpasaanbieder).
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
In 2021 kostte elektrisch rijden gemiddeld € 4 per 100 kilometer, terwijl je voor rijden in een benzineauto zo'n tweeënhalf keer zoveel meer kwijt was. Nu ligt de situatie heel anders. Eind 2021 is de stroomprijs vervijfvoudigd en in 2022 alsmaar verder gestegen.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 670 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 700 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 730 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Hoe werkt het thuisladen verrekenen? De laadkosten van je laadpaal thuis verrekenen is iets dat je zelf met jouw werkgever kunt afspreken. Wellicht wil hij de laadpaal voor je aanschaffen. Of hij dat nu doet of niet, het verrekenen van de laadsessies is hoe dan ook mooi meegenomen.
Indien u zakelijk rijdt en thuis een laadstation heeft dan dient er een verrekening plaats te vinden met uw werkgever, leasemaatschappij of uw onderneming. Uw energieverbruik gaat thuis toenemen doordat de laadpaal in feite dient als een grootverbruiker. U betaalt thuis met eigen middelen de (gestegen) energierekening.
De meeste - helaas niet alle - gemeenten in Nederland bieden de mogelijkheid om een openbare laadpaal aan te vragen. Dat is geen privéplek waar alleen jij kunt parkeren en laden, maar een openbare paal voor publiekgebruik.